Hlavní obsah

Auto schoval do garáže a vytáhl z ní motorku. Na palivu ušetří až polovinu

Foto: Archiv Jiřího Sedláka

Jiří Sedlák začal jezdit na motorce. Vyjde ho to mnohem levněji, než když jezdil autem.

Reklama

24. 4. 16:11

Češi začali po zdražení paliv více přemýšlet o tom, jak mohou na cestách ušetřit. To samé udělala i rodina Sedlákova, jež často jezdí autem kvůli práci. Opatření, která zavedla, jí pomohla udržet náklady zhruba na stejné výši.

Článek

Jiří Sedlák žije na vesnici poblíž Příbrami. Pracuje spolu s manželkou jako překladatel a tlumočník a za prací jezdí po celé republice. Jejich domácnost má tedy dvě auta a velikou spotřebu pohonných hmot. Když Rusové napadli Ukrajinu a prudce stoupla cena benzinu a nafty, cítili to okamžitě na svých nákladech a začali přemýšlet, jak za cestování ušetřit.

„Začal jsem tím, že jsem už v březnu vyměnil auto za motorku, a když jedu sám, výrazně tím ušetřím. Na trase Nové Mitrovice – Praha mi to místo zhruba osmi litrů nafty vychází na tři a půl litru benzinu. Musím se ale hodně oblékat, ráno nebývá ani deset stupňů Celsia a to bych za jiných okolností na motorce nejezdil, vytahuji ji až kolem dvacítky,“ popisuje Sedlák.

Foto: Archiv Jiřího Sedláka

Na cestu je třeba se pořádně obléknout. Tradiční motorkářská sezona začíná až v teplejším počasí.

Jeho žena Marie zase auto nahradila veřejnou dopravou. „Do Příbrami, odkud jezdí autobusy i vlak, svezu manželku motorkou a pak ji zase ze stejného místa vyzvednu. I s mou jízdou to vychází levněji, než kdyby jela sama vlastním autem obě cesty přímo z místa, kde žijeme,“ říká dvaapadesátiletý muž.

Ne vždy a všude je však možné jezdit veřejnou dopravou, a tak Marie jezdí občas i autem. Ze dvou vozů, jež Sedlákovi mají, vybrali ten, který nepotřebuje přidávat do nádrže močovinu kvůli snižování oxidů dusíku při jízdě. „I na nejlevnější benzinové stanici zdražilo AdBlue trojnásobně,“ vysvětluje překladatel.

Další pozornost zaměřili Sedlákovi na úpravu samotného vozu tak, aby měl při jízdě co nejnižší spotřebu. Nejprve doplnili tlak do pneumatik na předepsané hodnoty, protože podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva, a vyměnili olej a vzduchové filtry, což má vliv na hladký výkon motoru a opět nižší spotřebu.

V dalším kroku pak vyklidili z auta vše nadbytečné a nechali v něm jen povinnou výbavu. Sami byli překvapeni, co do té doby vozili zbytečně. „Byly to různé krabice, tašky, lísky, nepotřebné nářadí a další nepořádek. Kromě toho, že to na těch kilometrech, co najezdíme, mírně sníží spotřebu, je příjemné, jak tam je nyní čisto,“ pochvaluje si Sedlák.

Se ženou také začali více plánovat, kdo a kam bude jezdit vyřizovat autem různé věci. Zatímco dříve jeli například odevzdat papíry na úřady, druhý den na vyšetření za doktorkou a třetí na nákup, dnes se snaží vše, co je potřeba v týdnu udělat, soustředit do jedné cesty.

Zároveň své pochůzky plánují v rámci možností tak, aby míjeli dopravní špičky, kdy je třeba často brzdit, nechat běžet motor na volnoběh a znovu se rozjíždět, což výrazně zvyšuje spotřebu paliv. „Díky tomu šetříme nejen peníze, ale i čas,“ pochvaluje si nový přístup překladatel.

Anketa

Začali jste po válce na Ukrajině šetřit na palivech?
Ano
48 %
Ne
47,9 %
Nemusím to řešit, jezdím firemním autem
4,1 %
Celkem hlasovalo 2204 čtenářů.

Při jízdě se pak snaží dodržovat zásady takzvané defenzivní jízdy, tedy jezdit plynule, nechávat si větší odstupy od předchozích aut a odhadovat jejich pohyb, aby pak nemusel prudce brzdit, dále nespouštět klimatizaci a nenechávat celou cestu pootevřená okénka. To však dělal už před zdražením paliv.

Ačkoliv cena benzinu stoupla od počátku konfliktu na Ukrajině až o čtvrtinu a nafta více než o třetinu, Sedlákovým se díky všem úsporným opatřením podařilo navýšit náklady na cestování jen v řádu procent. Nyní, když ceny paliv po počáteční panice opět klesají a benzin jde natankovat u čerpacích stanic zhruba o 13 procent dráž než před válkou a naftu o čtvrtinu, jezdí dokonce ve srovnání s minulostí levněji.

„Celé plánování sice zabere více času, ale dlouhodobě se to vyplatí, navíc tím, že méně jezdíme autem, se sníží i náklady na jeho údržbu,“ dodává Sedlák.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:
CCS (Česká společnost pro platební karty)

Doporučované