Hlavní obsah

Už je hůř než při covidu, říká muž ze Škody Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Věřím, že se situace vrátí k normálnějšímu fungování, říká Martin Jahn z vedení Škoda Auto.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

„Po covidu přišel nedostatek čipů, požár u jednoho dodavatele, pak konflikt na Ukrajině, který má mnoho dopadů. Pořád přicházejí nové neočekávané věci, které naši výrobu komplikují,“ shrnuje situaci ve Škoda Auto Martin Jahn.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Škoda Auto prožívá těžké časy. Její závody v Rusku a na Ukrajině stojí, výrobu v Česku brzdí nedostatek čipů, chybějící díly do dveří vozů Octavia a hlavně nedostatek elektrických svazků z Ukrajiny. Kvůli tomu klesla proti plánu i výroba modelů Kamiq a Scala a už více než týden stojí i výroba klíčového modelu Enyaq.

Toho už se nevyrobily nižší tisíce kusů. „Bolí to nejvíc. Jednak jsme chtěli uvádět nový model Škoda Enyaq Coupé iV a iV RS. To byl model, který se velice líbil zákazníkům a novinářům. Měli jsme od něj velké očekávání a ten bohužel nemůžeme uvést v tom původním termínu na trh. I ten standardní Enyaq byl vyprodán na dlouhou dobu, byl o něj velký zájem zejména v západní Evropě. Je to pro nás velká ztráta i proto, že tento vůz nám pomáhá plnit limity emisí CO2,“ říká Martin Jahn, člen představenstva pro prodej a marketing Škoda Auto.

Na kolik procent v tuto chvíli jede výroba Škoda Auto?

V současné době v našich dvou závodech v České republice vyrábíme všechny modely, až na model Enyaq. U modelu Octavia jsou to ale nedokončené vozy, protože nám stále chybí dveřní výplně. U ostatních modelů je to podle toho, kolik máme komponentů, například řídících jednotek. Nicméně zcela zastavena je pouze výroba u Enyaq.

Když se tedy zeptám na odhad pro celý rok, ředitel nákupu Karsten Schnake ještě nedávno předpovídal, že se dotáhnete na čísla z roku 2019. To, předpokládám, už teď neplatí…

To bylo bohužel ještě předtím, než začal konflikt na Ukrajině. Teď nevyrobíme vozy v Rusku a situace má bohužel dopad i na výrobu v Česku. Chybí nám díly z Ukrajiny, zejména kabelové svazky. V některých závodech je výroba zcela zastavena, v některých přerušena nebo běží na menší výkon. Dnes můžeme jen těžko odhadnout, jak dlouho válka potrvá. Přesné prognózy dělat nemůžeme. Že bychom se ale dostali na čísla z loňského roku, se nejeví jako pravděpodobné.

Jeví se jako pravděpodobné, že to budou i čísla nižší než v roce 2020, kdy to bylo 750 tisíc vozů?

Pokud bude konflikt rychle ukončen, tedy v rámci týdnů, nebo pokud se nám rychle podaří nahradit vypadlé dodávky z jiných lokalit, mohli bychom se na podobná čísla dostat.

Rychle? Co to znamená?

Pokud se nám podaří v rámci několika týdnů, tedy méně než jeden měsíc, najet výrobu všech modelů v normálním cyklu včetně Enyaq, pak je to ještě možné. Pokud ne, tak s největší pravděpodobností skončí výroba pod těmi čísly z loňského roku.

Vy jste říkal, že stojí pouze výroba Enyaqu. Obavy jste ale měli také o modely Scala a Kamiq. Tam se situace vyřešila?

Výrobce kabelových svazků pro Scalu a Kamiq ještě vyrábí. Už to není na tři směny, ale na dvě, takže svazků dostáváme méně, a našich vozů se tak nevyrábí plná kapacita. Ale nebylo nutné přistoupit k úplnému zastavení výroby jako v případě modelu Enyaq.

Jestliže dodavatel místo třech směn jede na dvě, znamená to, že i vy vyrábíte o třetinu méně proti plánu?

Nejsou to úplně dvě třetiny, ale je to méně než původní plán.

Enyaq se nevyrábí už více než týden. Kolik vozů se už nevyrobilo?

Je to několik set vozů. Samozřejmě, výroba byla do určité míry ovlivňovaná i nedostatkem čipů a podobně, ale ty ztráty už se počítají ve stovkách a nižších tisících vozů.

Je to ztráta, která bolí nejvíc?

Bolí to nejvíc. Jednak jsme chtěli uvádět nový model Škoda Enyaq Coupé iV a Coupé iV RS. To byl model, který se velice líbil zákazníkům a novinářům. Měli jsme od něj velké očekávání a bohužel ho nemůžeme uvést v tom původním termínu na trh. I standardní Enyaq byl vyprodán na dlouhou dobu, byl o něj velký zájem zejména v západní Evropě. Je to pro nás velká ztráta i proto, že nám tento vůz pomáhá plnit limity emisí CO2.

Jak dlouho se už teď na Enyaq čeká?

Tam není ta čekací doba tak dlouhá jako u některých jiných vozů, jako je třeba Octavia, nicméně už i na Enyaq se čeká několik měsíců.

Vy jste zmínil Octavii. Po požáru haly vašeho dodavatele stále chybí výplně dveří? Jak dlouho budete bez nich?

Bohužel výplně dveří stále chybí. Vyrábíme nekompletní vozy, které budeme dokončovat, až se náhradní výroba výplní rozjede. Předpokládám, že to bude během několika týdnů, takže ta celková ztráta u vozů Octavia nebude tak velká.

Enyaq se nevyrábí, Octavia se nevyrábí kompletní a zbylým modelům mohou chybět řídící jednotky. Uvažujete o nějakém omezení typu celozávodní dovolená, omezení směn a podobně?

K omezení směn už do určité míry dochází. O celozávodní dovolené nebo jejím posunu neuvažujeme. To jsou, řekl bych, až hraniční možnosti. Zatím se nám daří výpadky do určité míry vyrovnávat a uvidíme, jak se bude situace vyvíjet dál.

K omezení směn dochází? Na kolik směn jedete? Jsou i noční směny a podobně?

U různých modelů je to různé. Dochází k tomu, že občas některá směna vypadne nebo se provoz omezí, ale není to nikterak zásadní. Máme velice dobrou spolupráci s odbory KOVO. Jednáme ruku v ruce a velice operativně. Jinak se to v současné situaci ani nedá řešit.

Nehrozí kvůli současné situaci propouštění?

S propouštěním nepočítáme. Stále vycházíme z toho, že toto je určitá dočasná situace. Máme ohromné zakázky, v současné době máme skoro půl milionu zakázek. Zájem o vozy Škoda neklesá. Dostáváme další objednávky, takže je potřeba vyrábět. Teď se soustředíme na to, abychom nahradili výpadky dodávek komponentů a mohli naše čekající zákazníky uspokojovat.

Pojďme se tedy podívat na to, jak se dají nahradit výpadky dodávek komponentů. Jak nahradit výpadek elektrických svazků z Ukrajiny?

Zatím se varianty stále prověřují. Není opravdu tak jednoduché, takto důležitého dodavatele přesunout. Je několik možností – zahájení výroby v Česku, přesunu do země ve střední a východní Evropě, například do Polska. Jsou tu i varianty výrobců komponentů ze severní Afriky.

Co bude nejrychlejší? Jaká varianta je preferovaná?

To ještě nevíme. Nechceme výrobu plně přesunout z Ukrajiny, protože pokud by konflikt skončil a Ukrajina se vracela k normálnímu životu, nechceme brát výrobu a zaměstnanost Ukrajiny, která ji bude potřebovat. Musíme vážit mnoho faktorů a v současné době o tom není rozhodnuto.

Když bude nový dodavatel, bude potřeba dovozy prozkoušet a protestovat. Komponenty se budou testovat z několika zdrojů, abychom měli jistotu. Situace je ale velmi čerstvá, výroba zatím stojí týden a toto prověřování trvá delší dobu. Pracujeme na tom s maximálním úsilím, ale vědět finálně to budeme až během několika týdnů.

Během několika týdnů. Sám jste ale říkal, že pokud nebude standardní výroba do měsíce, ta čísla budou horší než v roce 2020.

Ano, to jsem říkal.

Takže s tím už počítáte? Asi není pravděpodobnost, že do měsíce konflikt skončí a teď říkáte, že najít alternativu bude trvat týdny…

Těžko říct. Snažíme se zůstat pozitivní. I za současné situace jsou někteří výrobci schopni vyrábět. Záleží, v jaké geografické části Ukrajiny jsou lokalizováni, jestli mají více žen, nebo mužů, tedy jejich pracovní síla odešla bojovat, nebo může pracovat. Ta situace je velmi nepřehledná a já nebudu říkat, že něčeho nedosáhneme, pokud máme ještě několik týdnů na to, abychom něco dohnali. Pracujeme v rámci hodin a dnů, a když něco může trvat v horizontu týdnů, je pořád šance, že to dobře dopadne.

Vy jste říkal, že se potýkáte i s výpadky čipů. Na jak dlouho je máte a hrozí, že budete kvůli nedostatku čipů některé modely zastavovat?

To samozřejmě hrozí. U čipů to není tak, že bychom je nakoupili na delší dobu. Čipy nakupují naši dodavatelé, kteří je montují do jednotlivých součástek, například světlometů nebo řídících jednotek. Zatím se zdá, že čipů je dostatek, ale uvidíme.

Z Ruska mohou chybět některé suroviny, které opět výrobu čipů omezí…

Uvidíme, jak se to promítne a jestli se to promítne právě do výroby čipů, které zrovna koncern VW používá. Je to další faktor, proč nejsme schopni dělat jasné prognózy toho, co se bude dít, a řídíme všechno velmi operativně – hodinu od hodiny, den ode dne.

Jak velké ztráty způsobila válka i na samotné Ukrajině a v Rusku? Jak je na tom váš partnerský ukrajinský závod Solomonovo?

Tento závod nevyrábí. Ukončil výrobu krátce po vzniku konfliktu. Závod jako takový v ohrožení zatím přímo není. Je v něm dokonce uprchlické centrum, ale závod nevyrábí. Výroba na Ukrajině už několik týdnů kompletně stojí.

Jak jsou na tom závody koncernu v Rusku, v Nižším Novgorodu a Kaluze?

Tam jsme minulý týden rozhodli o ukončení výroby, probíhají práce k zakonzervování výroby. To znamená, že výroba byla ukončena a my jsme řekli, že ji pozdržíme až do doby, než se tento konflikt vyjasní. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet.

Vy jste v Rusku působil, Rusko znáte. Neobáváte se toho, že vaše továrny tam budou znárodněny? Teď tam začalo znárodňování pronajatých západních letadel.

Teoreticky ta možnost je. Ta informace je relativně čerstvá, uvidíme, jak se to bude vyvíjet, já doufám, že k tomu nedojde.

Jak velká byla v Rusku výroba? A jak velký problém je pro vás konec vývozu do Ruska, kam loni směřovalo 90 tisíc vozů?

V loňském roce se v Rusku vyrobilo přibližně 150 tisíc vozů koncernových značek. Škoda prodala přibližně 100 tisíc vozů. Většina vozů značky Škoda se v Rusku vyrábí – Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. Superb se do Ruska dovážel.

Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet. V letošním roce se v Rusku prodalo 10 tisíc vozů Škoda, nějakých 10 tisíc je ještě na skladě. Tedy celkem se letos prodá asi 20 tisíc a uvidí se, jestli se v Rusku ještě letos začne vyrábět, nebo ne.

Předpokládáte, že začne?

Jsem pořád optimista. Pořád si myslím, že je možné tento konflikt ukončit v řádu týdnů a pak se navracet, jak na Ukrajině, tak i v Rusku, k nějakému normálnějšímu režimu. A doufám, že tento optimismus má nějaký reálný základ.

Růstu cen aut se zabránit nedá

Půjdou ceny aut kvůli tomuto všemu opět nahoru?

Myslím si, že se tomu asi nedá zabránit. Vzrůstají ceny vstupů, jak ceny energií, tak ceny materiálů. Nejenom pro nás, ale i naše subdodavatele, a tato situace se určitě do cen vozů v budoucnosti promítne.

V jaké výši?

Asi to budou jednotky procent. Dnes se zase cena energií trochu vrací. Cena ropy klesla a já si myslím, že by měla výrazně klesnout i cena elektrické energie a plynu. Obojího je dostatek a není racionální důvod pro to, aby byly ceny takto vysoko – mimo toho, že je určitý válečný konflikt a politické tenze. Pokud by tyto situace ustoupily, myslím, že se mohou ceny energií zase vrátit k úrovním, kde byly loni v létě. Pokud se tak stane, nárůst cen bude menší. Pokud by ale tyto ceny energií měly zůstat napořád, bude ten nárůst větší.

Může se to dostat nad deset procent? Může to být dvouciferný nárůst?

Myslím si, že v rámci jednoho roku asi ne, ale samozřejmě, kumulovaně, v delší době to asi takovéto číslo bude.

Když začínal covid a Škoda zastavovala výrobu, říkalo se, že nemůže být hůř. Teď asi je.

Samozřejmě, že je hůř. Po covidu přišel nedostatek čipů, pak požár u jednoho dodavatele, pak konflikt na Ukrajině, který má mnoho dopadů. Pořád přicházejí nové a nové neočekávané věci, které naši výrobu komplikují.

Je v této situaci velkým problémem, že odchází šéf Thomas Schäfer?

Je to tak, jak to je, Thomas Schäfer odchází, místo něj přijde nový šéf a uvidíme, kdo to bude.

Víte, kdo to bude?

Nevím.

Šéf škodováckých odborů Povšík mluvil o devíti kandidátech. Zúžilo se to nějak?

To byste se museli zeptat pana Povšíka.

Reklama

Doporučované