Hlavní obsah

Jančurův nový byznys: Při záskoku na recepci jsem koupil vlaky za miliardu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Radim Jančura je zakladatel firem Student Agency a RegioJet.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Zakladatel a majitel společností RegioJet a Student Agency Radim Jančura rozšiřuje impérium - vedle dopravy se vrhl také na ubytování a gastronomii.

Článek

Tři hotely, penzion a čtyři chalupy pro skupiny. Majitel RegioJet Radim Jančura se kromě dopravy vrhl i na ubytovací služby. Nakupuje v Česku, ale hlavně v rakouských horách. I když říká, že hotely a gastronomii bere spíš jako koníčka, už teď jde o investici větší než sto milionů.

Jak sám říká, vybírá si místa minimálně v nadmořské výšce české Sněžky - aby tam napadlo dost sněhu. Jeho nejnovější akvizicí je hotel pro více než stovku hostů v horském středisku Pitztal, další hotel pak stojí pod nejvyšší rakouskou horou Großglockner.

V pohostinství razí novou cestu - potřebovat co nejméně zaměstnanců na co nejkratší dobu. „Jedním z možných budoucích problémů gastrosektoru v celé Evropě je, že nejsou lidé. Hledal jsem proto způsob, aby toho zaměstnanci neměli mnoho, a přesto byl host spokojený,“ říká Jančura s tím, že zaměstnanci mají pětihodinovou směnu a hosté si sami čepují pivo, kávu a třeba i nalévají alkohol.

Reakce z obou stran jsou prý pozitivní a důvěra, kterou Jančura vkládá do poctivosti hostů, se vyplácí. „Testovali jsme si to u prvního hotelu, které jsme během covidu koupili v Jeseníkách, a sedělo to. Jen u piva chybí pět procent, protože když host neumí dobře dotočit pivo, tak mu mezitím spadne pěna a načepuje si tam trochu víc,“ dodává Jančura.

Šéf na recepci i na place

Sám se přitom neváhá zapojit. „Onemocněla mi manažerka z Německa, takže jsem týden dělal na recepci a pak jsem si tady ještě odnosil večeře. Na recepci jsem také podepsal smlouvu za miliardy korun na nákup lokomotiv pro RegioJet,“ říká Radim Jančura s tím, že právě doprava pro něj stále zůstává ten klíčový byznys.

„Tam máme postavení na trhu velké,“ dodává s tím, že hlavní rozdíl mezi oběma druhy podnikání je v tom, že na železnici všechno trvá dlouho.

„Když mi přijdou nové vlaky, je to ohromná radost, ale já něco podepíšu dnes a dodají mi to za tři roky. To už asi pomalu i zapomenu, že jsem něco objednal, takže je tam velkých radostí strašně málo. A podnikatelé potřebují spoustu každodenních radostí. Hotely jsou v tomto jiné. Podepsat nákup hotelu je raz dva, převzít ho můžu za týden, začít rekonstruovat a za další týden ho pak otevřít, být tady u toho a postavit si tým,“ říká Jančura.

Budoucnost je však v železnici, a i když covid a válka byly těžkou zatěžkávací zkouškou , svůj železniční byznys chce rozšířit o další tuzemské tratě a do nákupu lokomotiv a vlaků plánuje investovat miliardy korun.

Budoucnost hotelnictví pak vidí hlavně v Rakousku, nemovitosti jsou tam podle něj levnější, ceny vyšší a sezona delší. Tam teď také chystá velkou investici do rekonstrukce svého posledního hotelu.

Zahraniční hotely a apartmány lákají i další podnikatele. Často je ale v hledáčku slunné Chorvatsko. Do tamního turistického průmyslu investovala například investiční skupina JTH, CPI Property Group Radovana Vítka nebo František Studénka, který vlastní akvapark nedaleko města Poreč na chorvatské Istrii.

Doporučované