Hlavní obsah

Vyhlížím datum hrůzy. Majitel čokoládovny popisuje, jak podraží sladkosti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Agenda SZ Byznys s Václavem Durďákem, spolumajitel Čokoládovny Janek. Ta měla loni obrat sto milionů korun.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Kakao je nový bitcoin. Jeho cena za rok vyrostla o 500 procent. Z čokolády by se tak mohla stát „exkluzivní záležitost“, varuje její výrobce.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Ceny kakaa extrémně vyletěly nahoru. a i když šly v posledních dnech zase o něco dolů, roční srovnání pořád ukazuje, jak vypadá raketový růst. Zatímco ještě před rokem vyšla jedna tuna na necelé tři tisíce dolarů, tento rok se v maximech dostala až na 12 tisíc a ve středu se pohybovala kolem devíti tisíc. Důvod? Špatná úroda v západní Africe a vysoká poptávka.

Podle majitele Čokoládovny Janek Václava Durďáka jsou však ceny přestřelené a pro takto vysoké zdražení není fundamentální důvod.

„Dvanáct tisíc dolarů za tunu je za mě nesmysl. Samozřejmě rozumím tomu, že je neúroda a boby zdraží. Dobře, ať stojí třeba čtyři pět tisíc dolarů za tunu, ale nemyslím si, že cena 12 tisíc dolarů za tunu je ospravedlnitelná,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Durďák. Cenu podle něj žene nahoru panika a s ní spojené spekulace.

Kdy se vysoké ceny projeví v obchodech

I přes extrémní nárůsty na burzách je však v obchodech zatím relativní klid. Podle Durďáka mají výrobci i jejich dodavatelé své zásoby a zdražení se teprve promítne.

„Zatím ty nárůsty nejsou promítnuté v plné výši. Je to stejné jako u nákupu elektřiny. Když nejste na spotu, tak také hned nenakupujete tu nejdražší elektřinu, ale už můžete predikovat, že v následujících měsících se to propíše i do vašich cen. To i přesto, že by ta cena na burze mezitím klesla. Prostě vaši dodavatelé teď za tyto ceny naskladňují,“ vysvětluje Durďák s tím , že datum, ke kterému se on sám teď „dívá s hrůzou“. je léto tohoto roku.

„Dříve jsme nakupovali rok dopředu. Letos jsme ale neprozřetelně – na základě vysokých cen na konci roku – udělali kontrakt pouze na půl roku. U většiny surovin tak teď pracujeme s cenami, které byly na konci roku, a tvrdý náraz nás čeká v létě,“ vysvětluje.

Dodává, že u kakaových surovin půjde cena minimálně o sto procent výš, což se musí promítnout do cen výrobků. Podle Durďáka ceny na burze tentokrát ovlivňují i prémiové suroviny, které většinou dynamiku burzovních cen nekopírují.

Nevidím důvod, proč boby podražily o 500 procent

Pokud by měla čokoládovna promítnout zdražení kakaových surovin v plné výši, vyrostly by ceny výrobků minimálně o 30 procent. „Takového zdražení nebudeme schopni. Z logiky věci – když se podíváte na ceny našich výrobků. Počítáme s tím, že bychom šli v létě o deset procent nahoru, a budeme kalkulovat s tím a věřit, že se burza umoudří a ceny spadnou dolů,“ dodává.

Jako příklad uvádí nedávnou kalkulaci pro jednoho zákazníka, který v jeho společnosti zadává výrobu čokolády. „Boby na výrobu nám zdražily o deset eur, tedy 250 korun. Kdybych to celé měl promítnout do produktu, byl by neprodejný. Zatím jsme to promítli v poloviční výši, sáhli jsme si do marže a doufáme, že se to umoudří a ceny spadnou zpět. Nevidím fundamentální důvody pro to, aby byl růst o 500 procent za dva roky,“ říká Durďák.

Firma podle něj musí pracovat na vyšší efektivitě, aby mohla navýšení suroviny částečně saturovat. „Nechci si stěžovat, fungujeme dobře, ale poslední tři čtyři roky jsou extrémně náročné. Podnikám celkem 12 let. Prvních osm let jsem každý rok tak nějak věděl, co bude na konci, jak si co máme naplánovat a jak to dopadne. Teď je to nahoru dolů a člověk nese větší rizika. Pořád se něco mění,“ říká.

Výsledky Čokoládovny Janek: Obrat roste, zisk padá

Loni měla společnost obrat 100 milionů korun v čokoládovně a 80 milionů korun v pražírně kávy Coffeespot, kterou nedávno koupila. „Věřím, že obrat i z důvodu zdražení udržíme, druhá věc jsou zisky,“ dodává Durďák.

Už teď je podle něj jasné, že zdražení pocítí zákazníci u všech čokoládových výrobků ve všech řetězcích či prodejnách. „Ty ceny jdou tak moc nahoru, že se to na čokoládovém trhu promítne. Možná se čokoláda stane trošku exkluzivnějším zbožím,“ dodává.

Někteří výrobci už teď upravují složení a jdou cestou nižšího obsahu kakaa či levnějších surovin. „To se určitě dá udělat, ale tohle není naše cesta,“ dodává Durďák.

Doporučované