Hlavní obsah

Obchody jsou zaplavené slevami. Ale některé zboží z akčních letáků mizí

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

O tom, co mají Češi na talíři, rozhodují častěji než dříve slevy. A obchodníci na snahu lidí šetřit rychle reagují. Výrazně tak přibylo slev například jogurtů, mléka, uzenin, piva i limonád.

Článek

Podle dat nákupního rádce Kupi.cz, který sleduje akční položky desítek tuzemských obchodů, letos vzrostl počet slev z 3,1 milionu na téměř 3,5 milionu, tedy o 13 procent.

Slevová spirála se zřejmě kvůli úsporám domácností bude dál roztáčet. Už dnes zákazníci utratí za zlevněné zboží šest korun z deseti. A protože si podle výrobců potravin stále více lidí vybírá nákup až v obchodě podle toho, co je zrovna v akci, je zajímavé se podívat, co mají Češi často na talíři.

Mléko, tvaroh, pomazánková másla, konzervované ryby, dětská výživa, cibule, konzervovaná zelenina, víno, sekt, cereálie, med, bonboniéry, protlaky nebo müsli tyčinky. Všechny tyto potraviny a nápoje se letos objevují ve slevových letácích obchodních řetězců o 30 procent častěji než loni.

To ale automaticky neznamená, že právě těchto potravin Češi konzumují více. Může to být naopak indicie toho, že se hůř prodávají. Zákazníci na některých těchto potravinách mohou šetřit, a proto se více promují.

Vysoké nárůsty zlevněného zboží jsou však vidět i u základních potravin. Třeba jogurtů je v letácích o deset procent více. Právě počet nabídek jogurtů v akci se zvýšil o téměř čtyři tisíce na 42 517. Nabídek masa s nižší cenovkou je o 7 procent víc, vajec o 15 procent, másla o 19 procent.

„Některé akce musíme odmítat“

Zdaleka nejpromovanější kategorií jsou sýry. Přitom tato položka jde trochu proti proudu současného trendu, protože zlevněných sýrů nepřibývá. Fakticky jich ubylo, byť velmi mírně, o 0,4 procenta na 104 806 nabídek. Výjimkou je Sýr Krolewski Milkpol, který loni v letácích „zazářil“ 2297krát a v letošním roce už 2662krát. Jeho akční cena se zvýšila pouze o korunu na 21,29 korun.

Mnohem častěji než loni míří do slev řada mlékárenských produktů. Například výskyt pomazánkového másla vzrostl o 30 procent, mléka v akci o 46 procent z 6,4 na 9,4 tisíc nabídek. „Je to tak. S ohledem na zvyšování cen tlačí řetězce na vyšší počet promoakcí, které financují dodavatelé. Samozřejmě jim to dělá problémy, ale v zájmu udržení se v řetězci na to přistupují,“ potvrdil předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček.

Mohu potvrdit, že slev u masa a uzenin přibylo. Tím, že se zvýšily ceny, se obchodníci pomocí slev snaží udržet prodeje a více promují. Některé akce například nejsme schopni odbavit a musíme je odmítat.
Čestmír Motejzík, předseda představenstva Maso uzeniny Písek

Podmínky akcí pro dodavatele i prodejce se liší obchod od obchodu. Často platí, že na slevách profitují obě strany. Nižší marži se potravináři snaží dohnat vyšším objemem dodávek. „My dodáváme jogurt do akce jen o pár procent levněji, než když se prodává za plnou cenu. Marži si významným způsobem snižuje odběratel,“ říká Michal Škoda, ředitel výrobce jogurtů Hollandia.

„Krvácíme na nákladech, budeme letos rádi za černou nulu, ale z hlediska objemu výroby bude letošní rok rekordní,“ říká šéf Hollandia. Nárůstu objemů pomáhají slevové akce i privátní značky. „Dříve bylo jogurtů do akcí kolem 55 procent, teď to směřuje k 65 až 70 procentům,“ dodal.

Na výrobní program firmy mají vliv i privátní značky. V minulosti mlékárna vyráběla více vlastních značek, ale poměr se překlápí a podle Škody dosáhnou privátní značky 55 procent.

Akce pro řetězec s desítkami nebo stovkami poboček někdy znamená enormní zátěž na výrobní kapacity. „Mohu potvrdit, že slev u masa a uzenin přibylo. Tím, že se zvýšily ceny, se obchodníci pomocí slev snaží udržet prodeje a více promují. Některé akce například nejsme schopni odbavit a musíme je odmítat,“ říká Čestmír Motejzík, majitel masokombinátů v Písku a Poličce, které patří mezi největší zpracovatele masa v ČR. Společnost prodává pod značkou MÚÚÚ Maso uzeniny Písek.

Šunky a salámy jsou letos stejně jako v minulém roce třetí nejčastěji zlevňovanou potravinou. Počet slev u nich meziročně narostl o pět procent.

Mezi slevové hity patří také pivo. V žebříčku TOP 100 produktů se umístily čtyři značky. Světlé výčepní pivo 10° Smíchov Staropramen (4 tisíce nabídek), světlé výčepní pivo Braník (nárůst z 3,8 na 4,6 tisíce promocí) a světlý ležák 12° Ryze hořký Radegast. Prémiová „Plzeň“ Pilsner Urquell se v akci objevila o 30 procent častěji než loni, celkem 3076krát.

Ke stálicím akčních nabídek patří i káva. Ta se zároveň spolu s plenami, müsli nebo toaletním papírem řadí mezi zboží, které se mimo akci kupuje už jen minimálně. A vývoj napovídá, že káva za plnou cenu bude mít nálepku „neprodejná“ i nadále. Od loňska totiž nabídek zlevněné kávy přibylo z 61 tisíc na 77 tisíc.

Průměrná neakční cena kávy vzrostla ze 185 na 205 korun (zahrnuty jsou různé značky, druhy i velikosti balení). Letos se v akci prodávala za 116 korun, tedy se slevou 43 procent. Stejně obchodníci osekali cenu u čisticích prostředků a ještě více (o 48 procent) u pracích prostředků nebo vepřového masa (o 42 procent).

„Výše průměrné ceny se zásadním způsobem nezměnila. Stále zůstává okolo třiceti procent,“ uvedla Linda Michalčíková, šéfredaktorka Kupi Magazínu.

Mezi kávami, které se nejčastěji zlevňují, se umístila Jihlavanka, instantní káva Nescafé Classic a kapsle Nespresso K-Classic.

Ubylo slev hovězího a banánů

Výrazně se promoční aktivita zvýšila v oblasti nápojů, ať už jde o kolové nápoje, minerální vody, nebo limonády. Počet nabídek zlevněné ochucené vody Mattoni vzrostl z 1848 na 2699. Slev Coca Coly přibylo z 2046 na 3634, limonády Sprite z 1132 na 2597. Podobně prudce vzrostl počet promocí u džusů Pfanner a limonády Fanta.

Naopak zlevněných sirupů Jupí ubylo o 200 nabídek. Kofola se s obchodními řetězci dohodla na omezení promocí, protože sama měla problémy sehnat dostatek cukru.

Jsou však zároveň produkty, které se v letácích naopak objevují méně. Vzácnější je zlevněné hovězí maso, banány a exotické ovoce, jablka a hrušky.

V nepotravinářském zboží z propagačních akcí rychle mizí dětské oblečení. Letos bylo takových akcí 18 640, což je o 28 procent méně než v minulém roce. Stejný trend je u dámského oblečení, příslušenství auto/moto a zahradních potřeb.

Kromě toho, že akčních položek přibývá, se často také zvyšuje jejich cena. Neplatí to však vždy.

„Prací prostředky, chipsy, křupky, tyčinky a káva v akci v průměru zdražily o 10 %. Naopak pivo nebo jogurty průměrně v akci zlevnily o několik procent. Například osm půl litrovek piva Originál Budweiser Budvar letos stálo v akci průměrně 121 Kč, což je o 13 Kč méně než loni,“ uvádí Linda Michalčíková z Kupi.

Doporučované