Hlavní obsah

Vánoce budou o 25 procent dražší. Většina dárků je už v Česku

Plány na přesun výroby elektroniky do Evropy zhatily drahé energie.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Za elektroniku dá letos Ježíšek o čtvrtinu víc než loni a jiný bude i obsah dárků. Některé zboží se kvůli vysoké ceně dopravy stalo neprodejné, a tak ho dovozci omezili, říká David Fuchs z největšího dovozce elektroniky v Česku.

Článek

Většina elektroniky nachystané pro vánoční nákupy je už v Česku. Obchodníci pokračují ve velkém předzásobení, i když přiznávají, že očekávání toho, co se vlastně v následujících měsících bude dít a jak budou Češi vlastně nakupovat, je jedna velká neznámá.

I tak jsou však letos skladové zásoby o čtvrtinu vyšší než v roce 2019.

„Sklady zůstávají naplněné. Sice se už doprava dala do pořádku, ale stále je tu nedostatek materiálů, který může omezit výrobu. Ať už jde o tolik omílané čipy, nebo jiné suroviny. Výrobci teď navíc vyrábějí jinak, sortiment dávkují. Když mají několik řad produktu, nevyrábí všechny najednou, ale nejprve jednu a pak druhou. Dost se změnil systém výroby a to je důvod, proč je potřeba se předzásobit,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys David Fuchs, generální ředitel společnosti Agora DMT, která je největším dovozcem elektroniky do Česka.

Dražší než loni a jiné zboží

Zhruba o 20 až 25 procent vyšší než loni bude také průměrná cena, kterou Češi za vánoční elektroniku letos zaplatí. Zdražilo totiž úplně vše – od výroby přes dopravu až po dolary, za které se nakupuje.

„Zatím se objednávky nezmenšují, ale je vidět, že lidé začínají více přemýšlet, co nakoupí,“ potvrzuje Fuchs s tím, že i kvůli tomu je letos dovezený sortiment elektroniky jiný než v minulých letech. Některé zboží se už dovážet nevyplatí, po jiném naopak poptávka enormně roste.

„Obětí změn“ jsou třeba bezdotykové odpadkové koše. „Je to objemné zboží, převážíte vlastně vzduch a v kontextu dopravy už je takový dovoz hraniční. Kdybychom měli všechny náklady promítnout do ceny pro koncové spotřebitele, neočekáváme, že bude po tomto zboží vysoká poptávka,“ dodává Fuchs s tím, že naopak obrovský nárůst zaznamenávají výrobky pro chytrou domácnost, které se věnují úsporám energií,“ dodává Fuchs.

Třikrát dráž než před covidem, levněji než loni

Doprava sice zlevnila, ale stále vychází třikrát dráž než v roce 2019, tedy před covidem. Tehdy stál velký kontejner z Asie tři tisíce dolarů. V listopadu loňského roku se cena vyšplhala na 18 tisíc dolarů, dnes je o polovinu levnější.

„Proti tomuto zlevnění jde ale kurz dolaru, který velmi posílil a tam nám moc nepomáhá,“ dodává Fuchs.

O společnosti Agora DMT

Velkoobchodní prodejce a distributor světových a lokálních značek na evropských trzích.

Mezi obchodní partnery firmy patří: Mall.cz, Alza.cz, Datart a další.

Zlepšily se také dodací lhůty. „Když dnes zadám výrobu malého elektrozařízení, například zvonku do domácnosti, přijde mi letecky a za měsíc můžu prodávat. Pokud je to objemnější zboží, které jde lodí, trvá to od zadání výroby tři měsíce. V covidu to bylo i půl roku,“ dodává Fuchs.

Výroba se do Evropy nepřesouvá

I když to ještě na konci loňského roku vypadalo, že se kvůli rostoucím nákladům na dopravu a také covidovým lockdownům v Asii přesune část výroby do Evropy, situace s energiemi tyto plány zhatila.

„V loňském roce byl přesun výroby zpět do Evropy velké téma. Tím, jak rostou ceny energií, jsem ale v posledních měsících nezaznamenal, že by nad tím ještě někdo přemýšlel,“ dodává Fuchs.

Celý rozhovor si můžete pustit ve videu nebo v audioverzi.

Reklama

Doporučované