Hlavní obsah

Babiš v kampani rozdal tisíce kšiltovek a knih za 6 milionů korun

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Kšiltovky šly na dračku i na Vysočině, kam jel Andrej Babiš podpořit svoji kandidátku do Senátu Janu Nagyovou.

Reklama

Byť předseda hnutí ANO Andrej Babiš v květnu, kdy poprvé vyjel po regionech ve svém obytném voze, tvrdil, že nejde o žádnou kampaň, výdaje za jeho cesty se na transparentních účtech pro komunální a senátní volby nakonec ukázaly.

Článek

Dohromady statisíce korun zaplatil za ubytování, polepy karavanu, jeho vybavení, koláčky, které jeho tým rozdával, nebo za bezpečnostní agenturu. Upomínkové předměty, které si voliči z mítinků odnášeli, pak vyšly na miliony.

Kampaň hnutí ANO do komunálních voleb letos symbolizoval nejen obytný vůz jeho předsedy Andreje Babiše, ale také výrazný „merch“, tedy právě upomínkové předměty, které příznivci hnutí na setkáních s předsedou a komunálními kandidáty fasovali. Hnutí ANO jen za suvenýry a knihy doposud utratilo přes 6 milionů korun. Vyplývá to z transparentních účtů hnutí pro komunální a senátní volby.

Přes půl milionu korun hnutí zaplatilo za látkové tašky hlásající, že „bylo líp“. Více než dva miliony stála výroba červených kšiltovek „Silné Česko“ nebo modrých s nápisem „Sorry jako“, které jdou na setkáních s politiky nejvíc na dračku. Senioři se o ně mnohdy u obytného vozu doslova přetahují, čemuž byli v létě reportéři Seznam Zpráv několikrát svědky.

Není to kampaň, tvrdil v květnu Andrej Babiš

Andrej Babiš poprvé vyjel mezi lidi v obytném autě 16. května. Tehdy ještě tvrdil, že to není kampaň. Připomeňte si reportáž z prvního Babišova výjezdu.

„Během kampaně jsme rozdali 28 tisíc kšiltovek, 26 tisíc tašek, 20 tisíc samolepek a spoustu dalších propagačních materiálů,“ řekl Seznam Zprávám mluvčí hnutí ANO Martin Vodička. Kandidáti rozdávali během kampaně třeba i tyčinky nebo perníky s logem ANO.

Přes 100 tisíc hnutí investovalo do žlutých samolepek „bylo líp“ a přes tři miliony korun stál dotisk knih, jež Babiš na setkáních s voliči podepisuje. Tisk nejnovější knihy Může za to Babiš, vyšel podle transparentních účtů na více než dva miliony korun. Hnutí její tisk rozúčtovalo mezi dva účty – do komunálních voleb a do senátních voleb.

Výdaje za ochranku

Hnutí ANO si za více než 60 tisíc korun zaplatilo i bezpečnostní agenturu. Ta byla zapotřebí zejména v druhé části kampaně, kdy na místa setkání Babiše s příznivci začali chodit i jeho odpůrci a mezi oběma tábory docházelo ke konfliktům.

Za 23 tisíc si opoziční hnutí zaplatilo třeba vybavení karavanu, v němž jeho předseda objížděl Česko. Přes 51 tisíc korun stál jeho polep.

Během prázdnin na Babišových výjezdech přituhovalo

Zatímco první část Babišových výjezdů do regionu probíhala v klidu a pouze mezi hloučky jeho podporovatelů, během prázdnin začali na jeho mítinky chodit i odpůrci, kteří Babišovi pomocí transparentů, ale i pískání a křiku sdělovali, co jim na něm vadí. Vyhrocenou atmosféru jsme sledovali na několika místech.

K 27. září z transparentního účtu hnutí ANO pro komunální volby odešlo přes 68 milionů korun. Největší, milionové, částky hnutí ANO utratilo za výrobu kampaně a také za výlepové plochy pro billboardy.

Na transparentním účtu se zatím objevily také zhruba dva miliony za předvolební průzkumy.

Komunální kampaň, na rozdíl od ostatních voleb, nemá určený finanční limit. Podle mluvčího hnutí ANO Vodičky jdou přes „velký“ transparentní účet ANO peníze jen na hlavní zastřešující kampaň. „Kampaň si z velké části hradily krajské organizace a celkové vyúčtování tedy bude během pár týdnů,“ řekl Vodička. Hnutí předpokládá, že náklady na letošní komunální kampaň se budou pohybovat kolem 110 milionů korun. „Což bude méně než před čtyřmi lety,“ dodal.

Reklama

Doporučované