Hlavní obsah

Tisíce Čechů uvěřily celebritám a začaly investovat. Teď chtějí peníze zpět

Foto: Daniel Novák

Projekt bytového komplexu Skalka v Praze 5 patří mezi nejcennější aktiva Premiotu. Stavba ale stojí.

Reklama

Mezi krachujícím vydavatelem dluhopisů Premiot a držiteli obligací se rozjela velká hra o směřování insolvenčního řízení. Podle advokátů zastupujících věřitele je situace obtížná.

Článek

V Česku naplno propukla nová dluhopisová kauza velkého vydavatele firemních obligací. Týká se skupiny Premiot Group podnikatele Ondreje Spodniaka. V případu, jemuž se redakce SZ Byznys věnuje již od ledna, začaly padat ze strany naštvaných věřitelů první insolvenční návrhy.

Do dluhopisů firem ze skupiny vložilo své peníze kolem 3300 lidí. Jen společnost Premiot obchodní, která se jako první z holdingu dostala do insolvenčního řízení, má podle posledních dostupných údajů z roku 2021 vydané dluhopisy za 734 milionů korun. Závazky celé skupiny budou pravděpodobně ještě o řád vyšší.

„Připravujeme insolvenční návrhy na další společnosti ze skupiny Premiot. Řada našich klientů má pohledávky za více společnostmi, nejen za Premiot obchodní, na kterou již byl návrh podán. Myslíme si, že jiný způsob řešení než prostřednictvím insolvence v této věci není,“ uvedl advokát Jan Langmeier z kanceláře Langmeier & Co., která zastupuje část klientů.

O hodnotě majetku holdingu nejsou informace. Šéf skupiny Spodniak uvedl v dubnu v podcastu podnikatele Milana Mahovského, že Premiot má ve správě majetek v hodnotě pět miliard korun. Toto tvrzení ale nelze ověřit. Souhrnné výkazy za celou skupinu Premiot nepublikoval. Mezi některými věřiteli navíc o takovéto hodnotě majetku panují pochyby.

Jisté je jen to, že mezi nejcennější aktiva holdingu patří rozestavěný bytový komplex Skalka v Praze 5 a developerský projekt Karolína v Harrachově. Stavbu obou projektů skupina již v únoru zastavila. Premiotu rovněž patří dva břidlicové a dva žulové lomy či stavební pozemek v Budapešti.

„Vzhledem k velmi složitým křížovým závazkům ve skupině Premiot se počítá se zahájením restrukturalizace v projektových společnostech, to znamená u vlastnících developerských a jiných projektů. Postupně budou zapojovány do restrukturalizace skupiny Premiot jednotlivé dlužnické společnosti, tedy zejména emitenti korporátních dluhopisů,“ uvedla firma na začátku května.

Potíž pro investory do dluhopisů Premiotu tkví právě v komplikované struktuře skupiny. Tu tvoří velké množství společností. Řada z nich vznikla jen za účelem vydání obligací.

„Situace je pro majitele dluhopisů poměrně zoufalá. Jak jsme ‚navnímali‘ situaci, tak jednotliví emitenti dluhopisů ze skupiny Premiot reálně nevlastní žádná aktiva, pouze pohledávky za jinými členy skupiny. Navíc jsou emitentů vyšší desítky a většinově se jedná o podlimitní emise dluhopisů. Tedy jinak řečeno, emitenti vybrali prostředky od investorů a poslali je dále,“ popsal advokát Tomáš Rada z kanceláře DRV Legal zastupující jednu z věřitelských skupin Premiotu.

Insolvenční manévry

Premiot již v dubnu naznačoval, že insolvenční návrh podá sám. V případě jedné z jeho firem ale věřitelé Premiot předběhli. Vzhledem k velkému množství firem ve skupině však není vyloučené, že na některou z nich podá Premiot insolvenční návrh i z vlastní iniciativy, a to rovnou s reorganizačním plánem. To může být pro další vývoj situace důležité. Tato forma insolvence, které se říká předbalená reorganizace, totiž nechává dlužníkovi větší manévrovací prostor.

Dlužník rovněž může v rámci předbalené reorganizace navrhnout svého insolvenčního správce. Z něhož by se následně mohl stát takzvaný koncernový správce. To znamená, že by měl na starosti řízení také s dalšími zkrachovalými firmami v holdingu.

„Cílem restrukturalizace je především ochrana stávajících majetkových hodnot, následný prodej či dokončení jednotlivých projektů, a tím dosažení maximálního uspokojení věřitelů,“ sdělila firma již dříve věřitelům.

Někteří právní zástupci držitelů dluhopisů jsou ale vůči návrhům na reorganizaci skeptičtí. „Pokud pan Spodniak od počátku roku mluví o restrukturalizaci skupiny, tak si myslíme, že jde o plané sliby, o pokus oddálit nevyhnutelný úpadek a snahu zakrýt realitu hospodaření,“ soudí advokát Langmeier.

„Bez ohledu na to, zda bude konkurz, či reorganizace, investoři do dluhopisů budou uspokojováni až v druhém stupni kaskády. Prvně dojde k uspokojení věřitelů na úrovni dané projektové společnosti a až následně investorů na úrovni příslušného emitenta. Jak budou uspokojeni, se samozřejmě odvíjí od toho, zda prostředky z jejich emise mířily do jednoho z těch zpeněžitelných projektů a za kolik budou zpeněženy,“ vysvětlil další zástupce věřitelů Rada.

Napjaté vztahy

Původně si Premiot ještě před zahájením insolvenčního řízení najal pro vyřešení situace elitní právníky z kanceláře Havel & Partners.

„Skupina Premiot Group pro oblast insolvence a restrukturalizace nakonec dala přednost jinému právnímu poradci. Advokátní kancelář Havel & Partners aktuálně poskytuje uvedenému klientovi některé jiné dílčí právní služby, které s uvedenou oblastí přímo nesouvisí,“ sdělila marketingová šéfka kanceláře Veronika Dvořáková.

Navzdory současnému překotnému vývoji Premiot stále tvrdí, že pracuje na reorganizaci. Z reakce šéfa Premiotu na první insolvenční návrh je rovněž patrné, že vztahy Premiotu minimálně s částí věřitelů jsou na bodu mrazu.

„Některé spekulativní skupiny zastoupené advokáty si kvůli své netrpělivosti neuvědomují, že podáním insolvenčního návrhu poškozují probíhající jednání, a snižují tak uspokojení všech věřitelů. Prokazatelně snižují a poškozují hodnotu aktiv, což vyčíslíme,“ sdělil majitel Premiotu Spodniak.

Financování Premiotu bylo z velké části založené na dluhopisech. Množství dceřiných firem ve skupině vydávalo vlastní dluhopisové emise, a to zhusta i emise podlimitní. Tak se označuje takový objem vydaných obligací, jenž nepřevýší ekvivalent jednoho milionu eur. Takovéto emise nepodléhají téměř žádné kontrole. Nemusejí mít ani prospekt.

O příliv peněz do Premiotu se v první řadě starala armáda finančních poradců. Zájemce o dluhopisy sháněli například telefonováním z call center.

Významnou součástí marketingových kampaní Premiotu bylo též angažování známých osobností. Hlavní tváří Premiotu byl dlouhodobě herec Petr Štěpánek. Na rok 2022 měl Premiot uzavřenou smlouvu rovněž s vrcholovou tenistkou Karolínou Plíškovou.

Reklama

Doporučované