Hlavní obsah

Covid změnil české svatby. Zájem je tak vysoký, že nevadí neobvyklé termíny

Foto: Pexels.com

ilustrační foto.

Reklama

Češi dohání zrušené vdavky z loňského roku. A na trhu je cítit změna požadavků budoucích novomanželů na jejich svatební den. Někteří pro jistotu začali posílat svatební oznámení raději bez data.

Článek

Co se nestihlo vloni, dožene se letos. To je stručný popis toho, jak se v Česku organizují svatby. Poté, co se začala postupně rušit omezení proti šíření koronaviru, se spolu s celou ekonomikou rozhýbal také svatební byznys.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Plán říct si ano některým párům v loňském roce překazila právě covidová pandemie. Pokud se s počtem hostů nechtěli omezovat dle vládních pravidel, nezbylo nic jiného než svatbu posunout na další rok. K nim se však přidává i přirozený přírůstek dalších snoubenců a hlavní svatební sezona hlásí plno.

Dohánění zpoždění pociťují na svatebním trhu všichni. Přímý vliv to má například na svatební agentury, které hektickou sezonu potvrzují.

„Vlivem koronavirových omezení se letos pořádá svateb rozhodně více než v loňském roce. K množství, které by jich bylo v běžné sezoně, se přidaly svatby odložené z minulého roku,“ říká svatební koordinátorka Aneta Jandová z české eventové firmy Autentika.

Podle její byznysové partnerky Barbory Vodehnalové právě v závislosti na odložených svatbách poptávka po agenturách, které s organizací dokáží pomoci, ještě o to více vzrůstá.

„Kapacity dodavatelů nebo míst konání jsou letos už často plně zamluvené. Pro pár, který svatbu organizuje, je výrazně jednodušší oslovit firmu a nechat si pomoci. Má totiž kontakty a lepší přehled na trhu,“ dodává.

Svatba x koronavirus

Že se po zklidnění pandemie svatební byznys nevrací do dřívějších kolejí, ukazuje hned několik změn, na které agentura Autentika v praxi narazila. Už nyní je například vidět, že svatební sezona bude letos v plném proudu i v podzimních měsících. Ještě v roce 2019 byly například podle svatebního průzkumu z června 2019 hlavní sezonou měsíce červen až září. Už nyní ale agentury hlásí vysokou poptávku také na celý říjen a část listopadu.

Přetlak svateb se v létě projevil ale zásadním způsobem jinde. „Hlavní změnou jsou nově svatby, které probíhají ve všední dny. To je aktuálně opravdu trhák. Důvod připisujeme koronaviru. Mnoho kapacit je zaplněných, ať už jde o místo konání nebo dodavatele a roli hraje také finální cena. Období koronaviru bylo pro mnoho lidí finančně náročné, což je dnes nutí do neplánovaných úspor. Svatba ve všední den může vycházet o desítky procent levněji,“ říká pro SZ Byznys Aneta Jandová ze společnosti Autentika.

Lidé dělají ale i další kompromisy. „Datum už nehraje takovou roli jako dřív. Klienti měli původně například vysněný termín svatby, letošní sezona tomu ale nedává prostor. Berou tedy takový, který je aktuálně dostupný,“ dodává.

Svatební oznámení raději bez data

„Zajímavou změnu ale pozorujeme také například u svatebních oznámení, kterou připisujeme nejistotě kolem pandemie koronaviru. Některé páry se rozhodly nově na svých oznámeních vynechat datum. Pojišťují si tak možnost, že pokud by jejich svatba musela být kvůli covidu odložena, nepřijdou o investici v řádu několika tisíc korun,“ dodává její partnerka Barbora Vodehnalová, koordinátorka.

A uvolnění zákazů v boji proti šíření onemocnění koronaviru pocítili i další. Jedním ze zásadních svatebních článků jsou svatební salony.

„Po rozvolnění pravidel se nám mnohonásobně zvedl prodej, zejména tedy svatebních šatů, protože nevěsty obvykle nakupují první, svatební hosté šaty často nechávají na poslední chvíli. Šaty neustále doobjednáváme. Výrobci nemají s dodávkami problém,“ potvrzuje zesílení poptávky Hana Mierva, majitelka ostravskému salonu Mierva.

Podle šatů méně hostů

Přesto, že se omezení uvolnila, je podle Hany Miervy stále cítit obava z většího shlukování lidí. Podle výpůjček společenských šatů tedy soudí, že svatby dnes vítají méně hostů než dřív.

Mnoho lidí z nejistoty svatbu buď odkládá, nebo dělá jen malou svatbu.
Hana Miervy, majitelka salonu Miervy

„Mnoho lidí z nejistoty svatbu buď odkládá, nebo dělá jen malou svatbu, aby pak nemuseli škrtat hosty, kdyby se jejich počet musel snížit. My se zaměřujeme především na společenské šaty a zaznamenáváme nižší počet svatebčanů,“ říká majitelka salonu.

Navzdory tomu, že se poptávka po nejen svatebních šatech, ale celkově po společenském oblečení pomalu obnovuje, firmy jsou s radostí opatrné. Obávají se totiž návratu podzimního lockdownu.

„Celé to koronavirové období bylo těžké, neboť celá zimní sezona prakticky nebyla. Provozuji i velkoobchod, takže vím, že salony objednávaly na letošek méně šatů a často vyčerpaly finanční rezervy, či se musely zaúvěrovat a doufat ve zlepšení situace. Panuje obava ze zimní sezony,“ informovala Vladimíra Blažková, majitelka podniku Nuance, prvního multioborového svatebního domu v Česku, který je na trhu od roku 1990.

Strach z uzavření a další nejistoty potvrzuje také Hana Mierva. „Letní svatby jsou nyní víceméně jisté. Nevím ale, co se bude dít na podzim a v zimě. Pokud by přišlo další uzavření, dopad by byl obrovský,“ dodává.

Vzhledem k tomu, že pandemie v posledních týdnech oslabila téměř po celém světě, páry plánují uzavřít sňatek a organizovat svatby ve velkém i v zahraničí. Například podle údajů společnosti The Wedding Report, která uskutečnila v tomto odvětví průzkum, se počet sňatků v USA v letošním roce zvedne o více než 50 procent poté, co se v roce 2020 propadl přibližně o 40 procent.

Očekává se zároveň, že rostoucí trend přetrvá i v příštím roce, kdy se podle průzkumu zorganizuje téměř 2,5 milionu svateb – ve Spojených státech nejvíce od roku 1984.

Více svateb, více výdajů pro svatební hosty

S tím, jak poroste počet organizovaných svateb, musí svatebčané počítat také s rostoucími výdaji například za cestu, ubytování a dárky.

Podle průzkumu internetového tržiště půjček LendingTree se třetina svatebních hostů zadlužila kvůli svatbě někoho jim blízkého.

Mezi největší výdaje patřily rozlučky se svobodou, svatební oblečení a cesta na svatbu a zpět.

Podle Jodi Smithové, poradkyně v oblasti etikety, páry musí vzít v úvahu, že existuje vyšší pravděpodobnost toho, že někteří jejich přátelé nebo příbuzní odmítnou účast na jejich svatbě, protože si tyto vedlejší výdaje jednoduše nemohou dovolit.

Reklama

Související témata:

Doporučované