Hlavní obsah

Hollywoodských hitů se jen tak nedočkáte. Hlavní překážka natáčení zůstává

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

Držitel šesti cen Emmy a Zlatého glóbu a hvězda seriálu Perníkový táta (Breaking Bad) Bryan Cranston na jednom z hereckých protestů.

Reklama

Pokud se podaří stávkujícím scenáristům uzavřít dohodu s hollywoodskými studii, šlo by o průlom po téměř pěti měsících vyjednávání. Filmový průmysl ale zůstává paralyzovaný. Stávkující herci totiž zatím žádnou dohodu neohlásili.

Článek

Sdružení amerických scenáristů (WGA) a vedení hlavních hollywoodských studií a streamerů (AMPTP) dospěly v neděli k předběžné dohodě. Po téměř pěti měsících jde o první příslib naznačující, že by se američtí scenáristé mohli vrátit do práce za podmínek, které jim vyhovují.

Zároveň by to znamenalo konec jedné z nejdelších stávek v historii zábavního průmyslu, uvádí americká stanice NBC.

„Bylo to možné díky neutuchající solidaritě členů WGA a mimořádné podpoře našich odborových sourozenců, kteří se připojili k našim stávkám trvajícím více než 146 dní… S velkou hrdostí můžeme říci, že tato dohoda je výjimečná - obsahuje významné výhody a ochranu pro scenáristy ve všech členských odvětvích,“ uvedly odbory v prohlášení.

Proč američtí scénáristé a herci stávkují?

Za co bojují scenáristé?

„U Sdružení amerických scenáristů (WGA) se řešil hlavně nástup umělé inteligence, finanční ohodnocení (zda stoupne o inflaci nebo víc/míň), tzv. residuals, tj. peníze z přeprodaných/reprízovaných titulů, a také jistota zaměstnání, kdy se často ustanovily tzv. minirooms, brainstormovací skupiny, v nichž se několik týdnů řešil námět nových seriálů, ale následně byly rozpuštěny a jako kmenový pracovník u seriálu zůstal už jen jeden scenárista,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy publicista Václav Rybář.

„To znamenalo řadu jobů na dohodu místo stálého zaměstnání, což jim znesnadňovalo zachování životní úrovně, nárok na zdravotní pojištění, nebo možnost kariérního postupu (dostali jste zaplaceno za odvedenou práci, ale nebyli jste v titulcích, neměli jste přístup na plac a tedy i možnost networkingu),“ vysvětlil důsledky Rybář.

Za co bojují herci?

„Herci menších rolí nebo komparzisté mnohdy musejí přistupovat na velmi nevýhodné podmínky. A to i proto, že často nejsou v odborech. Ve smlouvách je tak po nich běžně žádáno, aby dali svolení ke kompletní digitalizaci své podoby, a to často na dobu neurčitou… Studia tak mohou komparzisty nebo postavy stojící v pozadí (s využitím softwaru, pozn. red.) zrecyklovat i pro budoucí projekty, za které hercům nezaplatí,“ shrnul nejdůležitější výhrady herců Rybář.

Foto: Anton Bondarev, Shutterstock.com

Na červencové demonstraci protestující herce menších rolí podpořila například Jane Fonda (vpravo).

Komparzisty pak – zejména v době zvýšené inflace – trápí i výše honorářů. Podle Rybáře se to týká až 90 % všech herců, kteří v Hollywoodu působí. Jejich roční průměrný příjem je zhruba 26 tisíc amerických dolarů a mají tak nárok na podporu státu, např. ve formě stravenek. Většina z herců tak musí mít prací víc, jinak si nevydělají ani na nájem, řekl před časem publicista v podcastu Seznam Zpráv 5:59.

K čemu přesně zástupci stávkujících scenáristů se studii dospěli, je zatím otázkou. „Momentálně neznáme detaily dohody, ale očekává se, že WGA do 48 hodin zahájí schvalovací proces - minule trval 48 hodin, tj. do pátku by teoreticky mohlo být hotovo -  což znamená, že oficiálně či neoficiálně ty detaily jistě vyplavou na povrch velmi rychle,“ uvedl pro Seznam Zprávy publicista a zakladatel webu Moviezone Václav Rybář.

„Výsledkem byl určitě kompromis v mnoha oblastech… Pravděpodobnost, že se dohoda velmi rychle schválí, je vysoká, zatím to tak vždy proběhlo a většina lidí se chce vrátit do práce. Jednání probíhalo nepřetržitě pět dní a byly tam tlaky od politických špiček, zástupců Los Angeles a samozřejmě zbytku hollywoodských profesí a vlivných hráčů (producentů, režisérů, veteránů), které si nikdo nechce moc rozházet,“ vysvětlil dále.

Herci nadále stávkují

Pokud k finální dohodě mezi scenáristy a hollywoodskými studii dojde, největší filmový průmysl na světě by se mohl začít pomalu vzpamatovávat z paralýzy.

Kvůli stávkám došlo k přerušení natáčení i vysílání nových filmů, televizních seriálů nebo populárních ranních a nočních show. Ve zkratce - ve chvíli, kdy scenáristé odmítli (pod stávajícími pracovními podmínkami) psát, teoreticky neměly filmové štáby co natáčet nebo přetáčet na základě změn ve scénáři.

Hlavní překážka v rychlém oživení průmyslu je ale jiná. Nadále totiž stávkují herci. V praxi to znamená, že nemohou natáčet nebo propagovat projekty, na kterých pracovali.

„Dohoda se scenáristy může být dobrým základem pro vyjednávání, ale herci mají i požadavky, které se úplně nekryjí s těmi obsaženými v dohodě s WGA, takže jistě potrvá několik dnů až týdnů, než se dohodnou i oni. Tlak zvenku bude enormní a studia chtějí zachránit když už ne podzimní, tak alespoň jarní a letní sezonu 2024,“ uvádí dále český expert.

Dopady současného dění v Hollywoodu už nicméně pociťují filmoví fanoušci z celého světa. Například očekávaná premiéra druhého dílu velkolepého filmu Duna režiséra Denise Villeneuva se přesunula z letošního podzimu na příští jaro. Právě proto, že by herci snímek nemohli propagovat. Podobný osud potkal i komedii Rivalové v hlavní roli s americkou hvězdou Zendayou.

Studia oznámila také zpoždění premiéry další řady populárních seriálů jako Stranger Things od Netflixu nebo Euforie od HBO. Spekuluje se také o opožděném zveřejnění dalších seriálů, například The Last of Us nebo Příběh služebnice.

Kdo vede stávkující herce?

Od populárního sitcomu k odborářce zodpovědné za osud 160 tisíc amerických herců. Fran Drescherová ve čtvrtek definitivně vyrazila do boje proti vlivným filmovým studiím a streamovacím platformám. Žádá lepší podmínky pro herce.

„Hmatatelné důsledky pro diváky v USA se dostaví už teď na podzim, kdy budou v televizích běžet hlavně reprízy, reality show a sportovní přenosy. Vrátí se talk show, ale na nové seriály si budeme muset pár měsíců počkat a ta díra bude zjevná. Chudší podzim v kinech bude způsoben tím, že některé velké tituly se přesunuly na jaro či léto 2024, ale i tady zafunguje setrvačnost a nadcházející sezona bude slabší, než se čekalo,“ předpovídá Rybář.

Dopady v Česku

Kvůli stávkám a tedy přerušení natáčení přišly dočasně o práci i další stovky filmových profesí, včetně kameramanů, tesařů, asistentů produkce, dodavatelů cateringu, floristů, kostymérů a mnoho dalších.

Jak zásadní je pro Mekku amerického filmového průmyslu - Los Angeles - především oživit tamní průmysl, ukazuje i postoj politiků.

Když scenáristé oznámili pokrok ve vyjednávání se studii, kalifornský guvernér Gavin Newsom řekl, že „stávkovali kvůli existenčnímu ohrožení své kariéry a živobytí“ a vyjádřil jim podporu, píše britský deník The Guardian.

Starostka Los Angeles Karen Bassová pak označila dohodu za „spravedlivou“ a vyjádřila naději, že se podaří dohody docílit i s hereckými odbory. Zábavní průmysl ve městě označila za ústřední součást tamní ekonomiky.

Dopady stávky ale cítí i filmoví pracovníci tisíce kilometrů daleko - například ti v Česku. Pozastavit natáčení totiž musely i americké produkce, které s oblibou natáčí právě u nás. Dočasně proto letos v červenci přišla o práci například Češka, která pracuje v Praze u velkých mezinárodních filmových produkcí jako Cast Associate.

Její identitu redakce Seznam Zpráv zná, vzhledem k otevřenosti, s jakou líčí situaci, však přislíbila zachovat její anonymitu.

Zatímco na začátku stávky doufala, že se podaří odborům s vedením amerických studií brzo uzavřít dohodu a začne se co nejdříve natáčet, po dvou měsících připouští nejistotu.

„Čeští pracovníci (u amerických produkcí) měli tři možnosti, jak se se situací vypořádat. Buď se rozhodli čekat, přešli na jiné než americké projekty, kde nejsou američtí herci, ale většinou jsou za méně peněz, nebo mohli začít dělat reklamy… Já osobně zatím vyčkávám, občas vezmu reklamu, takže nějakou práci mám, ale je to slabé,“ popsala.

Jak se bude situace vyvíjet dál, si zatím netroufá odhadovat. „Byla jsem na to (přerušení práce) určitým způsobem připravená a člověk s tím počítá, když už tedy v této branži dělá, ale zároveň je to hodně nepříjemné,“ dodala.

Počítání ztrát

Zda dojde v horizontu dnů k finální domluvě scenáristů s filmovými studii, a v blízké budoucnosti třeba i s herci, tak zatím zůstává nejasné.

„I kdyby herci podepsali dohodu příští týden, bude trvat další dlouhé týdny, než se podepíšou nové smlouvy, menší hráči pak budou čekat na kapacity filmových ateliérů, které zcela zaplní velká studia, takže do původního provozu se Hollywood nedostane dřív než v půlce prosince, kdy už klepou na dveře Vánoce. Skutečně tak lze očekávat návrat k ‚normálu‘ až v roce 2024, ale pro spoustu lidí v branži je tu alespoň vidina cílové rovinky,“ dodává český publicista.

Hollywodská studia už nicméně začala počítat škody. Jen společnost Warner Bros. Discovery tento měsíc ve zprávě pro Komisi pro cenné papíry uvedla předpoklad, že dvojí stávka na ni bude mít „negativní dopad“ ve výši až 500 milionů dolarů, píše dále NBC.

Ekonom Kevin Klowden z kalifornského ekonomického think thanku Milken Institute odhadl, že stávka scenáristů, která začala 2. května, stála americkou ekonomiku přibližně pět miliard dolarů, dodává BBC.

Reklama

Doporučované