Hlavní obsah

Češi kupují velkou americkou firmu. Šéf popisuje, jak takový obchod uzavřít

Pusťte si debatu České elity v Karlových Varech o českých výbojích do zahraničí.Video: Seznam Zprávy

aktualizováno •

V Karlových Varech diskutovali zástupci nejhodnotnějších českých firem. Tématem červencového setkání České elity bylo podnikání na světové úrovni. Můžete u toho být i vy, pusťte si jejich debatu.

Článek

Češi umí podnikat ve světě. Tuzemské firmy mohou být aktivními hráči i na mezinárodní scéně, expandují, inovují a některé z nich dokonce v globálním prostředí udávají směr. Nezáleží přitom na oboru, skvělé jméno si už udělali čeští zbrojaři, skláři, energetici nebo IT experti. A skvělé jméno má dnes ve světě i karlovarský filmový festival.

Právě v Karlových Varech, v době konání Mezinárodního filmového festivalu, se znovu schází Česká elita, aby diskutovala o tom, jak se během posledních let změnilo vnímání českých firem v zahraničí. Šéfové společností, které už ve světě uspěly, popsali, co je při globální expanzi pro ředitele firem nejtěžší nebo jak se špičkoví zahraniční manažeři motivují k práci pro českou firmu.

„Pokud chtějí české firmy být světové, musí si dříve nebo později uvědomit, že velikost českého trhu je příliš malá. To byl pro nás, Sazku, rok 2013, kdy jsme se po revitalizaci české loterie rozhodli jít do Řecka,“ popisuje ředitel loterijní skupiny Allwyn Entertainment Robert Chvátal.

Allwyn z finanční skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka je dnes největší evropskou loterijní společností. Kromě Česka a Řecka působí také v Rakousku, na Kypru, v Itálii nebo USA. Od roku 2024 je také držitelem licence na provozování národní loterie ve Velké Británii. Skupina má v portfoliu přes 130 milionů hráčů, kteří ročně prosázejí okolo 16 miliard eur.

Není mnoho produktů, které by byly tak silně spjaty s českou tradicí, a přitom se úspěšně prodávaly po celém světě. Slivovice Rudolf Jelínek to dokázala.

„Firma Jelínek se začala stávat kosmopolitní v roce 1933, kdy skončila prohibice ve Spojených státech. Tehdejší šéf se jako kavárenský povaleč vydal za poslední peníze lodí do Ameriky a podařilo se mu přemluvit všechny židovské souvěrce, že budou prodávat košer destiláty z Československa,“ popsal majitel likérky Rudolf Jelínek Pavel Dvořáček.

„V posledních pěti až deseti letech vidíme obrovský boom expanze českých firem, speciálně na západní trhy. Specifickým rysem je pestrost společností a sektorů, které se ho účastní,“ senior analytik J&T Banky Pavel Ryska.

Kořeny firem však podle podnikatelů na cestě do světa nebyly vždy výhodou. Pavel Dvořáček popsal, že na škodu nemusí být ani záměna Česko–Čečna, dá se tím odstartovat konverzace s potenciálním obchodním partnerem. Ale jinak se šéfové shodli, že hrdost na kořeny je důležitá, ale znalost cílového trhu je klíčová.

„Pro nás to byla trochu překážka, že jsme z České republiky. Začali jsme podnikat v tradingu, kde jsou klienti velmi obezřetní, se kterou firmou začínají spolupracovat. Praha není Silicon Valley a dlouho nám trvalo vysvětlit klientům, že službu, kterou nabízíme, opravdu potřebují,“ říká spoluzakladatel a generální ředitel společnosti FTMO Otakar Šuffner.

Po celém světě platformu pomáhající začínajícím obchodníkům už využilo přes milion lidí.

Změna vnímání českých firem je však podle analytika Pavla Rysky v posledních letech poměrně dramatická. „Když si otevřu londýnské Financial Times, vidím pravidelně zprávy o českých podnikatelích. Kdybychom to srovnali se situací před deseti lety, ta přítomnost v povědomí byznysových kruhů se výrazně zlepšila,“ vysvětluje během konference České elity.

Česko by ale podle šéfů velkých podniků mohlo být v prosazování tuzemských značek na zahraničních trzích výrazně aktivnější. V tomto ohledu je Polsko o poznání dál.

„Například v Polsku je cítit chuť jít dál do světa mnohem více než v Česku. Přál bych si, aby česká politika byla dlouhodobější a měla hlad po tom, být světová,“ popisuje ředitel loterijní skupiny Allwyn Entertainment Robert Chvátal.

Podobně to vidí také majitel likérky Rudolf Jelínek Pavel Dvořáček. „Přál bych všem podnikatelům mít takový tah na branku, jako je cítit u našich polských sousedů,“ potvrzuje.

Přijďte také na setkání těch, kdo dělají byznys na světové úrovni. Pusťte si v úvodu tohoto článku debatu České elity.

Partnerem karlovarského setkání České elity je J&T Banka.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Doporučované