Hlavní obsah

Češi řídí americkou firmu. Její ztrátu snížili na čtvrtinu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Americký poskytovatel slevových kupónů s výraznou českou stopou v zádech Groupon oznámil hospodářské výsledky za poslední kvartál roku 2023 a za celý loňský rok. Čtvrtletní čistý zisk je po osmi záporných obdobích kladný.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americký „Slevomat“ Groupon, jehož hlavním akcionářem je s 22procentním podílem česká finanční skupina Pale Fire Capital v čele s investory Dušanem Šenkyplem a Janem Bartou, představil hospodářské výsledky za poslední kvartál loňského roku a za celý rok 2023.

Firma, s jejímiž akciemi se obchoduje na prestižní americké burze Nasdaq, oznámila, že její tržby za čtvrté čtvrtletí roku 2023 dosáhly 137,7 milionů dolarů (zhruba 3,2 miliardy korun), což představuje meziroční pokles o sedm procent. Pokles tržeb vyplýval z pokračujícího úbytku zákazníků (o 12 procent na 16,5 milionu), ale tempo poklesu se již popáté v řadě zmírnilo.

Pozitivní zprávou také je, že společnost úspěšně snižuje své provozní a administrativní náklady, což vedlo k nárůstu ziskovosti. Zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací (EBITDA) dosáhl 26,9 milionů dolarů. Ve stejném období předchozího roku to přitom byla ztráta 5,29 milionů dolarů.

Čistý zisk společnosti dosáhl za poslední čtvrtletí loňského roku 28,5 milionu dolarů po ztrátě 54,2 milionů dolarů ve stejném období před rokem. Do zelených kvartálních čísel se Groupon dostal po dlouhých osmi čtvrtletích. Za celý rok je však pořád ve ztrátě 53 milionů dolarů. Firma však tuto ztrátu výrazně snížila, v roce 2022 činila přes 234 milionů dolarů.

Poprvé po roce společnost vykázala za čtvrtletí kladný volný cash flow ve výši 51 milionů dolarů. S takovou sumou se to firmě povedlo naposledy na vrcholu koronavirové pandemie koncem roku 2020. Vedení firmy ujistilo, že díky nedávnému prodeji části podílu ve firmě SumUp a zvýšení kapitálu o 80 milionů dolarů v lednu již není firma v ohrožení.

Groupon a jeho hospodářské výsledky

UkazatelQ4 2022Q4 202320222023
Tržby (mil. USD)148,2137,7599,1514,9
EBITDA (mil. USD)-5,326,9-15,155,5
Provozní zisk (mil. USD)-32,817,7-167,8-18,3
Volné cash flow (mil. USD)10,251,1-172,2-97,3
Čistý zisk (mil. USD)-54,228,5-234,4-52,9

Zdroj: Finanční report společnosti

Další fáze

Nyní se Groupon připravuje na druhou fázi své transformace, která se zaměří na podporu růstu tržeb po předchozím výrazném snižování nákladů.

Ačkoli se očekává, že tržby budou v první polovině roku nadále klesat, od druhé poloviny roku by měly začít růst. Pro tento rok se očekává, že tržby dosáhnou 489 až 515 milionů dolarů.

Groupon za poslední rok prošel znatelnou odtučňovací kúrou. V této fázi se mu podařilo zejména osekat náklady a výrazně zlepšit finanční situaci společnosti. Dokazuje to i snížení nákladů spojených s marketingem a prodejem, které klesly meziročně o více než třetinu na 72 milionů dolarů.

„Díky těmto úsporám se akcionáři po dlouhých osmi kvartálech konečně dočkali čistého zisku. Na dalších 18 až 36 měsíců se tak přesouváme do další fáze, ve které se management zaměří na vylepšování zákaznického zážitku v podobě nového webu a mobilní aplikace a zejména zastavení poklesu tržeb,“ poznamenal analytik Jakub Blaha z Patria Finance.

Podle analytiků brokerské společnosti XTB čtvrtletní výsledky ve většině ukazatelů překonaly očekávání. Ovšem například tržby nebo počet aktivních zákazníků byly meziročně nižší. Akcie po výsledcích zareagovaly prudkým poklesem o téměř 31 procent na cenu 12,59 dolaru.

„Nicméně výsledky ukázaly, že obrat společnosti nabírá v posledním čtvrtletí roku 2023 na obrátkách a páteční pokles akcií lze do jisté míry považovat za vybírání zisků po zhruba 140procentním růstu mezi polovinou listopadu 2023 a polovinou března 2024,“ uvedli analytici XTB.

Dušan Šenkypl, generální ředitel společnosti Groupon, k výsledkům oznámil, že firma pokračuje v pozitivním trendu.

„Výrazné zlepšení v našich segmentech lokálních a cestovních služeb v Severní Americe je pozitivním důkazem toho, že náš transformační plán funguje. Zlepšení finanční situace a zvýšení likvidity odstranilo obavy o budoucnost firmy,“ zhodnotil výsledky Šenkypl. „Naše mise vybudovat ze společnosti Groupon nejlepší destinaci pro místní zážitky a služby teprve začíná,“ dodal.

Reklama

Doporučované