Hlavní obsah

VW má novou strategii. Změny čekají i Škodu

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto

Reklama

Automobilka Volkswagen představila změny, které nově plánuje prosazovat ve svých továrnách. Transformace se nevyhne ani mladoboleslavské Škodě Auto.

Článek

Volkswagen po spekulacích o budoucnosti jeho továren představil plán změn. Zaměřit se hodlá na elektromobilitu a digitalizaci.

„V současné době se nacházíme ve vzrušující, ale zároveň náročné době. Automobilový průmysl se proměňuje nebývalým tempem, e-mobilita a digitalizace jsou v kurzu. Musíme ještě více urychlit naši vlastní transformaci, abychom si zajistili a posílili naši konkurenceschopnost,“ uvedl Oliver Blume, generální ředitel skupiny Volkswagen.

Spřízněné továrny jednotlivých značek by měly díky novému plánu začít vyrábět efektivněji a také levněji. Jak? Značky budou muset začít více spolupracovat.

Například právě Škodovka se chystá do větší spolupráce s ostatními značkami koncernu, jako jsou například Seat nebo Cupra nebo Volkswagen. Výrobní závody by tak mohla využít i pro modely jiných modelů vozů skupiny.

„Cílem je další zúročení společných synergií a potenciálu zisku. Ústředním ukazatelem výkonnosti pro skupinu velkoobjemových značek koncernu Volkswagen je konsolidovaná provozní návratnost tržeb ve výši osmi procent od roku 2025,“ uvedl tiskový mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.

Foto: Volkswagen

Tak při přednášce rozdělil značky v koncernu jeho šéf Oliver Blume. Škoda Auto zůstane v segmentu „funkční“.

Více značek na jednom místě

V praxi by to podle informací, které sdělil redakci SZ Byznys, mělo znamenat, že se výroba modelů vozů různých značek, které však mají některé společné díly, jako například platformy vozů, budou vyrábět na jednom místě. Nezávisle na značce.

Dosud se v tuzemských továrnách vyráběly téměř výhradně automobily značky Škoda.

Jaké rozdělení výroby bude koncernem nastaveno zatím není jasné ani vedení tuzemské automobilky. Bude se o něm definitivně rozhodovat v následujících týdnech.

Německý list Handelsblatt před několika dny uvedl, že se do Česka v rámci nového rozdělení rolí přestěhuje výroba modelů se spalovacím motorem, zatímco elektroauta se budou vyrábět jinde. To už ostatně bylo v případě malých elektromobilů schváleno, první malá elektrická vozidla VW, Škoda a Cupra by se měla vyrábět ve Španělsku.

Informace Handelsblattu vyvolaly v českých automobilových kruzích pozdvižení – vzhledem k tomu, že zbývá dvanáct let do okamžiku, kdy se v Evropě přestanou prodávat nové vozy se spalovacím motorem. Pro český automotive by to znamenalo, že bude odstaven na druhou kolej zásobující země, které ještě umožní prodávat vozy se spalovacím motorem.

Škoda Auto však tyto informace odmítla, podle ní jde o spekulace. Podle člena představenstva automobilky Martina Jahna by se v Česku měla vyrábět minimálně polovina ze šesti chystaných elektrických modelů. „Ale je možné, že to bude ještě více,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys Jahn. Zatím však chybí kapacita. „Budeme přistavovat i další linky tak, aby se mohly v České republice vyrábět i další elektrické modely,“ dodal.

Škoda Auto v prohlášení uvádí, že „budoucnost automobilky Škoda Auto je elektrická“. „Škoda bude již brzy nabízet nejrozmanitější portfolio ve své historii a obsáhne to nejlepší z obou světů: šest plně elektrických modelů, stejně jako vozy s vysoce účinnými moderními spalovacími motory. V nabídce Škody budou také verze s plug-in hybridními a mild-hybridními pohony,“ uvedl ve vyjádření tiskový mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.

Budoucnost Škoda Auto komentoval pro Seznam Zprávy také Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. „Automobilka bude fungovat v obou světech - spalovacích motorů i elektromobility,“ uvedl.

„Spalovací motory bude využívat dál, funguje i na jiných trzích, než je ten evropský. Například v Číně, Indii nebo Vietnamu před sebou mají spalovací motory ještě dlouhou perspektivu,“ dodal.

Nový přístup, kterému koncern přezdívá „Hodnota nad objemem“ má být celkově založen na principech ziskovosti, nižších fixních nákladech a řízených investicích.

Součástí reorganizace má být podle Arno Antlitze, provozního ředitele VW, také zpřísnění jednotlivých ukazatelů výkonnosti, které bude muset každá značka splňovat. Současně bude mít přímou zodpovědnost za své finanční cíle, strategii a design.

Do roku 2030 má skupina v plánu zvýšit rentabilitu tržeb na devět až jedenáct procent. Zároveň chce od letoška do roku 2027 dosahovat průměrného růstu prodejů o pět až sedm procent.

Aktualizace: do textu jsme doplnili reakci Škody Auto a citaci člena představenstva firmy Martina Jahna

Reklama

Doporučované