Hlavní obsah

Český autoprůmysl loni rostl. Firmy žádají usnadnění migrace

Foto: David Jancik, Shutterstock.com

Automobilky chtějí lákat kvalifikované zaměstnance ze zahraničí.

Navzdory některým nepříznivým okolnostem si loni český automobilový průmysl udržel růst. Neplatí to jen pro výrobce autobusů.

Článek

V minulém roce se českému automobilovému průmyslu dařilo. Vyplývá to z dat Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Do něj patří nejen výrobci aut jako Škoda Auto, Hyundai nebo Toyota s výrobními linkami v Česku, ale i výrobci autodílů. Celkové tržby sdružených firem vzrostly meziročně o 2,6 procenta a vyšplhaly se na necelých 1,6 bilionu korun. Dařilo se i exportu, ten vzrostl o 3,1 procenta.

Autoprůmysl rostl i přes nepříznivé okolnosti. „Výkonnost našeho odvětví byla i v uplynulém roce ovlivněna řadou vnějších faktorů - především slabším hospodářským vývojem v Německu a dalších evropských zemích, přetrvávající nejistotou na trzích a nižší investiční aktivitou v ekonomice,“ uvedl prezident AutoSAP Martin Jahn.

Firmy se také podle Jahna potýkaly s vysokými cenami za energie, rostoucí regulační zátěží nebo složitou situací na trhu práce. „I přes tyto výzvy se však sektor dokázal v roce 2024 úspěšně adaptovat, a proto můžeme do dalšího období vstupovat s mírným optimismem,“ komentuje situaci.

V květnu například Evropská unie schválila změnu v emisních normách pro nové automobily, jejich zpřísnění ale nakonec bude mírnější, než Brusel původně plánoval.

Výroba osobních aut loni vzrostla meziročně o 3,9 procenta a dosáhla historického maxima 1,453 milionu vozů. Klesla ale produkce eletromobilů, o 16,3 procenta na zhruba 151 tisíc vozů. Automobilky dosáhly v minulém roce tržeb 953 miliard korun a zaznamenaly jejich meziroční nárůst tempem 4,4 procenta.

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila v českých závodech 897 tisíc automobilů, což je nárůst o 3,7 procenta. Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích snížila výrobu o 2,8 procenta na 331 tisíc vozidel. A kolínská Toyota Motor Manufacturing v loňském roce zvedla výrobu o 17 procent na 225 tisíc vozů.

Výrazně poklesla produkce autobusů, ta se propadla o 14,5 procenta s vyrobenými necelými 4500 kusy. Naopak výroba nákladních vozidel vzrostla meziročně o 6,3 procenta na více než 1500 automobilů.

Usnadněte imigraci, žádají firmy

Pracovní síla v odvětví zůstává poměrně stabilní. Podle dat AutoSAP loni nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců. Koncem minulého roku pracovalo v automobilovém průmyslu necelých 141 tisíc lidí, navíc průměrná mzda stoupla na téměř 60 tisíc korun, jde o meziroční nárůst o 7,6 procent. Přímo u výrobců aut zaměstnanost sice o půl procenta klesla, ale průměrná mzda se vyšplhala na skoro 74 tisíc korun.

Podle představitelů AutoSAP je ke zlepšení situace na trhu potřeba modernizovat vzdělávací systém a zvýšit flexibilitu trhu práce. „Duální vzdělávání s modelem výuky ve firmách musí být standardem, nikoli výjimkou. Při hodnocení výsledků technických univerzit musíme také klást důraz na aplikovaný výzkum a propojení s praxí,“ uvedl viceprezident a místopředseda Divize dodavatelů a účelových organizací AutoSAP Miroslav Dvořák.

Podle něj je zároveň potřeba zjednodušit imigrační proces nebo zavedením motivačních programů přilákat kvalifikované odborníky ze zahraničí. „Základem všeho je však pro dodavatele jistota budoucího vývoje v oblasti elektromobility a zelené politiky EU, tam potřebujeme vidět jasné a realistické směřování, které zatím chybí a které nám umožní plánovat naše kroky dál,“ zdůraznil Dvořák.

Zlom na příští desítky let

Martin Jahn upozorňuje, že se automobilový sektor nachází v období, kdy se rozhoduje o jeho podobě na desítky let dopředu. „Vidíme prostor zachytit ohroženou výrobu a vývoj v jiných evropských zemích. K tomu je nezbytné zajistit flexibilní trh práce, zvýšit investice do aplikovaného výzkumu a celkově posílit spolupráci mezi průmyslem a výzkumnými institucemi. Mezi národní priority bychom proto měli zařadit podporu klíčových technologií, jako jsou chytrá mobilita, baterie, umělá inteligence, polovodiče či kvantové technologie,“ uvedl Jahn.

Ohledně vývoje pro letošní rok je ale optimistický a věří, že je český automobilový průmysl silný, „ačkoliv bude obdobím dalších změn a adaptace na nové podmínky globální ekonomiky. Navzdory aktuální nejistotě na evropských trzích tak věřím, že za rok budeme opět moci prezentovat pozitivní výsledky,“ dodává.

Doporučované