Hlavní obsah

Namlsané e-shopy naplnily sklady, ale lidé nekupují. Chybělo i jarní utrácení

Foto: Stanisic Vladimir, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

„Některé e-shopy mají podepsané pětileté smlouvy na pronájem skladů za nehorázné sumy, ale nemají odbyt,“ říká šéf firmy Geis. Podle něj zakázky padají o 20 i 50 procent. Realitní poradci však tvrdí, že o sklady je stále zájem.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po ospalé zimě začínají obvykle Češi ve větší míře nakupovat zboží z e-shopů až v březnu. Křivka padá dolů, jakmile se rozjedou na letní dovolené. Tento vzorec chování zákazníků fungoval léta.

Letos je to jiné, říká Daniel Knaisl, šéf spediční firmy Geis, která rozváží i pro e-shopy. „Vidíme, že po mnoha letech dvouciferného růstu letos poprvé sektor e-commerce zaznamenává stagnaci, respektive propad. Letos ani nebyla žádná výrazná jarní sezóna,“ ohlíží se.

Poměrně skeptický je i s ohledem na další vývoj. Nečeká proto ani silnou podzimní sezónu, která bývá tradičně druhým vrcholem roku a po níž následují Vánoce, a nenabírá proto tolik lidí na rozvoz.

„Propad se týká všech oblastí e-commerce. Lidé kupují výrazně méně. Vidíme v určitých e-shopech propady o 20, ale dokonce i o 50 procent. Nenapadá mě nikdo, kdo říká, nám se daří, rosteme,“ dodal Knaisl.

Covid přiživil boom skladů

Zejména v uplynulých dvou letech byla na trhu obrovská poptávka po kapacitách ve skladech, protože spotřebitelé se hromadně z kamenných prodejen přesunuli do internetových obchodů. V Praze a okolí, kde jsou ceny nejvyšší, se cena za metr čtvereční za dva roky zvýšila z 4,50 na 6,50 eura měsíčně.

Máme větší skladové plochy, než bychom potřebovali. Začali jsme na to reagovat na jaře. Jeden náš sklad v Dobrovízi jsme nabídli našim partnerům a část kapacity jim už pronajímáme, čímž ušetříme náklady.
Pavel Vopařil, ředitel Bonami

Skladový boom přiživily také komplikace s dopravou z Asie, kdy na jedné straně kontejnerové dodávky vázly, zboží byl nedostatek, a na druhé straně byla obrovská poptávka. Někteří hráči na online trhu na to proto zareagovali masivním navýšením skladových kapacit.

Ředitel e-shopu s vybavením do domácnosti Bonami Pavel Vopařil poznamenal, že teď trh prochází vystřízlivěním. Oblíbený e-shop, který rychle rostl už před covidem, sám během dvou let investoval sto milionů korun do zvýšení kapacity skladů téměř na trojnásobek a splnil tím svůj plán na pět let dopředu.

„Máme větší skladové plochy, než bychom potřebovali. Začali jsme na to reagovat na jaře. Jeden náš sklad v Dobrovízi jsme nabídli našim partnerům a část kapacity jim už pronajímáme, čímž ušetříme náklady,“ popsal Vopařil.

„Pokud budeme věřit tomu, že se e-commerce scvrkl, tipl bych si, že bude mnoho hráčů, kteří budou mít více kapacit, než potřebují. Hlavně u sezónního zboží nebo zboží nakoupeného na delší dobu dopředu,“ myslí si.

Přehnaná očekávání

Velké oči měl také Footshop.cz, specialista na prodej lifestylové obuvi, který při oslavách své první miliardy tržeb musel zároveň propouštět a škrtat plány na expanzi. Tenisky na internetu se ještě loni prodávaly skvěle, manažeři nákupu firmy proto pořídili rekordní zásoby zboží na sklad. Jenže zákazníci začali na podzim roku šetřit a tisíce nakoupených párů obuvi se prodaly se ztrátou ve slevách.

Firma se příliš rozkročila i v dalším směru. Vedle nedostatkové obuvi začala v době covidu prodávat módu, která ovšem nešla na odbyt. Do provozní ztráty ji poslaly také výkyvy kurzu.

Na své příliš ambiciózní plány doplatil i e-shop s veselou módou Dedoles, který během covidu 2020 vstoupil do 13 evropských zemí, koupil britskou firmu Somdiff, otevřel desítky kamenných prodejen a navýšil počet zaměstnanců na 800. Spotřebitelé však letos přestali nakupovat a e-shopu s loňskými tržbami 2,3 miliardy korun došla hotovost. Požádal proto soud o ochranu před věřiteli, aby svůj byznys restrukturalizoval.

Realitní experti, kteří se zabývají pronájmem skladů, ale tvrdí, že se jedná o jednotky případů. O sklady je podle nich stále zájem.

„Je pár firem, které přecenily růst posledních dvou let a udělaly si větší zásoby. Kvůli problémům s dopravou zboží poptaly víc skladů, objednaly více zboží a teď se část kapacit snaží podnajmout,“ říká ředitel divize průmyslových nemovitostí společnosti Cushman & Wakefield Jiří Kristek.

Zájem o sklady podle něj je celkově dokonce o něco větší. „Evidujeme hodně nových poptávek po skladech pro e-commerce, ale je pravda, že především ze strany zahraničních hráčů, kteří k nám umisťují logistická centra, která slouží i pro západní trhy,“ dodal. Řada e-shopů navíc v covidu obsadila skladové plochy krátkodobě, takže nebyl problém odejít.

Některé firmy odkládají své velkolepé plány expanze do regionů, protože poptávka opadla, a soustředí se na stávající teritoria.
Robert Sgariboldi, JLL

Ochlazení však zřejmě u tohoto byznysu opravdu přichází. „Některé firmy odkládají své velkolepé plány expanze do regionů, protože poptávka opadla, a soustředí se na stávající teritoria,“ popsal situaci Robert Sgariboldi, šéf poradenství společnosti JLL v oblasti pronájmu pro logistické klienty.

Není však možné posuzovat e-commerce jako celek. Navíc je logické, že si online trh po dvou letech extrémního růstu poněkud „sedá“.

„Lidé lehce před prázdninami šetřili. Bylo vidět, že teď lidé zbytné věci nekupovali, ale chtěli si po covidu užít. Zájezdy a služby se prodávaly dobře,“ shrnul předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. E-shopy, které jsou schopny dostat se na loňská čísla, považuje za úspěšné.

Všichni se však shodují na tom, že směr, kterým se ubírá byznys na internetu, ukáže teprve zásadní období pro jakékoliv nákupy – předvánoční období.

Reklama

Doporučované