Hlavní obsah

Zájem o auta na baterie roste, říká šéf českého VW. Rozjeli kvůli tomu akci

Agenda SZ Byznys se šéfem značky Volkswagen ČR Jakubem Šebestou.Video: Šimon Felenda

Turbulentní dění kolem koncernu Volkswagen na českou verzi značky podle jejího ředitele nedopadá. Zájem zákazníků o auta společnosti v tuzemsku roste. Co se elektromobility týče, jsou čeští zákazníci podle experta výjimeční.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Český zákazník je extrémně citlivý na cenu. U výběru auta mu musí dávat smysl především poměr ceny a výkonu. Paradoxně k tomu mají tuzemští klienti zájem o nadprůměrné vybavení uvnitř auta. Řekl bych, že tento trend je nadstandardní i v porovnání se západní Evropou,“ říká v Agendě SZ Byznys šéf značky Volkswagen Česká republika Jakub Šebesta.

A zároveň stále platí, že auto je v Česku sociální status.

Další trend, který je patrný po celé Evropě, je podle něj rostoucí zájem o vozy SUV a také takzvané čtyřkolky. „To je pro nás výhoda, protože je nabízíme téměř u všech modelů,“ vysvětluje ředitel značky Volkswagen ČR, která spadá pod společnost Porsche Česká republika. V této firmě působí na manažerských pozicích od roku 2011.

Zatímco evropský koncern VW prochází řadou krizí způsobenou mimo jiné rostoucí konkurencí levných elektromobilů z Číny na jedné straně a tlakem Evropské unie na elektromobilovou transformaci automobilek na straně druhé, českému VW se podle Šebesty daří.

Objem prodaných vozů v České republice potvrzuje jeho optimismus. Česká sekce značky Volkswagen prodala od začátku roku 2025 do konce dubna přes 5700 osobních automobilů a posunula se v kategorii nejprodávanějších aut ze čtvrtého na třetí místo. Před nimi se umístily v této kategorii Hyundai a Škoda spadající rovněž do koncernu Volkswagen. Poslední zmíněná značka prodala v Česku 28 500 vozů.

České sekci německého koncernu se sice podle Šebesty vede dobře, naproti tomu celému koncernu Volkswagen podle posledních zveřejněných výsledků klesl zisk o více než 40 procent na v přepočtu 54,5 miliardy korun. Důvodem jsou podle firmy vyšší výrobní náklady, které snížily marže, americká cla a nedostatečný zájem v Evropě o elektromobily.

„Český trh je z hlediska elektromobility výjimečný. V minulosti u nás byla nadprůměrná skepse vůči těmto vozům. My jsme z toho důvodu rozjeli půjčovnu na tento typ aut, aby si to lidé mohli vyzkoušet v rozmezí od dvou do třiceti dnů. Obdobnými prostředky chceme odbourat předsudky vůči tomuto typu vozů. Suma sumárum ale mohu říct, že zájem o auta na baterie v Česku roste,“ vypočítává Šebesta.

Překážka pro zájem o elektromobilitu podle něj částečně může spočívat v komunikaci tohoto tématu. Řada zákazníků si jeho optikou udělá názor před tím, než se autem na baterii sveze. V tomto ohledu pokládá chování potenciálních zájemců za iracionální. Za další nevýhodu z hlediska tohoto segmentu odvětví vidí expert nejistotu ohledně emisních pravidel.

„Automobilky potřebují znát pravidla dlouho dopředu. Plánování v automotivu je dlouhodobá záležitost. Musíte mít plán pro investice a tak dále. To, co by firmy potřebovaly, je stabilní rámec a výhled do budoucna, který se nemění, a to se evropskému kontinentu bohužel nedaří,“ dodává.

Podle pravidel Evropské unie musí každé nově vyrobené auto jedoucí po silnicích EU snížit v průměru uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí zhruba 2400 korun za každý gram oxidu uhličitého nad limit za každý vyrobený vůz. Emisní limity měly firmy reportovat každoročně od ledna 2025. Unijní instituce však nedávno zmírnily potřebu vykazování pokut a firmy mají nově možnost vykázat svou uhlíkovou neutralitu jednou za tři roky.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované