Hlavní obsah

České firmy najely na „válečné“ rozpočty. Šetří i na vypínání spotřebičů

Foto: Profimedia.cz

Konec plýtvání. Ve firmách se vypínají na noc kávovary, zaměstnanci se řídí manuály, na čem šetřit.

Reklama

Šetří na takových detailech, jako jsou osvětlení prodejen a vypínání spotřebičů na noc. Zaměstnanci dostávají manuály, jak se chovat.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Firmy nezůstávají pozadu za domácnostmi. Chystají se na horší časy a otáčejí každou korunu. Na zaměstnance však zatím nesáhly.

Na čem tedy šetří? Redakce SZ Byznys se ptala manažerů firem z různých oborů. Zatímco někde s rodičovskou urputností připomínají zaměstnancům, že mají zhasínat a vypínat stroje, jinde si zoufají, že už moc není, kde brát.

Příběhy, které mají také inspirovat, přineseme v následujících týdnech v letním seriálu s podtitulem „Halíře dělají talíře“. V detailu se podíváme na to, na čem se šetří v gastronomii, dopravě, výrobě, službách nebo obchodu.

Společným jmenovatelem je nejistota, kterou podnikatelé spojují s tím, co bude na podzim a příští rok. Sešly se hned tři důvody – firmy škrtají, protože je finančně vyčerpal covid. Protože jim výrazně rostou náklady, především za energie, materiály a zaměstnance. A začínají počítat s tím, že bude hůř i kvůli napjatým rozpočtům domácností.

„Tlak na cenu je enormní, elektronika se prodává za nejnižší cenu, která kdy byla. Zájem zákazníků přitom výrazně ochladl,“ říká ředitel sítě Electro World Roman Kocourek, která spravuje čtyřicet prodejen značek Electro World a K+B Expert. Největší prostor pro úspory našel u energií.

„Na každé prodejně svítíme v několika režimech tak, aby osvětlení kopírovalo špičku návštěvnosti. Když je hodně zákazníků, svítíme naplno a v době, kdy je na prodejně méně lidí, je osvětlení tlumené. Divil byste se, ale na osvětlení ušetříme miliony korun ročně,“ nabízí svůj recept na to, jak ustát turbulence na trhu. V úplných detailech hledají úspory i ostatní podnikatelé.

Kuchyně, žrout elektřiny

Například Zdeněk Babulík, majitel tří restaurací ze Zlína, rozdal v dubnu lidem v práci manuál, jak šetřit elektřinu, podle kterého se musí na směnách řídit zejména kuchaři, kteří obsluhují přístroje náročné na spotřebu energií.

„Personál dostal příkaz vypínat elektřinu. Je pro nás zásadní teď šetřit zdroje. Když to není jejich, tak svítí všude. Musí třeba vypínat kávovary na noc, protože je to žrout elektřiny,“ popsal.

Šetřit mají také při provozu konvektomatů i salamander grilů, tedy zařízení na tepelnou úpravu jídel, která jsou napájena 400 volty. „Když kuchař dodělá jídlo, okamžitě přístroj musí vypnout,“ uvedl.

Restaurace však také šetří nákupem materiálu ve větším objemu nebo úpravou jídelníčků, z nichž mizí některé dražší pokrmy či suroviny.

Podle Luboše Kastnera, který spravuje několik restaurací a zájmy gastronomů hájí v dresu profesního cechu Asociace malých a středních podnikatelů, musí gastronomové „brutálně šetřit na všem a zdražovat co nejméně“. „Ceny budou růst a hosté ve svých nárocích nepoleví. Budou proto více své peníze utrácet tam, kde služba bude odpovídat očekáváním a dobrému zákaznickému zážitku.“

„Klíč k záchraně českého gastra v mnohém závisí na ceně piva. Nestačí ale jen zdražit,“ naráží na to, že lepší pozici do budoucna bude mít ten, kdo nabídne prvotřídní kvalitu.

Ve výrobních závodech jsou častým tématem investice do alternativní energetiky. Řada společností uvažuje o tom, jak druhotně využít energie z výroby a v plánu má instalaci fotovoltaiky na střechách. Není to tedy jen o škrtech. Pro továrníky, ale i některé obchodníky, jsou důležité investice do automatizace a robotizace.

Šetřit se dá i změnou strategie nákupních oddělení. „Šetříme například tím, že nakupujeme ve větším množství. Dřív jsme tendrovali papír na měsíc dopředu, ale teď už na rok. Ušetříme tím asi deset procent nákladů na jeho pořízení,“ dává příklad Pavel Koutný, šéf prostějovské textilky Koutný.

Na ekonomiku dopravců dopadají drahé pohonné hmoty. Jezdit méně ale nemohou, když je to pro ně hlavní zdroj obživy. „Snažíme se korigovat náklady, ale je to velmi obtížné. Můžeme šetřit na nějaké vnitřní optimalizaci procesů,“ říká Josef Melzer, jednatel logistické společnosti M+L Logistik.

Šetřit se podle něj nedá ani na řidičích, nákupech náhradních dílů a obnovování vozového parku. Kde tedy škrtá?

„První, co padá, jsou peníze na reklamu. Na druhou stranu je to detail, protože my nevyužíváme masivně reklamu jako například maloobchod,“ svěřil se.

Reklama

Doporučované