Hlavní obsah

Covidové Vánoce dělají starosti neziskovkám. Zahánějí je na web

Foto: Profimedia.cz

Neziskové organizace dnes potřebují efektivnější řešení dárcovství než sbírání peněz do kasiček na ulicích. Ilustrační fotografie.

Reklama

Digitální transformace a přechod do virtuálna. Trend, který letos zrychlil, a naskočit na něj musely nejen komerční subjekty, ale také třeba neziskové organizace. I tak se ale bojí budoucnosti.

Článek

Neziskovka, která přestane komunikovat se svými klienty a dárci, jako by nebyla. Organizace jsou totiž závislé na fundraisingu, tedy získávání prostředků pro naplňování jejich cílů a vizí. To jsou finanční i věcné dary, služby Pro Bono, granty a dotace včetně podpory firem.

A fundraisingové aktivity musela většina neziskovek zrušit. „Více než šest z deseti organizací očekává výrazné snížení příjmů z fundraisingu, zejména pak organizace menší. Třetina organizací uvádí, že musela snížit počet zaměstnanců a výrazně se omezila i činnost dobrovolníků,“ uvedla Jana Ledvinová, ředitelka Českého centra fundraisingu.

Právě oblast fundraisingu dnes potřebuje efektivnější řešení než sbírání peněz do kasiček na ulicích. „Chtějí-li být vidět a oslovit zejména střední a mladší generaci, musí jít s dobou,“ míní mluvčí Charity ČR Jan Oulík.

Organizace se obávají budoucnosti. „Již nyní vidíme negativní dopad ve smyslu snížené podpory ze strany firem, které kvůli velmi nejisté situaci musely zastavit nebo omezit své dárcovské aktivity,“ uvedla Karolina Emanuelová, mluvčí organizace Adra.

Vztah zejména s většími dárci musejí podle ředitele Nadace Via Zdeňka Mihalca neziskovky budovat osobně. „Až se situace uklidní, měly by se neziskovky se svými většími dárci zase osobně potkávat, aby upevnily vztah,“ myslí si.

Neziskovky také potřebují svou práci ukazovat, i to se dělo ve velkém osobně a fyzicky. Dobročinné akce ale musely být kvůli hygienickým nařízením výrazně omezeny. „Podle aktuálního průzkumu Evropské asociace fundraisingu většina organizací své benefiční akce zrušila. Stejné procento organizací uvádí snížení svých příjmů z fundraisingu. Nejvíce jsou zasaženy malé organizace, které uvádějí toto snížení na úrovni téměř 70 procent,“ sdělila Ledvinová.

Většina neziskovek v předvánočním období pořádá své kampaně. „V prosinci jsou podle portálu Darujme.cz příjmy z individuálních zdrojů třikrát až čtyřikrát vyšší než v jiných měsících roku,“ zdůraznila Ledvinová. „Nemohli jsme pořádat tradiční dobročinnou aukci, která v online prostoru nemá takový dopad - a výtěžek byl významně nižší,“ potvrzuje Mihalco.

„V adventním čase jsme byli v Domově sv. Josefa zvyklí zvát naše dárce a partnery a zprostředkovat jim setkání s těmi, kterým pomohli, s lidmi nemocnými roztroušenou sklerózou. I co se týká kulturního vyžití, byl závěr roku vždy tím nejpestřejším obdobím,“ popisuje Jan Staněk z lůžkového zařízení s komplexními službami pro lidi s roztroušenou sklerózou u Dvora Králové nad Labem. Letos je však všechno jinak. „Brány Domova sv. Josefa jsou důsledkem opatření uzavřené a nám všem, pacientům, zaměstnancům i dárcům, setkávání už opravdu chybí,“ dodal.

Na druhou stranu však současná situace nabízí příležitost využít k fundraisingu více online nástroje a telefon. Často tak ušetří peníze za náklady na akci, ale i čas dárce, který nemusí nikam chodit, a přesto může darovat.

Polovině organizací se podle Ledvinové příjem z online dárcovství letos zvýšil. „Portál Darujme.cz také zaznamenal významné zvýšení online dárcovství v České republice, kdy v polovině roku 2020 získalo 700 organizací 100 milionů korun,“ uvedla. Přitom loni to bylo 128 milionů za celý rok.

Nejde přitom jen o dárcovské kampaně, ale celkovou organizaci práce neziskovky. Proto i ony začaly masivně využívat různé online nástroje na projektové vedení, komunikaci, schůzky, e-mailové nástroje a sdílení kontaktů.

„Zaznamenali jsme velký zájem o rozvoj cloudového CRM systému (CRM = řízení vztahu se zákazníky, pozn. red.), vyšší zájem klientů se vzdělávat nejen v samotném systému, ale i dalšími nástroji, které s ním propojujeme. Tento nárůst je více než dvojnásobný oproti minulým letům a z aktuální situace vyplývá, že bude narůstat,“ informovala Petra Joklová z firmy CRM pro neziskovky.

„Valná většina neziskovek byla nucená do digitalizace vkročit, ale online svět je pro ně vzdálený. Většinou jsou to humanitně a sociálně založení lidé,“ doplnila.

Šéfka Českého centra fundraisingu vidí situaci optimisticky, neziskovky se podle ní rychle učí: „Přes 15 procent nejvlivnějších organizací je na profesionální úrovni ve využívání digitálních médií a přes 70 procent se tomuto nástroji intenzivně věnuje a uvádí průměrnou vyspělost.“

E-shopy neziskovkám pomáhají se financovat

V posledních letech přibývá organizací, které se snaží samofinancovat. „Mají e-shopy, secondhand obchody, chráněné dílny atd. Kamenné obchody jsou nyní v ohrožení, takže jsou nuceny přejít do onlinu, vytvořit e-shop, obzvláště teď před Vánocemi,“ podotýká Petra Joklová.

Charitě ČR dobročinné projekty pomáhaly financovat také hotel a školicí středisko, které provozuje. „Zde kvůli nutným opatřením došlo k obrovskému výpadku příjmů, zhruba o 70 procent,“ informoval Jan Oulík.

Data přístupná kdekoli

Digitální platformy pomáhají neziskovkám lépe pracovat s velkými databázemi kontaktů, lépe komunikovat s dárci i uvnitř organizace a efektivněji spravovat dary. Data jsou navíc uložená na jednom místě v cloudu, dá se k nim tedy připojit z jakéhokoli zařízení přes internet i na home office.

Slovenská organizace Červený nos Clowndoctors, jejíž klauni dělají radost hospitalizovaným dětem a seniorům, už zkušenost s digitalizací měla. „Se starší databází se ale pracovalo těžkopádně, byli jsme závisí na jednom člověku, vývojáři, který pro nás pracoval externě. Vždy, když jsme potřebovali něco měnit, museli jsme s ním komunikovat, setkat se a chvíli to trvalo,“ říká fundraiserka organizace Hana Mlkvá. Teď si s řešením od společnosti CRM pro neziskovky může veškeré potřebné změny, které vyplynou z praxe, udělat sama. A ušetří za externí pomoc.

Adra „jede“ v onlinu už déle. Používá newslettery, sociální sítě, online darovací portály, charitativní e-shop. „Letos jsme online prostředí využili i při zapojení se do Giving Tuesday. Lidé mohou prožít vánoční online párty s charitativním propojením,“ popisuje Karolina Emanuelová. Online prostředí organizace využívá pro porady a setkávání s dobrovolníky i dárci.

Letos představila zážitkovou aplikaci, skrze kterou si dárci mohou prohlédnout darované předměty z charitativního e-shopu v rozšířené realitě či 3D. U sebe doma si tak mohou naživo promítnout třeba kozu putující jejich jménem na pomoc lidem v chudých zemích.

Charita ČR chystá v online prostředí také svou tradiční Tříkrálovou sbírku. Je určena pro lidi, ke kterým v lednu fyzičtí koledníci nepřijdou. „S požehnáním je navštíví virtuálně. A online mohou dárci do sbírky také přispět,“ popisuje Oulík.

Domov sv. Josefa pro komunikaci s veřejností používá sociální sítě. „Nebojíme se také dárcům napsat dopis a následně jim zatelefonovat a podpořit je, poděkovat jim a ukázat, jak krásný smysl jejich pomoc dává,“ popisuje Jan Staněk. Vytvořili také online poukaz Domovenka, který lze darovat elektronicky.

Foto: Domov Sv. Josefa

Elektronický poukaz umožňuje darovat lidem s roztroušenou sklerózou odborné poradenství, aby mohli se svou nemocí zůstat doma.

„Do Vánoc je reálné pokořit naši výzvu a vybrat 5000 těchto ‚symbolických poukazů‘, což by znamenalo možnost jedné hodiny poradenství pro každého pacienta s roztroušenou sklerózou v pokročilém stadiu nemoci v naší zemi,“ vysvětluje Staněk.

Reklama

Doporučované