Wales hlásí objev dinosauří stopy. Stojí za ním čtyřletá dívka

Foto: @Museum_Cardiff / Twitter

Objevená dinosauří stopa.

Na pláži poblíž města Barry ve Walesu byla objevena stopa dinosaura, která by mohla odborníkům pomoci zjistit víc o tom, jak se zvířata pohybovala. Za objevem stojí čtyřletá dívka, na kterou se usmálo štěstí při procházce s otcem.

Město Barry leží na jihu Walesu ve Velké Británii. Stopa, které si nedaleko města na pláži Bendricks jako první všimla čtyřletá Lily Wilderová, je podle expertů stará až 220 milionů let. Jaký dinosaurus za sebou otisk zanechal, není možné určit, kurátorka paleontologie z Národního muzea ve Walesu však úkaz popsala jako „nejlepší exemplář, který se kdy na této pláži našel“.

Zmiňovaná pláž už několik stop dinosaurů badatelům poskytla, a stala se tak poměrně známou destinací, píše web BBC. Jde o důležitou paleontologickou oblast, která podle velšské asociace geologů skrývá stopy dinosaurů – častokrát v bahně – z období zvaného trias. Nejlepší čas pro prohlédnutí si některých exemplářů je po přílivu, kdy stopy mohou zadržovat vodu.

Poslední nalezený otisk je více než 10 centimetrů dlouhý a podle tiskové zprávy velšského muzea pravděpodobně patří dinosaurovi, který dosahoval výšky 75 centimetrů a délky 2,5 metru. Šlo o štíhlé zvíře, které se pohybovalo pomocí dvou zadních nohou a aktivně lovilo malá zvířata nebo hmyz. Podobné stopy na území Spojených států vytvořil dinosaurus Coelophysis.

„Byla to Lily a Richard (její otec), kdo stopu objevil. Lily ji spatřila, když šli kolem, a řekla: ‚Tati, podívej.‘ Když Richard přišel domů a ukázal mi fotografii, říkala jsem si, že je to úžasné. Richard si myslel, že je to až příliš dobré na to, aby to byla pravda. Spojili jsme se s odborníky a ti už to pak převzali,“ cituje zpráva Sally Wilderovou, matku čtyřleté dívky.

Mnoho stop, které byly v minulosti v okolí pláže objeveny, však nepatřilo dinosaurům, ale některým plazům krokodýlího typu, jejichž oblastí výskytu byla také právě tato oblast. Pláž je momentálně soukromým vlastnictvím a jde o chráněné místo. Vlastníkem je charitativní organizace British Institute for Geological Conservation.

„Tato fosilizovaná stopa dinosaura z doby před 220 miliony let je jedním z nejlépe dochovaných příkladů z celé Velké Británie a opravdu pomůže paleontologům získat lepší představu o tom, jak tito dinosauři chodili,“ uvádí Cindy Howellsová, již zmiňovaná kurátorka.

Aby bylo možné stopu z místa odstranit, bylo třeba vyžádat si speciální povolení od vládou podporované organizace Natural Resources. K vyjmutí exempláře došlo tento víkend a jeho další cesta směřovala do muzea v hlavním městě Walesu, Cardiffu. Tam nyní bude sloužit ke studiu vědcům a pro obdiv návštěvníkům.

„Nedávno jsme jí koupili nějaké hračky s tematikou dinosaurů, takže si teď celý týden hrála s dinosaury jako posedlá,“ podělila se o dceřině novém koníčku pro web Wales Online Lilyina matka. Za skvělé rodina také považuje případné zveřejnění Lilyina jména jakožto nálezce stopy, v budoucnu by tak místo mohli navštěvovat její vnoučata a také další generace po nich.