Hlavní obsah

Vítěz nad Ficem se přirovnává k českým Pirátům. A proč ne k Babišovi?

Foto: Profimedia.cz

Proč tak vyhrál Igor Matovič (na snímku)? To odkrývá rozhovor s jedním z tvůrců jeho volební kampaně.

Reklama

1. 3. 2020 15:11

Michal Šipoš je jednou z hlav marketingové kampaně vítězného slovenského hnutí OLaNO. Byl ale také pětkou na jeho kandidátce a je tedy zvoleným poslancem Národní rady. Pro Seznam Zprávy hovoří o nejdůležitějších momentech v kampani. A také o tom, jak bude hnutí komunikovat po volbách. „Ostatním stranám jsme byli na obtíž, a tak jsme se rozhodli s nimi nespolupracovat,“ říká Šipoš.

Článek

Strana Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti se na Slovensku stala vítězem sobotních parlamentních voleb.

Jejich kampaň byla výrazná. Odjeli do Francie, aby na videu ukázali vilu bývalého ministra financí Jána Počiatka (Směr) a postavili úplně novou „nepolitickou“ kandidátku. Na otázky odpovídal Michal Šipoš ve štábu strany poté, co už z předběžných výsledků věděl, že jeho hnutí směřuje k vítězství.

Foto: Profimedia.cz

Michal Šipoš dělal na kampani pro Igora Matoviče (vpravo).

Co vám vyhrálo volby?

Bylo to více momentů. Za prvé zveřejnění naší kandidátky. Lidi jsme překvapili tím, koho jsme na ni umístili.

Byla to jasná strategie?

Ano. Naše strategie byla jednoznačně udělat maximum v kampani jako takové. My jsme hnutí, které nemá zaplacené žádné agentury, žádné mediální domy. Jediné, co jsme si zaplatili, byly billboardové plochy. Kampaň jsme si dělali ale úplně sami. Tím, že jsme kandidátku představili jako poslední, dali jsme si záležet, pozvali jsme na ni nejrůznější lidi. To byl první výstřel. Potom nám začaly u průzkumů nabíhat větší preference.

Jaká byla atmosféra ve vítězném volebním štábu?

A ty další důležité momenty?

Druhý moment bylo určitě video z Cannes ve Francii, kdy jsme točili před vilou Jána Počiatka. Tam jsme jednoduše ukázali, jak si „Směráci“ opravdu žijí, jak si hrají na sociální demokraty. Že myslí na chudé, ale přitom mají obrovské příjmy a kupují si miliardářské vily. A v podstatě nikdo neví, odkud peníze jsou.

V kontextu vaší kampaně se hodně mluvilo o tzv. guerilla marketingu, který jste rozjeli před volbami. Jak moc je to na Slovensku obvyklé?

Je více stran, které se snaží takovou kampaň dělat. Občas. Musíte v tom ale být autentický, nedělat to na sílu. Musíte mít nápad, přesný cíl. Nápad vznikl spontánně. Jednou v sobotu večer jsme si řekli, že by bylo fajn tu vilu ukázat a rovnou jsme si pořídili letenky.

**exkluzívne zábery Počiatkovej vily!** 👊Ján Počiatek, my sa ťa nebojíme, nech sa zaparkuješ hocikde na svete. Sú to...

Zveřejnil(a) OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti dne Neděle 26. ledna 2020

Mluví se i hodně o tom, že jste to byli právě vy, kteří před volbami nastolovali agendu.

Ano. O to se samozřejmě snaží každá strana. Nám se to podařilo.

Zároveň jste ale víceméně nepřátelští ke všem ostatním stranám. Nehledali jste spojence, šli jste proti všem.

My jsme si řekli, že budeme vždycky říkat pravdu. Určitě jsme nedělali nic zákeřného, ani podpásovky. Když se ale strany spolčují a domlouvají „smlouvy o neútočení“, to nám připadá nesmyslné. Na začátku, když jsme měli nízké preference, se nás stranili. A když oni s námi nechtěli mluvit a dávali najevo, že jsme jim na obtíž, řekli jsme si: „Oukej, když každý chce hrát sám za sebe, nezbývá nám nic jiného, než se do toho pustit taky“.

A tak jsme si kampaň udělali úplně sami.

Sledujete politické kampaně v Česku? Kde se inspirujete?

Určitě sledujeme, co se děje v Česku, jste nám blízko. Měl jsem ale pocit, že v posledních volbách měli nejzajímavější kampaň Piráti. Andreje Babiše vnímám jako člověka, který si prostě jen zaplatil největší profíky z marketingu. A tím, že do toho vložil nejvíce peněz, tak to převálcoval. Babiš šel takovou klasickou cestou. Tou my jsme nešli. Že bychom měli největší odborníky, za největší peníze. My jsme šli osobní, lidskou cestou. Podobá se to těm Pirátům.

Budete pokračovat dál v marketingové komunikaci OLaNO i po volbách?

Povím vám to na rovinu. Víme, že marketing je potřebný, ale myslím si, že je velký rozdíl, jestli jste v opozici. Nám třeba nejsou na Slovensku nakloněná žádná média. V podstatě každé médium má svého oblíbence. Proto my jsme museli dělat marketingové akce jinak, uchopit téma nestandardně. Igoru Matovičovi to často vyčítali, že je to takové šaškovské, cirkusácké. Opovrhovali jím.

A jak to tedy nyní změníte, když už pravděpodobně nebudete v opozici?

Situace bude jiná. Jestli se podaří nová vláda a koalice, budeme dál autentičtí a upřímní. Ale nebudeme muset dělat některé věci tak výrazně jako doposud. Vládní strany mají automaticky účast médií na tiskových konferencích a podobně. Budeme ale více energie dávat do chodu státu, ne do marketingu. Abychom pomohli lidem, kteří touží po změně.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené