Hlavní obsah

Pošta dostala půlmilionovou pokutu. Za chyby u prodejů investic a penzijka

Foto: Radek Miča, Seznam Zprávy

Kontroloři centrální banky si tentokrát posvítili na státní podnik Česká pošta.

Reklama

Česká národní banka potrestala pokutou ve výši 500 tisíc korun Českou poštu. Ta měla chybovat při zprostředkování investic a důchodového spoření od svého obchodního partnera ČSOB.

Článek

Centrální banka přišla do České pošty na kontrolu loni v březnu. Vyžádala si namátkově dokumenty sjednaných smluv různých finančních produktů za poslední rok. Našla pět porušení zákona o podnikání na kapitálovém trhu a zákona o doplňkovém penzijním spoření. A udělila za to státnímu podniku půlmilionovou sankci.

„Rozhodnutí ČNB respektujeme, pokutu zaplatíme. Jednalo se formální pochybení, interně přenastavujeme nebo jsme již přenastavili procesy tak, aby k podobným pochybením v budoucnu nedocházelo,“ reagoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

V oblasti investic chyběla ve všech kontrolovaných případech ve smlouvách informace, která by zákazníka zpravila o investičních službách, které firma poskytuje. Zákon to přitom vyžaduje.

Zákaznické složky také neobsahovaly žádný dokument, prostřednictvím kterého by Pošta prohlašovala, že má příslušné povolení k poskytování investičních služeb a jedná tedy samostatně jako investiční zprostředkovatel.

„Dále bylo zjištěno, že zákaznické složky investičního zprostředkovatele neobsahovaly žádný dokument s popisem postupů, které účastník řízení zavedl k omezení možnosti střetu zájmů,“ píše se v rozhodnutí ČNB o pokutě.

Centrální bance se také nelíbilo, jakým způsobem Česká pošta zjišťovala znalosti zákazníků v investičním dotazníku, než s nimi uzavřela smlouvu o investování.

„Účastník řízení (Česká pošta – pozn. red.) ve 39 případech v dostatečném rozsahu nezjistil informace o odborných znalostech zákazníků v oblasti investic a dále ve 14 případech v rámci poskytování investičního poradenství řádně nezjistil informace o finančním zázemí a investičních cílech zákazníků,“ uvedla ČNB.

Chyby při prodeji penzijka

V oblasti prodeje doplňkového penzijního spoření (tzv. „nové penzijko“) ČNB vadilo, že pošta nedala zákazníkovi dostatečně na výběr z možností, proč si penzijko sjednává.

„K zaznamenání požadavků a potřeb účastníka byla účastníkem řízení využívána část formuláře smlouvy Potřeby účastníka: Proč si zakládáte penzijní spoření?, kdy si účastník doplňkového penzijního spoření (DPS) měl zvolit jednu ze 3 předtištěných variant: a) Chci se zabezpečit na stáří, státní důchod mi nebude stačit a já si chci žít slušně i v důchodu; b) Chci vytěžit maximum benefitů. Také zhodnocení je pro mě důležité; c) Chci mít jistotu, že mám nějaké prostředky bokem, proto spořím a časem se uvidí; přičemž nebylo možné zaznamenat žádné další potřeby a požadavky účastníka DPS ve vztahu ke sjednávané smlouvě,“ popisuje ČNB.

Výběr z předdefinovaných variant, aniž by mohl zákazník zvolit více než jednu z nich, nebo aby byly dále zaznamenány jeho osobní požadavky a preference, není podle ČNB dostatečný. Chyby regulátor našel i ve vyplňování penzijního dotazníku a strategie spoření.

Regulátor České poště vytkl také to, že řádně nekontrolovala, jak se investiční produkty a penzijní spoření prodávají. Nedostatečnou vnitřní kontrolu při investičním zprostředkování přitom ČNB hodnotí z provinění České pošty jako nejzávažnější. Zákon umožňuje za to udělit trest až do 150 milionů korun.

Od ledna 2020 Česká pošta pro ČSOB zprostředkovala 6 767 smluv týkajících se investic a přijala pokyny k nákupu investičních nástrojů v celkové výši 1,1 miliardy korun. Od dubna 2020 pak pro ČSOB Penzijní společnost pracovníci pošty uzavřeli 9 616 smluv doplňkového penzijního spoření.

Letos v červnu to bude pět let, co se na pobočkách České pošty prodávají všechny bankovní i pojišťovací služby skupiny ČSOB.

Reklama

Doporučované