Hlavní obsah

Jako by Češi krizi neřešili. Velká tuzemská cestovka hlásí rekordní rok

Už teď se prodávají zájezdy na léto. A v mnohem větší míře než v předcovidovém období.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Češi se letos vrhli do světa, a kdo mohl, odjel na dovolenou. Cestovní kanceláře Fischer a Exim, patřící do skupiny Der Touristik EE, tak měly rekordní rok. Do ciziny vyvezly tři čtvrtě milionu lidí a tržby překročily 14 miliard.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Tři čtvrtě milionu Čechů letos vyvezla na dovolenou skupina Der Touristik EE. Nejvíc v historii. „Náš rok byl rekordní, když se podíváme na Česko, vyrostli jsme o 20 procent a náš obrat je 14,3 miliardy,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys šéf Der Touristik EE Jiří Jelínek.

Zatímco tržby má skupina ještě vyšší než před příchodem covidu, zisk počítaný v desítkách milionů rozhodně historickým rekordem nebude. Marže cestovek šla totiž dolů. „Sezona byla extrémně komplikovaná. Jakmile pominuly covidové restrikce, lidé se naplno rozjeli a léto bylo fantastické. Potom ale dostali první složenky za energie a my jsme okamžitě viděli pokles. V tom je extrémně složité plánovat kapacity. A plánování kapacit nám stejně jako palivo a koruna ovlivňuje marže,“ dodává Jelínek.

Aktuálně jsou však prodeje letních dovolených na stejné úrovni jako před covidem a zprávy o blížící se krizi jako by se dovolenkářů netýkaly. „I když ekonomové varují a říkají, že bude těžko, zůstávám optimistou, ono je v tomto období těžké predikovat, co se všechno stane. Jak to bude s inflací, korunou, cenou paliva – tohle všechno ovlivňuje nejenom cenu zájezdů, ale také domácí poptávku,“ dodává Jelínek. I kvůli negativnímu výhledu ekonomiky proto firma opět nasadila nástroj, který si vyzkoušela při příchodu covidu, kdy jí poptávka ze dne na den spadla na nulu – zrušení zájezdu bez podmínek a bez poplatku 30 dní před odletem.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

„Vnímáme, že klienti znovu cítí nejistotu,“ dodává Jelínek s tím, že na Čechy to zafungovalo. „Za listopad máme stejná čísla jako před covidem. U nás ale rozhodne leden a únor, abychom viděli, jak na tom trh opravdu je,“ dodává s tím, že vedou zájezdy do klasických destinací – tedy do Turecka, Španělska, Egypta či Řecka. Zhruba stejné jako před covidem jsou v tuto chvíli i prodeje zimních zájezdů.

O deset procent víc než loni

Co je teď ale jiné, je cena. „Je to destinace od destinace. Ceny jdou nahoru, někde více, někde méně, dá se říct, že je to do deseti procent,“ říká Jelínek s tím, že se nedá odhadnout, kam se cena případně posune. „Prostě žijeme v trochu turbuletntní době,“ dodává s tím, že si ale nemyslí, že pro cestovní kanceláře bude nastávající období složitější než to covidové.

Reklama

Související témata:

Doporučované