Hlavní obsah

Řetězec ušetří miliony. Stačilo měřit spotřebu a vypnout kávovary

Foto: EPA-EFE / Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Obchody šetří každý kilowatt, ale zákazník to nepozná. Mění spotřebiče za úspornější, tlumí osvětlení a displeje, měří spotřebu a také šetří na modernizaci prodejen.

Článek

Seznam Zprávy přinášejí další díl seriálu o úsporách nákladů v tuzemských firmách Halíře dělají talíře. Tentokrát jsme zaostřili na retail.

V maloobchodu se šetří i na takových detailech, jako je svícení ve výlohách, instalace senzorů pro automatické zhasínání nebo tlumení jasu displejů. Velké řetězce, které se dívají doslova na každý spotřebič a vypínač, mohou ušetřit zajímavé částky.

Základem je mít přehled o spotřebě energií a nevyčítat to z ročních faktur. Pomáhá nám s tím senzor za 100 eur, žádná řešení za statisíce korun.
Petr Štrumpf, Lagardere Travel Retail

Skupina Lagardere Travel Retail, která má v tuzemsku 380 prodejen (například trafiky Relay, pekařství Hello, Mr. Baker, Paul a jiné) vzala energetické úspory pěkně z gruntu. Najala si externí firmu a zjistila, že pokud úsporný management, který testuje na šesti prodejnách, zavede v celé síti, ušetří 10–15 milionů korun ročně.

Úspora je podstatná vzhledem k vysokým cenám silové elektřiny. V roce 2019, kdy skupina za 1 MWh silové elektřiny platila kolem 1 800 korun, celkové roční výdaje na energetiku dosahovaly 60–70 milionů korun. Dnes s cenou „silovky“ kolem 7 tisíc korun se blíží ke 120 milionům korun.

„Základem je mít přehled o spotřebě energií a nevyčítat to z ročních faktur. Pomáhá nám s tím senzor za 100 eur, žádná řešení za statisíce korun. Návratnost je rychlá,“ říká ředitel rozvoje skupiny Petr Štumpf.

Na elektroměry firma instaluje malé senzory, které v reálném čase, až na čtvrthodinové bázi, odesílají data o spotřebě na prodejnách. Plýtvání hlídají i jiné senzory. Ty teplotní hlídají, aby personál v zimě moc netopil a v létě příliš nechladil. Zbytečně neběží klimatizace ani vzduchotechnika.

Krizi zmírní i vypnutý kávovar

Cesta k úsporám vede přes spoustu drobných kroků. Téměř všechny spotřebiče se musí mimo provozní dobu vypínat. „Nově na noc vypínáme třeba kávovary. Dříve se to nedělalo, aby holky ráno na směně neztrácely čas a přístroje byly nahřáté. Teď chodí o trochu dřív. Jako první bod směny mají za úkol zapnout kávovar. I to je naše reakce na energetickou krizi,“ líčí manažer.

Ušetřit se na nich dá i jinak. „Přesně jsme zoptimalizovali, kdy mají být zapnuté pece. Jediným kritériem v rámci nákupu nového vybavení už není jen cena, ale i energetická spotřeba,“ popsal Štumpf.

Firma pozornost zaměřila zejména na vitríny, v nichž na mnoha prodejnách nabízejí dorty, panini, sendviče a jiné lahůdky. Protože musejí běžet nonstop, nahrazuje je úspornějšími. „Spočítali jsme, že nová vitrína uspoří oproti staré 25 tisíc korun ročně, tedy zhruba polovinu spotřeby,“ uvedl Štumpf. Starý gril spotřeboval kolem 3,5 kilowatthodiny, nový se pohybuje okolo 2 kWh.

Firma už posledních pět let nakupuje LED osvětlení, kterým postupně nahradí všechny klasické žárovky. Důležité je omezit chybovost zaměstnanců. Proto na šesti prodejnách skupina instalovala chytrá zařízení, která vypnou světla ve 22 hodin večer a opět zapnou v 6:00 ráno. Pouze v provozní době se osvětlují také výlohy a poutače.

„Největším žroutem jsou dveřní clony a klimatizace,“ svěřuje se ředitel rozvoje Lagardere. Clony jsou systémy, které za vchodem do prodejny vhání studený nebo teplý vzduch.

Méně svítí mimo špičku

Naopak tablety žerou poměrně málo. I takovéto detaily však někdo řeší. Na prodejnách Electro World svítí na zákazníky desítky nebo stovky displejů od mobilů a tabletů přes notebooky a televize. Prodejce elektroniky se v rámci úspor zaměřil na to, aby zbytečně nezářily.

„Spousta lidí neví, že je možné přepnout je do módu kina, kanceláře, prezentačního módu nebo potlačit všechny světelné efekty,“ líčí Roman Kocourek, ředitel řetězce, který spravuje v tuzemsku čtyřicet elektro prodejen.

Firma měnila osvětlení za úspornější a také instalovala na prodejny časové spínače. „Na každé prodejně svítíme v několika režimech tak, aby osvětlení kopírovalo špičku návštěvnosti. Když je hodně zákazníků, svítíme naplno a v době, kdy je na prodejně méně lidí, osvětlení je tlumené. Divil byste se, ale na osvětlení ušetříme miliony korun ročně,“ dodal.

Další peníze lze ušetřit v investicích. Výrobce a prodejce čajových směsí a kávy Oxalis kromě výměny spotřebičů za energeticky úspornější (například mlýnky na kávu) šetří investiční náklady u výstavby prodejen.

Autem do Prahy? Jedině s někým

„Když jsme dřív rekonstruovali prodejní jednotky, naším standardem byl hliníkový roštový strop. Teď je hliník v úplně jiných cenách, a proto jsme našli jiné řešení,“ dal příklad ředitel sítě Jiří Olšák. Podobně se dá ušetřit v interiéru. „Dříve jsme řešili nábytek na míru pro konkrétní prodejnu. Dnes preferujeme modulární systém, který nám umožňuje jeho případné využití pro další prodejny. Současně se snažíme tento nábytek renovovat, a tím prodloužit jeho životnost, což má pozitivní dopad jak na životní prostředí, tak i na náklady společnosti,“ řekl.

Drahé pohonné hmoty firmu z moravských Slušovic dovedly k tomu, aby koordinovala služební cesty autem do Prahy, kde má většinu obchodních partnerů a prodejen.

„Snažíme se, abychom nejezdili v autě sami, ale ve větším počtu. Schůzky více koordinujeme, hodně věcí se snažíme domluvit telefonicky, ale na druhou stranu potřebujeme mít osobní kontakt,“ popsal Olšák, který dnes podle svých slov autem ujede o 35 procent méně než v roce 2019.

Související témata:

Doporučované