Hlavní obsah

Dovolená, nebo nic. Klienti cestovek prodávají z nouze vlastní zájezdy

Foto: Pexels.com

Ilustrační foto.

Reklama

Blíží se léto a cestovní kanceláře se těší, až klienti uplatní vydané vouchery z loňského roku. Někteří klienti nemají na výběr, pokud poukaz nezužitkují, přijdou o peníze. Na internetu už začala aukce zájezdů.

Článek

Odjezd na dovolenou, nebo nic. Desetitisíce klientů cestovních kanceláří musí využít poukazy za už zaplacené dovolené, jinak přijdou o peníze.

Cestovní kanceláře, které loni vydaly klientům vlastní vouchery za zaplacené zájezdy, dovolují také změnu jména i počtu cestujících osob. Někteří zákazníci proto začali své zájezdy prodávat se slevou na internetu.

„Nabízím poukaz Travel Safe + s CK Blue Style. V hodnotě 15 000 za 12 000 nebo dohodou,“ nabízí jeden z klientů cestovní kanceláře na facebookové stránce „Storno dovolené u CK“.

Prodat zájezd může být pro některé z nich totiž výhodnější než celou dovolenou zrušit a zaplatit storno poplatky.

Podle cestovní kanceláře Blue Style, která začala vydávat vlastní poukazy od loňského roku, je tato možnost pro klienty výhodou. „Běžně se setkáváme s tím, že držitelé poukazu, kteří nechtějí nebo nemohou cestovat, přenechají hodnotu poukazu svým příbuzným či známým,“ sdělil Ondřej Rušikvas, provozní ředitel CK Blue Style.

+1

Dovolenková sezona je za dveřmi a otázka poukazů, kterým brzy vyprší platnost, je proto stále palčivější.

Cestovní kanceláře je vystavily svým klientům v loňském roce právě kvůli striktním opatřením, která měla zabránit šíření pandemie koronaviru.

Hranice zemí se v prvních měsících loňského roku po vypuknutí pandemie kompletně uzavřely, později došlo na pomalé rozvolňování, spojené ale s povinností testování cestujících, případně dodržování karantény ve vybraných zemích.

Podmínky cestování do zahraničí se v současnosti dost liší, už nyní je však jasné, že testování, očkování nebo prokázání vlastních protilátek na onemocnění covid-19 se ani v letošním roce turisté nikde nevyhnou.

Právě s ohledem na velmi nejistou situaci, která v cestovním ruchu poslední dva roky panuje, připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj cestovkám podporu v podobě státních voucherů. Jejich cílem bylo udržet cestovky nad vodou v době, kdy klienti rušili zájezdy a na hranicích či v hotelech se měnily podmínky prakticky každý den. Takzvaný program Lex Voucher začal platit koncem loňského dubna.

Díky těmto státním voucherům mohly cestovní kanceláře přeměnit peněžitý dluh vůči zákazníkovi na poukaz na zájezd nejdéle platný do konce letošního srpna. V případě, že poukaz klient nakonec nevyužije, musí cestovka klientovi peníze vrátit.

Na první pohled výhodnější

Ne všechny cestovní kanceláře v Česku však k vydávání „lex voucherů“ přistoupily. Místo toho začaly svým klientům nabízet své vlastní vouchery. Na první pohled se tyto dva modely poukazů na dovolenou mohly zdát velmi podobné, ty vlastní dokonce v některých případech i lehce výhodnější.

Zásadně se však liší. Jakmile vlastní cestovkářské vouchery propadnou, jinými slovy je klient nevyužije, neexistuje nárok na vrácení už uhrazeného zájezdu. Klientům, kteří tento typ voucheru od cestovní kanceláře přijali, hrozí, že o peníze přijdou kompletně.

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jan Papež připomíná další možnost, jak získat své peníze zpět. „Možností je také stornování cesty. Klient musí nést nějakou odpovědnost za rozhodnutí stornovat zájezd, musí se zde tedy počítat s poplatky za zrušení zájezdu,“ připomíná Papež pro SZ Byznys.

V krajním případě pak existuje možnost poslední. „Je možné se bránit občanskoprávní (soudní) cestou, případně pokusit se věc vyřešit mimosoudně,“ dodává Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.

Blue Style nabízí delší využití

Jednou z cestovních kanceláří, která začala v loňském roce vydávat vlastní poukazy za zájezdy, je v úvodu zmiňovaná cestovní kancelář Blue Style. Platnost voucheru je tu striktní, je však delší než takzvaný „lex voucher“.

„Poukazy, které byly ve většině případů vystaveny ještě před zahájením letní sezony 2020, jsme nastavili tak, aby je bylo možné uplatnit až do 31. 10. 2021 s tím, že klienti mohou vycestovat i v roce 2022,“ říká provozní ředitel cestovní kanceláře Blue Style Ondřej Rušikvas.

Podle jeho informací možnost uplatnit voucher zatím využilo téměř 60 procent klientů.

Provozní ředitel cestovní kanceláře Ondřej Rušikvas pro úplnost dodává, že společnost vydala vlastní poukazy s názvem TravelSafe+ v době, kdy ještě nebylo jasné, zda vláda ČR přijde s vlastním řešením. Poukaz byl klientům nabídnut jako alternativa k možnosti odstoupení od zájezdu, případně vyčkání na další vývoj situace.

Možnosti využít poukaz upřednostnila převážná část klientů dokonce i potom, co vláda nabídla vlastní řešení v podobě Lex voucherů a klient měl možnost si vybírat na základě srovnání parametrů obou poukazů.

Za „lex voucher” se budou vracet peníze

Do konce letošního srpna platí také „lex vouchery“, které jsou z hlediska klientů výrazně výhodnější v tom, že pokud se rozhodnou poukaz nevyužít, cestovní kanceláře jim budou muset vrátit peníze.

„Vouchery jsme od začátku vnímali jako krizové jednorázové řešení v bezprecedentní době. Klientům jsme vydávali pouze vouchery podle pravidel zákona Lex Voucher. Nevymýšleli jsme žádné alternativy, protože jsme nechtěli dostávat klienty pod tlak, že by mohli o své peníze nenávratně přijít, pokud by voucher neuplatnili,“ říká pro SZ Byznys Jan Bezděk, tiskový mluvčí CK Fischer.

Podle zástupců cestovních kanceláří se první zájezdy na letošní léto prodávají dobře. I přesto však například cestovní kancelář Fischer čeká, že všechny poukazy, které loni vydala, do srpna klienti neuplatní a bude jim ve finále muset vyplatit peníze. Kolika z „voucheristů“ se to v jejich případě může týkat, mluvčí CK zatím komentovat nechce.

Zákazníků, kteří potřebují v současnosti uplatnit svůj vystavený voucher, než jeho platnost propadne, jsou podle Jana Papeže z ACK ČR celkem desetitisíce. A podle asociace chce většina na dovolenou skutečně vyrazit, i když by v případě „lex voucherů“ mohla čekat na jejich propadnutí a inkasovat své peníze zpět.

To potvrzuje také výsledek průzkumu, který mezi svými klienty prováděla cestovní kancelář Čedok.

„Dle naší ankety, kterou jsme před měsícem uspořádali, má v plánu 85 procent našich klientů, kteří od nás obdrželi vouchery a poukazy, jet v letošním roce na dovolenou. S naší cestovní kanceláří mohou turisté cestovat nejen do zahraničí, ale i vybírat z několika stovek hotelů v tuzemsku,“ sdělila tisková mluvčí Čedoku Eva Němečková.

Podle jejích informací hradí klienti po znovuotevření poboček více než polovinu nově prodaných zájezdů vouchery, které loni obdrželi.

Reklama

Doporučované