Hlavní obsah

Škoda Auto spouští privátní 5G síť. Umožní třeba automaticky parkovat auta

Petr Dvořák, generální ředitel Vodafone, věří, že teď o privátní 5G síť projeví zájem i další firmy.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Vlastní virtuální prostředí, které výrobní závod odizoluje od zbytku světa a umožní tak robotům a strojům bezpečně mezi sebou komunikovat. Škoda Auto vybavila výrobu privátní mobilní 5G sítí.

Článek

Jeden z největších výrobních závodů v zemi, mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, jako první komerční subjekt vyzkouší privátní 5G síť. Řešení dodal operátor Vodafone.

„Škodě Auto to umožní opravdový posun do průmyslu 4.0,“ vysvětluje v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Vodafone Petr Dvořák s tím, že 5G na rozdíl od předchozí generace dokáže ohraničit konkrétní prostředí a odizolovat ho od zbytku světa.

Mobilní 5G privátní síť nám pomůže například v automatizaci parkování aut.
Martin Polák, odborný koordinátor plánování datových sítí Škoda Auto

„Firma si tam pak může aplikovat vlastní bezpečnostní protokoly a jiným způsobem nastavit flexibilně síť, jak potřebuje, aby mohla kontrolovat a řídit výrobní proces v dané továrně,“ dodává Dvořák.

Privátní bezdrátová síť běží na frekvencích v licencovaném pásmu – tedy části spektra, které operátor získal v 5G aukci. Síť využívá stejné prvky infrastruktury jako veřejná mobilní síť s tím rozdílem, že společnost ji má nastavenou a instalovanou pouze pro sebe a podle potřeb firmy je také síť upravována.

„Máme požadavky od jednotlivých oddělení na spolehlivou bezdrátovou komunikaci s vysokou dostupností. Mobilní 5G privátní síť nám pomůže například v automatizaci parkování aut. Vyrobená auta přemístíme na odstavené parkoviště bez zásahu řidiče. Pouze pomocí automaticky řízených vozíků. Mobilní privátní síť plánujeme využít i pro automatické nahrávání softwaru a nastavení vyráběného automobilu,“ říká Martin Polák, odborný koordinátor plánování datových sítí Škoda Auto.

„To samotné vytvoření sítě není až tak složité. Je potřeba ho pak začít oživovat připojováním objektů, které v dané továrně jsou,“ vysvětluje Dvořák s tím, že síť běží na technologiích Nokia.

O jak finančně velkou zakázku se jedná, Vodafone nechce sdělit s tím, že to byl předmět výběrového řízení. „Není to zakázka největšího rozsahu. Je to ale jeden z největších výrobních závodů v zemi. Pro nás je čest, že jsme mohli být dodavatelem právě pro Škodu Auto,“ říká Dvořák s tím, že věří, že i díky tomu se teď rozeběhnou další projekty v jiných firmách.

Reklama

Doporučované