Hlavní obsah

My jsme zlevnili, jiní ne. Průmyslník ukázal, kdo vydělal na inflaci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Agenda SZ Byznys s Janem Látem, spolumajitelem společnosti Beneš a Lát.Video: Zuzan Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Zatímco dodavatelé v průmyslu dnes mají téměř stejné ceny jako před covidem, finální výrobky nezlevnily. „Za mě je to hlad po zisku a obrovský stimul pro inflaci,“ říká průmyslník Jan Lát.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Soumrak tuzemského průmyslu pokračuje a zrcadlí se i ve fungování českých firem. Například společnost Beneš a Lát má dnes zhruba o třetinu nižší výrobu než před covidem a úměrně tomu firma i zeštíhlela.

„Žijeme v byznysu, který je nízkomaržový, takže si nemůžeme dovolit mít velký polštář. Před třemi lety jsme měli 480 zaměstnanců, dnes jsme pod 400. Snížili jsme počet směn z dvanácti na osm,“ říká spolumajitel firmy Jan Lát s tím, že vyhlídky na růst zatím nejsou žádné.

„Automotive je stále na velmi nízké úrovni a k tomu začaly postupně klesat i další segmenty. Ať už se bavíme o telekomunikacích, nákladní, nebo vlakové dopravě,“ říká Lát s tím, že v posledních měsících začal nově padat i průmysl spotřebitelský.

„My jsme v něm zastoupeni jednak prostřednictvím našeho vlastního produktu, stavebnic a hraček, ale i prostřednictvím výroby pro naše zákazníky. Ti vyrábí ruční nářadí a podobně. V době covidu, ale ještě v roce 2022 významně rostl a to nám pomáhalo. Teď začal zpomalovat,“ popisuje Lát a dodává, že od zákazníků ví, že poptávka po spotřebitelském zboží významně klesla.

Očekává proto, že se to odrazí i ve výrobě společnosti Beneš a Lát, která by tak do konce roku mohla ještě poklesnout.

„Neradi bychom si zvykali na nový standard na této hladině,“ říká Jan Lát. Navíc si všiml úplně nového trendu – nové zakázky nabíhají pomaleji. „Zákazníci sice přicházejí a chtějí nové produkty, ale i když se celá příprava dotáhne do konce, spuštění se neustále odkládá,“ dodává. Aktuálně se tak do sériové produkce dostávají zakázky připravené v roce 2021. V minulosti byl přitom standard, že výroba najela v horizontu devíti až 12 měsíců.

Staré tlačítko pro nové modely

Firmy se podle něj také stále více snaží „recyklovat“ zavedené produkty. „Neinvestovat další peníze do vývoje, nových produktů a nového marketingu, ale využívat to, co již běží a prodloužit tomu životní cyklus,“ dodává Lát s tím, že v tomto případě rozhodně nejde jen o tuzemské společnosti.

„Toto je například trend celého automotivu, i nadnárodních firem. Působí to na nás, že se prodlužuje životní cyklus jednotlivých produktů. Po mnoha letech se projekty, které byly dedikované na konkrétní model automobilu, používají opakovaně i pro další generace daného modelu,“ dodává Lát.

Ceny? U dílů klesly, celá auta ale nezlevnila

I když se stabilizovaly ceny komodit a energií, finální výrobky nezlevnily, což je podle Jana Láta chyba. „Musíte jít za těmi, kdo tvoří finální cenu. U nás se tyto změny do cen promítly. Naše ceny pro zákazníky jsou od 1. října téměř zpět na hladinách, kde byly,“ říká. A tvrdí, že důvodem, proč ceny finálních výrobků neklesají, je „hlad“.

„Hlad po zisku, dodatečný zisk, dodatečné zdroje. Za mě je to ale obrovský stimulant pro inflaci, která je uměle vyhnaná dodavatelem koncového produktu na trh. Myslím, že když zůstaneme u výrobků typu automotive, musí tam být dodatečný zisk v řádu desítek procent,“ dodává.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované