Hlavní obsah

Silná koruna, levnější zájezdy. Češi míří do světa a cestovky si mnou ruce

Foto: Pexels.com

Ilustrační foto.

Reklama

Koruna je v současné době nejsilnější za poslední dekádu a její úroveň motivuje klienty cestovek nakupovat výhodně zájezdy do zahraničí.

Článek

České koruně se v novém roce daří. Jen pár dnů po jeho začátku prolomila hranici 24 korun za euro. Nejsilnější koruna od roku 2008 nahrává nejen dovozcům zboží, ale také cestovním kancelářím a jejich klientům, kteří se chystají na dovolenou do zahraničí.

Posilování totiž zjednodušeně znamená, že na nákup eura nebo i dolaru je potřeba méně českých korun.

„Silná koruna má vždy vliv na to, že se lidé ve větší míře vydávají do zahraničí, než když je koruna slabá. Pro klienty cestovních kanceláří má aktuální situace pozitivní efekt. Zájezdy, které jsou vytvářeny v okamžiku, kdy koruna posiluje, vycházejí často levněji,“ vysvětluje místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jan Papež.

Cestovkám rostou prodeje

Pozitivní vliv na byznys už pozoruje například cestovní kancelář Fischer. „Cena paliva oproti loňskému létu klesá a to v kombinaci se silnou korunou vytváří příznivou situaci pro nákup dovolené,“ komentuje mluvčí Jan Bezděk.

Největší zájem je podle jeho slov aktuálně o letní zájezdy do destinací, kam se Češi rádi vrací. „Na špičce zájmu se drží turecká riviéra, řecké ostrovy, Egypt, Španělsko nebo Tunisko,“ dodává.

Prodeje letních zájezdů CK Fischer jsou podle Jana Bezděka momentálně o třetinu vyšší než ve stejném období v poslední předcovidové sezoně a jedním z faktorů je právě i silná koruna. „Denně si svoji letní dovolenou momentálně kupují tisíce klientů,“ uvedl.

A pozitivní začátek nového roku zažívá také cestovní kancelář Alexandria. „Lednové prodeje jsou zatím velmi silné a výrazně převyšují stejné období v prosinci, což na začátku ledna, tedy hned po Vánocích, nebývá úplně zvykem,“ říká Petr Šatný, marketingový ředitel.

Podle tiskové mluvčí cestovní agentury Invia Jiřiny Ekrt Jiruškové stojí za úspěšnými prodeji mimo silnou korunu ještě stále zadržená poptávka, kdy lidé během covidové pandemie nemohli cestovat, a také vyprodanost zájezdů během loňského léta.

Levněji i na místě

Klienti cestovek si ale podle Jana Papeže, místopředsedy ACK ČR, také více uvědomují, že silná koruna znamená i mnohem nižší útraty na místě, protože dostanou za svoje peníze víc lokální měny, a tím pádem si buď mohou dovolit víc, nebo utratí méně.

Redakce SZ Byznys v této souvislosti přinesla přehled zemí, kam je z hlediska kurzu a kupní síly koruny nyní výhodné vycestovat. Tedy zda si za určitou sumu v korunách, kterou si turisté promění na místní měnu, v místě dovolené nakoupí více, nebo méně než v Česku.

Ještě nedávno se přitom zdálo, že situace bude úplně jiná. Vzhledem k vývoji inflace, zdražování paliva a zvyšování cen služeb a dalších nákladů už v loňském roce řada odborníků z oblasti cestovního ruchu predikovala naopak zdražování zájezdů a v reakci na to také možný útlum poptávky ze strany klientů.

Podle Petra Šatného, marketingového ředitele Alexandria, už aktuální ceny zájezdů částečně reflektují zdražení některých vstupů, především letenek a energií. „Aktuálně se jedná o zdražení relativně mírné, u většiny destinací do 10 procent,“ uvádí.

Nečekaně silná úroveň české měny a vidina levnější dovolené za hranicemi země ale zdražování zájezdů přeci jen částečně kompenzují.

„Je těžké odhadovat, jak se letošní sezona bude vyvíjet, ale podle předprodejů vidíme, že bude ve své podstatě trochu kopírovat tu předchozí. Je otázka, jak se projeví inflace, především v případě nízkonákladové skupiny obyvatelstva. Zatím ale nevidíme dramatický dopad inflace na zájem lidí cestovat. Možná svou dovolenou zkrátí, možná půjdou do nižší kategorie ubytování, možná změní destinaci, ale dovolenou si určitě nenechají sebrat,“ uvádí Jan Papež za ACK ČR.

Také samotné cestovky vidí zatím celou sezonu optimisticky. „Z předprodejů letních zájezdů v rámci first minute vidíme, že zájem o cestování roste, a proto očekáváme velmi silnou letní sezonu, která ještě překoná rok 2022,“ uvádí mluvčí Invia.

A pokud bude podle Jiřiny Ekrt Jiruškové zájem o zájezdy pokračovat tímto tempem, v létě by stejně jako loni mohl být problém s nedostatkem kapacit pro last minute dovolené.

Reklama

Doporučované