Hlavní obsah

Odleť, nebo prodej. Část klientů ČSA řeší, co dělat s nevyužitou letenkou

Foto: Shutterstock.com

Klienti ČSA musí odletět do 29. 10. 2022, jinak jim nárok na náhradu nevyužité letenky propadne.

Reklama

Zbývá necelých pět měsíců, během kterých mohou klienti Českých aerolinií odcestovat s leteckým dopravcem za staré a nevyužité letenky či vouchery. Někteří klienti je nabízejí na internetu a často se slevou.

Článek

Letní turistická sezona se blíží, cestovní kanceláře hlásí rekordní prodeje a zdá se, že po dvou letech negativních dopadů pandemie se byznys cestovního ruchu začíná vracet do původního tempa.

Pro České aerolinie to neplatí, od loňského března jsou kvůli dopadům pandemie v úpadku a řeší svou reorganizaci. A jejich klienti zase bojují o to, aby dostali za „neprolétané“ letenky a covidové vouchery peníze nazpět. Proto se na sociálních sítích a inzertních portálech začaly objevovat nabídky na jejich prodej.

„S dcerou jsme chtěli letět v květnu 2020 do Říma, ale kvůli pandemii jsme dostali voucher, a protože je ČSA v insolvenci, odmítají nám vrátit hotovost,“ píše autor jedné z nich.

Často nabídka na odkup voucheru ČSA zahrnuje také výraznou slevu. „Prodám voucher ČSA platný do 29. 10. 2022. Původní cena 3 142 Kč, nyní 2 200 Kč,“ píše se v dalším z inzerátů.

Klienti, kteří pořídili a nevyužili letenku pořízenou před datem 10. března loňského roku, kdy se společnost dostala do úpadku, měli buď šanci přihlásit svou pohledávku do insolvenčního řízení (do 10. května 2021, pozn. red.) a doufat, že se jim alespoň část nákladů na pořízení letenky vrátí.

Kdo nechtěl nebo nestihl variantu první, dostal už jen jedinou možnost – letět v jiném termínu. A právě u jejich nevyužitých letenek a voucherů nyní běží lhůta, dokdy je klienti musí využít. V souladu s reorganizačním plánem ČSA vyprší 29. října letošního roku.

„Vzhledem k platným právním předpisům ČR a EU, jimiž se řídí proces insolvence a reorganizace, jakož i v souladu s parametry reorganizačního plánu ČSA, použití takových letenek či voucherů pro cesty po 29. 10. 2022 již nebude možné,“ píše se ve vyjádření ČSA.

Poslední šance

Pro tyto klienty Českých aerolinií je aktuálně nový termín letu prakticky jedinou variantou, jak o své již investované finanční prostředky nepřijít. Využít tuto možnost mají ti, kteří doloží původní letenku, nebo ti, kteří místo ní dostali voucher.

„Podmínkou proletu letenky není vystavení voucheru. Využít původní letenky mohou klienti již od obnovení provozu v květnu/červnu 2020,“ říká tisková mluvčí Vladimíra Dufková.

Už nyní je tak jasné, že zadlužená společnost část svých klientů, kteří poukaz na budoucí let zatím nevyužili, během letošní letní sezony ještě na vlastní náklady sveze. O jakou část klientů jde a jaké dopady to na tržby společnosti může mít, však mluvčí ČSA Dufková nekomentovala. Celkově se však závazky vůči cestující veřejnosti vyšplhaly přibližně na jednu miliardu korun, šlo tedy o tisíce klientů.

Aktuálně mohou České aerolinie operovat jen s velmi omezeným počtem letounů, konkrétně se dvěma stroji. Kvůli neuhrazeným závazkům za údržbu letadel a další služby jim v únoru loňského roku firma Czech Airlines Technics (CSAT), která patří pod státní Letiště Václava Havla, zadržela dvě turbovrtulová letadla ATR 72. Při vypořádání letenek a voucherů se tak ČSA neobejdou bez pomoci sesterských aerolinek Smartwings.

Celkově své pohledávky do insolvenčního řízení dopravce podle dat Městského soudu v Praze z loňského září přihlásilo přibližně 5 900 věřitelů s pohledávkami v hodnotě asi 19,4 miliardy korun. V čísle jsou zahrnuty i velké pohledávky od Airbusu a Airbusu Canada Limited Partnership. Výrobce letadel však v minulých dnech pohledávku stáhl. ČSA ve vlastním návrhu na insolvenci uváděly dluhy za 1,8 miliardy korun.

České aerolinie pracují na vlastním oddlužení už přes rok a podle dat insolvenčního rejstříku už firma splnila podstatnou část schváleného reorganizačního plánu. Jde především o uhrazení největší části dluhů za více než 58 milionů korun, emisi nových akcií a převzetí novými akcionáři, změny základního kapitálu nebo načerpání vypořádacího a provozního úvěru od nových investorů.

Aerolinky nyní vyzvaly soud, aby splnění plánu takzvaně vzal na vědomí a následně schválil ukončení reorganizace společnosti.

ČSA kvůli dopadům pandemie koronaviru musely zrušit velké množství spojů, které stejně neměly čím obsluhovat, a v návaznosti na to také vedení společnosti předloni propustilo kolem 300 pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců.

ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech.

Reklama

Doporučované