Hlavní obsah

„Určité indicie tady byly.“ Opozice tepe do vedení Prahy, žádá konec Hřiba

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) poslouchá diskuzi o aférách v DPP na zastupitelstvu Prahy.

Reklama

16. 6. 17:30
aktualizováno • 16. 6. 18:26

Pražská opozice útočí na současné radní, proč nezakročili dříve. Tvrdí, že informace o možných nekalostech v hospodaření pražského dopravního podniku se objevily už v minulosti.

Článek

Indicie byly, ale chyběly důkazy. Tak pražští zastupitelé popisují působení náměstka primátora Petra Hlubučka. Jednu z hlavních postav hnutí STAN v hlavním městě policie ve středu obvinila v souvislosti s hospodařením Dopravního podniku Praha.

Že podezření existovala už dříve, tvrdí zejména opozice, která během čtvrtečního jednání zastupitelstva útočila na vedení města.

„Něco se říkalo, ale ne takto vážného,“ připouští Hlubučkův kolega z Rady hlavního města Prahy a jednička Starostů v nadcházejících komunálních volbách Petr Hlaváček. Později prostřednictvím svého asistenta doplnil, že měl na mysli Hlubučkovy byty ve Španělsku, nikoliv podezření na machinace v DPP. Podle něj nejde o selhání celého hnutí, ale pouze jedince, proto chce ve spolupráci se Starosty pokračovat.

Vedení STAN Hlubučkovi už během středečního večera pozastavilo členství a vyzvalo ho k rezignaci na volené funkce. Politik výzvu vyslyšel a ještě před čtvrtečním jednáním pražských zastupitelů rezignoval.

O Hlubučkově možném nezákonném počínání nemá důkazy ani radní za Praha Sobě Adam Scheinherr, který kvůli podezření z korupce v minulosti podal trestní oznámení.

Podezření měl podle vlastních slov na Hlubučkova nominanta do představenstva Dopravního podniku, nikoliv přímo na svého magistrátního kolegu.

„Byl jsem celé dva roky nešťastný a tlačil jsem na celou koalici, zejména TOP 09, KDU-ČSL a STAN a zejména pana Hlubučka a pana Pospíšila, aby odvolali z představenstva pana Mateje Augustína, o kterém jsem měl důvodné podezření, že na dopravním podniku nedělá dobré věci,“ líčí svou situaci.

Že v policejní síti uvízl i on, ho prý v kontextu zadržení Augustína nepřekvapilo. „Pan Augustín byl nominantem pana Hlubučka,“ zdůrazňuje.

„Absolutní šok“

Obdobně hovoří i šéf dopravního podniku Petr Witowski. Ten novinářům řekl, že měl tušení, že se něco v DPP děje, protože byl před dvěma lety vyzván policií k podání vysvětlení. „Byl jsem stejně jako Adam Scheinherr vázán mlčenlivostí,“ líčí, proč veřejně nic nepřiznal.

Samotný policejní zásah označil za „absolutní šok“. „Šetření policie má daleko širší záběr než trestní oznámení pana náměstka Scheinherra,“ říká.

Witowski tvrdí, že během celých dvou let představenstvo vždy postupovalo tak, aby veškeré rozhodování bylo ve prospěch společnosti a že veškeré peníze byly vynaloženy s péčí řádného hospodáře a nenarazil údajně na nic, co by si zasloužilo zájem policie. „Kdybychom to věděli, tak samozřejmě na policii jdeme.“

Volání po rezignaci

Podle opozičních zastupitelů jde o největší korupční kauzu v novodobých dějinách města a současní vládci – zejména náměstek pro dopravu Scheinherr – mají za dění v DPP nejméně politickou odpovědnost. Občanští demokraté dokonce volají po tom, aby Scheinherr i primátor Zdeněk Hřib (Piráti) odstoupili.

„Určité indicie tady byly. Chtěl jsem už před několika měsíci zařadit věc mezi body jednání, ale zastupitelstvo to odmítlo,“ říká pro Seznam Zprávy šéf zastupitelů za ODS Zdeněk Zajíček.

„Kauza Hlubuček je kauzou hnutí STAN. Mě osobně policie v této záležitosti ostatně ani nijak nekontaktovala. Všechny informace, které mám, mám nyní pouze zprostředkovaně nebo z médií,“ řekl primátor.

Hřib dodal, že Piráti mají v dozorčí radě dopravního podniku dva hlasy z 15 a nehlasovali pro jmenování nikoho ze stávajícího vedení v představenstvu DPP. „Nebyli totiž vybráni v otevřených výběrových řízeních, což je pro nás zásadní.“

Na stranu ODS se staví i Hlubučkova někdejší kolegyně Hana Kordová Marvanová, která v nadcházejících volbách hodlá kandidovat za koalici Spolu. Od STAN odešla právě kvůli tomu, že s Hlubučkem a jeho způsobem „dělání politiky“ nesouhlasila.

Marvanová na čtvrtečním zastupitelstvu obvinila politiky z pražské koalice, že neměli chuť ani politickou sílu k tomu, aby se vůči Hlubučkovi a „šuškandě“ kolem dopravního podniku postavili. Podle ní je totiž špatně nastavený celý systém, jak město může DPP kontrolovat.

„Již v lednu 2020 jsem vyzývala k odstoupení pana Witowskiho a Adama Scheinherra, který nezvládá situaci, a výsledkem bylo, že mi pan Witowski hrozil podáním žaloby,“ říkala zastupitelům s tím, že její varování a strašení dle jejího názoru bagatelizovali.

Piráti Hlubučka údajně v radě města tolerovali, protože respektovali volbu svého koaličního partnera. „My jsme byli kolem náměstka Hlubučka velmi opatrní, protože o něm kolují různé pověsti,“ sdělil pirátský zastupitel Viktor Mahrik. „Nikdy jsme ale nic pořádného nezjistili,“ dodal.

Hlubučkův právní zástupce Lukáš Trojan ve čtvrtek na dotaz Seznam Zpráv uvedl, že roli svého klienta v případu vidí jinak, než popisují média. A odkázal na středeční tiskovou zprávu, ve které sdělil: „Jsem klientem zmocněn uvést, že popis jednání klienta obsažený v usnesení o zahájení trestního stíhání se skutečně diametrálně liší od toho, jak je klient a jeho role v kauze dopravního podniku, na základě informací uniklých od médií, veřejně prezentována.“

Aktéři kauzy „Hlubuček“

  1. Michal Redl (48 let): Zlínský podnikatel, odsouzený v minulosti za podvody, spolupracovník Radovana Krejčíře. Jeho nástup do vězení odvrátil lékařský posudek, že je nesvéprávný. Od roku 2017 se pohybuje kolem politiků STAN. Podle policie hlava, či jedna z hlav skupiny. Policejní dokumenty hovoří o tom, že rozdával úkoly, rozděloval peníze z úplatků, plánoval machinace se zakázkami. Je vyšetřován ve vazbě.
  2. Petr Hlubuček (48): Náměstek pražského primátora za STAN. Je obviněn kvůli úplatkům a  účasti na zločinecké skupině. Podle detektivů byl Hlubuček jedním za zakladatelů skupiny, která systematicky vysávala mimo jiné zakázky Dopravního podniku hlavního města Prahy. Je vyšetřován ve vazbě, podle zjištění Seznam Zpráv před zatýkáním odklonil svůj nemovitý majetek z dosahu policie.
  3. Pavel Kos (49): Podnikatel odsouzený v minulosti za daňové podvody, blízký přítel Michala Redla. Podle policie se podílel na machinacích se zakázkami a byl také u rozdělování peněz z úplatků. V době razie byl v zahraničí, po několika dnech se přihlásil policii, je vyšetřován ve vazbě.
  4. Pavel Dovhomilja (41): Podnikatel v IT, přinejmenším v jednom případě podle detektivů domlouval pro celou skupinu úplatek za konkrétní IT zakázku dopravního podniku. V době policejního zátahu pobýval v Chorvatsku, odkud se však vrátil a převzal obvinění.
  5. Zakaría Nemrah (32): Podnikatel, podle policie se podílel na rozdělování peněz z úplatků. Jeho bratra, kriminalistu, prověřuje GIBS. Podle policie totiž Redlově skupině ověřoval SPZ vozů, o nichž si skupina myslela, že patří policejní sledovací službě. Zakaría Nemrah je vyšetřován ve vazbě.
  6. Matej Augustín (47): Člen představenstva dopravního podniku a ekonomický šéf. Redlova a Hlubučkova skupina ho podle vyšetřovatelů cíleně dosadila do vedení této městské společnosti, aby tam manipuloval se zakázkami a zajišťoval úplatky. Pak se s ním dělila. Policisté Augustína obvinili až s odstupem, protože v době hlavní akce pobýval s covidem na Slovensku. Soud ho pak také poslal do vazby.
  7. Luděk Šteffel (49): Vedoucí Jednotky informačních technologií dopravního podniku. Policie tvrdí, že spolu s dalšími obviněnými zasahoval do konkrétních zakázek, například souvisejících s provozem tramvají. Tak, aby z nich byly získány provize.
  8. Dalibor Kučera (35): Šéf právního odboru dopravního podniku. Podle policie se s dalšími obviněnými snažil změnit systém vymáhání dluhů za nezaplacené pokuty. Také aby exekutoři, které by pak podnik pověřil vymáháním, odváděli skupině bokem peníze.
  9. Martin Vejsada (51): Vedoucí odboru technické správy objektů dopravního podniku. Policisté zmapovali, že skupině kolem Redla oznamoval, jaké stamilionové zakázky podnik chystá a jak by je bylo možné zmanipulovat.
  10. Ivo Pitrman (51): Osobní řidič Michala Redla. A podle policie také poslíček a ochránce skupiny. V dokumentech policie uvádí, že chodil například do bank směňovat na eura peníze z úplatků. Nebo zajišťoval pravidelné prohlídky bytů a aut proti policejním odposlechům.
  11. Maroš Jančovič (44): Podnikatel v IT, jehož firma dodávala pro dopravní podnik. Detektivové tvrdí, že na něj Redl a spol. zatlačili, ať pravidelně posílá úplatky – jinak že kontrakt skončí. Jančovič se podvolil a získal díky tomu i další zakázky.
  12. Petr Adam (60): Obchodní zástupce firmy Komo-Com. Podle policie slíbil úplatek 500 tisíc Michalu Zděnkovi, členu dozorčí rady dopravního podniku, za zmanipulování půlmiliardové zakázky na pořízení kamer do metra. Zděnek ale nabídku ohlásil policii a spolupracoval s ní. Týden po razii zemřel, jeho tělo se našlo v sídle jeho firmy v pražských Stodůlkách. Policie prověřuje verzi, že šlo o sebevraždu.
  13. Jindřich Špringl (59): Podnikatel. V policejním obvinění stojí, že ovlivňoval zakázky na nový rádiový systém pražského dopravního podniku a na kamerový systém v metru.

Aktualizace: doplnili jsme další vyjádření primátora Hřiba a radního Hlaváčka.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované