Hlavní obsah

Naděje z továren na krabice. O obaly je zájem, výjimkou je stavebnictví

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Poptávka po krabicích neukazuje žádné drama na obzoru. Ilustrační foto.

Reklama

Prodejci obalů z objednávek vidí, že se česká ekonomika stabilizuje. Lépe by mohlo být ve druhé polovině roku 2024.

Článek

Rok 2021 rozpoutal internetovou nákupní horečku. Dodavatelské řetězce se však zadrhly, chyběly výrobní materiály včetně papíru. Firmy se v panice začaly předzásobovat. V roce 2022 však nákupní euforie opadla a Češi začali šetřit. Útraty v obchodech se snižují už více než rok a půl.

Co říká o dalším vývoji ekonomiky poptávka po kartonových obalech, která je obvykle dobrým indikátorem budoucího vývoje?

Výroba krabic ukazuje stabilizaci ekonomiky.Video: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Zájem o krabice je slušný, říká česká pobočka německé obalové firmy Thimm. Jeden z pěti největších tuzemských výrobců papírových krabic vyrábí ve Všetatech u Prahy krabice z vlnité lepenky, do nichž se balí zásilky z e-shopů, potraviny, drogerie či kosmetika. Firma pokrývá asi 15 procent potřeb trhu.

„U rychloobrátkového zboží nevidím, že by byl pokles ve spotřebě krabic. Spíš se to přesunulo od značek k privátním značkám, nicméně obě strany potřebují krabice, do kterých se musí zboží dodat,“ tvrdí Martin Hejl, ředitel společnosti Thimm, která vyrábí obaly pro mnoho firem včetně těch největších, jako jsou producent drogerie Procter & Gamble, řetězec s nábytkem Ikea, mlékárna Madeta, Pivovary Staropramen nebo výrobce lupínků Intersnack.

Online byznys už sice meziročně neroste o desítky procent jako v pandemii, ale podle Martina Hejla se vrátil na trajektorii mírného růstu z let předcovidových. „Po dobách žní a neuvěřitelné spotřeby se poptávka dostala někam, kde se očekávala v roce 2018 a 2019,“ uvedl.

Postupné uklidnění na trhu pozoruje také jeden z největších tuzemských výrobců obalů Model Group. „Zdá se, že se minimálně zastavily propady, které jsme pozorovali prakticky od druhé poloviny roku 2022,“ věští z krabic ředitel Josef Chalupný. Nevěří tomu, že si online byznys znovu sáhne na čísla z covidu. „V tuto chvíli segment zachraňují Vánoce, ale nepředpokládáme návrat k číslům z roku 2020/2021,“ řekl.

Další přední obalová společnost DS Smith, která působí na českém trhu, je ještě optimističtější. „Současné trendy na trhu s vlnitou lepenkou naznačují nejen výrazný nárůst poptávky, ale také zásadní změny ve spotřebitelském chování a regulacích. Růst zájmu o udržitelnost a environmentální ohleduplnost je evidentní, a to především v kategorii ovoce a zeleniny,“ uvedl ředitel Martin Němec. V případě ovoce a zeleniny je třetina spotřebitelů ochotna připlatit si za náhradu plastového obalu papírovým.

Obaly jsou obecně velmi spolehlivým indikátorem ekonomického vývoje, protože prakticky všechno se musí balit. Ať už do transportního obalu, nebo komerčního, který vidí zákazník. Situaci však zkomplikoval covid.

Obaly pro stavaře jsou v útlumu

Kvůli narušeným dodavatelským řetězcům si většina firem vytvořila enormní zásobu obalů a klíčových komodit. Od druhé poloviny roku 2022 do první poloviny 2023 podle Chalupného zájem o obaly propadl, protože se firmy napříč trhem zbavovaly skladových zásob. Do toho přišla extrémní inflace a klesla poptávka po spotřebním zboží.

„V tuto chvíli je vidět extrémní propad zejména v oborech, které jsou navázané na stavebnictví, a zde zatím moc důvodů k optimismu nevidím,“ vyhlíží ředitel české filiálky švýcarské rodinné firmy Model Group.

Problémy ve stavebnictví se dají dobře vyčíst také z prodeje pracovních rukavic, jak popsal SZ Byznys Petr Vaněrka, šéf stavebnin Pro-Doma. „Říká se, že když se přestanou kupovat pracovní rukavice, je to první signál,“ uvedl Vaněrka s tím, že rukavice se už prodávat přestaly.

Tuzemské ekonomice podle šéfa Thimm do budoucna pomůže trend lokalizace výroby, která se do Evropy a Česka zčásti přesouvá například z Asie.

„Je vidět trend přesouvání zahraničních výrob z Asie do Evropy anebo druhý trend přesouvání výroby ze západní do střední Evropy. Je vidět, že část technologických firem začíná vyrábět v Česku a část z nich odebírá obaly. Naroste spotřeba, která tady dodnes vůbec nebyla,“ věří.

Krabice jsou lehčí

Výrobcům papírových krabic pomáhá také postupný ústup od plastových obalů, které se v některých případech nahrazují kartonovými obaly. „U obalů, které si lidé nosí domů z fast-foodů, se dnes víc objevují obaly z papíru, potažmo z vlnité lepenky. V budoucnosti bude výrazně víc papírových obalů,“ předjímá Hejl.

Dalším ekologickým trendem je odlehčování obalů. Poměrně známé je, že se odlehčují plastové lahve, ale děje se to i u kartonových obalů.

„Před 28 lety bylo běžně 200 gramů papíru na metr čtvereční. My testujeme gramáže 60 a 80 g na metr,“ uvedl s tím, že i tak by měl karton vydržet stejné zatížení. „Technickou nosnost doženete kreativitou lidí a tím, že přidáváte třeba jednu vlnovku a místo třívrstvé lepenky máte třeba pětivrstvou. Pole inovací, které přichází do naší branže, je obrovské,“ uvedl Hejl.

Reklama

Doporučované