Hlavní obsah

Google kopíroval naše nápady a brzdil růst. Exšéf Waze zkritizoval akvizici

Foto: Brett Jordan; Unsplash.com

Ilustrační fotografie.

Reklama

Podle bývalého šéfa firmy Waze by její navigační aplikace byla mnohem úspěšnější, kdyby se nenechala koupit technologickou společností Google.

Článek

Navigační aplikace Waze měla po akvizici firmou Google problémy s růstem, uvedl její bývalý šéf Noam Bardin na svém blogu. Podle agentury Reuters tím připomněl podezření z toho, že se ji technologický gigant po odkoupení snažil potlačit.

Izraelskou aplikaci Waze používalo v roce 2013, kdy ji Google odkoupil za miliardu dolarů, zhruba 10 milionů uživatelů. Dnes ji každý měsíc používá 140 milionů řidičů po celém světě.

Podle rozhovorů s jedenácti bývalými zaměstnanci služby Waze ale používání aplikace v některých zemích stagnuje, za což prý může mnohem větší propagace služby Google Maps. Waze také přichází o peníze tím, že se zaměřuje na vývoj málo používané vedlejší aplikace na sdílené spolujízdy.

Američtí zákonodárci a kritici monopolů v posledních měsících vedou debaty o agresivních akvizicích, skrze které mohou společnosti neutralizovat potenciální konkurenty. Otázkou zůstává, zda Google v případě nákupu aplikace Waze nejednal s podobným záměrem.

„Pravděpodobně jsme mohli růst rychleji a mnohem efektivněji, kdybychom zůstali nezávislí,“ uvedl bývalý šéf Bardin. Poznamenal také, že Google službu Waze v mnohém omezoval a přivlastňoval si nápady jejích vývojářů do své aplikace Google Maps.

Firma Google v odpovědi na Bardinův článek uvedla, že do služby Waze a jejího týmu vložila obrovské investice, například právě do oblasti marketingu. Zavedla prý také nové funkce, včetně Waze Carpool pro sdílení jízd, zobrazování cen mýtného nebo integraci s aplikací na poslech audioknih Audible.

„Přejeme Noamovi mnoho štěstí v jeho budoucích úsilích,“ dodal Google v prohlášení.

Výzvy a omezení

Noam Bardin stál v čele aplikace Waze od roku 2009 do konce letošního ledna. Podle bývalých zaměstnanců se během svého působení snažil od Googlu distancovat například pořádáním sešlostí jen pro tým Waze nebo odmítáním propagačních postupů běžných u jiných jednotek korporace Google.

Na svém blogu ale uvedl, že navzdory těmto snahám o poloviční autonomii bylo naivní věřit v naplnění potenciálu služby Waze.

„Dostali jsme to nejhorší z obou světů - těžké výzvy start-upu (měřítko, přístup, distribuce) spolu s omezeními velké korporace (nutnost používat druhořadé interní systémy, nákladová struktura, daný postup jednání atd.). To vše navíc zhoršila nemožnost rychle najímat a propouštět zaměstnance,“ uvedl Bardin.

Postěžoval si také na výhody, které Waze po akvizici Googlem dostal, včetně stravování zdarma nebo větší flexibility ohledně pracovního volna. Google nimi podle Bardina narušil „startupové kouzlo“ jeho firmy.

Waze vznikl v roce 2008. Popularitu mezi řidiči získal díky shromažďování dat o dopravních situacích přímo od svých uživatelů, což mu umožňuje zobrazovat informace přesněji než u jiných navigačních aplikací. Před pandemií covidu-19 generoval přes 200 milionů dolarů ročně díky zobrazovaným reklamám. Mezi zaměstnanci ale pořád probíhá nevyřešená debata o možnostech dalšího růstu.

Reklama

Doporučované