Hlavní obsah

Velké e-shopové srovnání: Co kupují Evropané a na co si zase potrpí Češi?

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Češi si za dopravu při nakupování online zaplatí ochotněji než „průměrný“ Evropan.

Reklama

Bez registrace, za hotové nebo převodem a klidně platí za dopravu. I to jsou specifika českých nákupů na e-shopech, ve kterých se podle rozsáhlého průzkumu liší od zbytku Evropy. Nejoblíbenější položkou je ale stále móda.

Článek

Elektronické obchody loni „díky“ covidu ještě zesílily svůj rozmach. Přejít na síť totiž byli ve velkém donuceni i senioři, kteří se přitom větším virtuálním nákupům do té doby spíše vyhýbali.

„Za každým desátým online nákupem stojí senioři, kteří se v posledních dvou letech stali zcela novou zákaznickou skupinou. U evropské populace ve věku 55+ se nejoblíbenějšími kategoriemi pro nakupování v loňském roce staly knihy a móda. V České republice naopak převládá obliba potřeb pro volný čas,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel přepravní společnosti DPD, která zkoumala chování zákazníků v průzkumu E-shopper Barometr, kterého se zúčastnilo přes 23 tisíc respondentů z vybraných zemí, přičemž z Česka jich bylo 1200 lidí.

Móda je na prvním místě v nákupech i u „průměrných Evropanů“ zastoupených 19 zeměmi EU, včetně Česka, ale také Velkou Británií, Švýcarskem a Ruskem. Ale například knihy si už Češi kupují v e-shopech méně. Zatímco celkově si je tak nakupovalo 46 % respondentů, v Česku jen 38 %.

Naopak důvěru kupovat si po síti léky má téměř polovina obyvatel Česka, zatímco v Evropě si je dá do košíku necelá třetina lidí. Výrazný je také rozdíl v nákupu „cédéček“ či „dévédéček“. Zatímco v Česku si je na internetu kupuje zhruba desetina lidí, v Evropě to je více jak dvakrát tolik. Zda to je tím, že si Češi hudbu častěji stahují, však výzkum odpověď nedává.

Zajímavé je také rozdíl v tom, co si kupují evropští muži a ženy a čemu dávají přednost čeští muži a ženy. Většina Češek neváhá na síti nakupovat léky a potřeby pro volný čas (shodně 56 %), kdežto Evropanky jsou v těchto nákupech zdrženlivější, léky jich na dálku kupuje necelá třetina a potřeby pro volný čas necelých 40 procent. Naopak knihy si na internetu koupí zhruba čtyři Češky z 10, kdežto v Evropě to je více jak každá druhá žena.

Také čeští muži si kupují léky častěji než evropští, vedle toho jsou zvyklejší si po webu objednávat také sportovní vybavení a věci do auta.

V nákupních zvycích se Češi od Evropanů liší hlavně v potřebě mít možnost platit takový nákup kartou. Zatímco v Česku je tato možnost důležitá pro každého čtvrtého kupujícího, v Evropě to vyžaduje necelých 15 procent obyvatel. Velké jsou i rozdíly při platbě v hotovosti. V Česku to je důležité pro 13 procent lidí, v Evropě jen pro každého dvacátého.

Velký rozdíl v chování je z průzkumu vidět i v ochotě se registrovat. Pro každého pátého Čecha je důležité, aby si mohli nakoupit rychle i bez registrace, kdežto v Evropě je takto netrpělivý jen každý desátý občan.

Naopak Češi jsou zase ochotnější platit za dopravu. Zatímco doprava zdarma je v Česku důležitá pro necelou třetinu lidí, v Evropě ji vyžadují čtyři lidé z deseti.

Nechuť k nakupování snižují u Evropanů, včetně Čechů podobné věci. Na prvním místě to jsou nepříznivé názory dalších kupujících na sociálních sítích, na druhém zpoplatněná doprava a na třetím dlouhá doba doručení. Největší rozdíl v nátuře obou referenčních skupin je u omezení možností placení. Jen jedna možnost, jak za zboží zaplatit, rozmrzí každého čtvrtého Čecha, v Evropě to není ani každý pátý. Čechům také více vadí neznalost konkrétního dopravce nebo složitá navigace na stránkách.

Anketa

Jak často nakupujete po covidu na e-shopu?
Stejně jako při covidu
77,7 %
Méně než při covidu
14,3 %
Častěji než při covidu
8 %
Celkem hlasovalo 659 čtenářů.

Větší jsou pak rozdíly mezi oběma porovnávanými skupinami ve způsobech placení. U Čechů jasně dominuje platba kartou Visa či Mastercard, kterou rádi využívají aspoň někdy dvě třetiny Čechů. Pro Evropany je to však důležité jen pro necelou polovinu z nich. Obrovský rozdíl je u placení bankovním převodem. Z Čechů využívá tradiční způsob placení takřka polovina, v Evropě to není ani každý pátý kupující.

Důležitá je také pro Čechy možnost platit na dobírku, tedy až po převzetí zboží. V Česku to využívá více jak každý třetí člověk, v Evropě jen každý desátý. Naopak platba přes digitální peněženku se v Česku zatím tolik nerozšířila – využívá jí jen 30 procent lidí, kdežto v Evropě takřka každý druhý.

Odlišnost lze u obou skupin pozorovat i u obliby konkrétních sociálních sítí, kde si své zkušenosti z nákupů sdělují, nebo míst doručení. Zatímco Facebook a YouTube využívá více Čechu než Evropanů, Evropané zase častěji chodí na Instagram, Twitter, TikTok, LinkedIn či Snapchat.

Větší rozdíly jsou patrně v místě doručení. Pro obě skupiny je sice nejčastějším místem domov, v Česku se však významně rozvinulo doručování do takzvaných Parcelshopů, čili jiných domluvených výdejních míst. V Česku tuto možnost využívá už každý druhý člověk, kdežto v Evropě jen zhruba každý pátý.

Češi jsou také stále hodně zvyklí na doručování poštou, kde ji stále využívají čtyři lidé z deseti, kdežto v Evropě jen zhruba každý desátý. „Ač se pošta často kritizuje, na vesnici patří k mým nejoblíbenějším dopravcům, protože se s pošťačkou vždy jednoduše dohodnu, kdy mi má balík dovézt. V Praze to však neplatí, tam i když jsem doma, tak mi stejně ve schránce přistane lístek,“ vysvětluje možnou oblibu České pošty v regionech Eva S., která bydlí střídavě na dvou místech.

V historii nakupování na e-shopech Češi lehce zaostávají za průměrnými Evropany. Zatímco více jak 10 let už nakupuje zhruba každý čtvrtý Čech, v Evropě má takovou zkušenost více než každý třetí. Naopak více jak polovina Čechů již někdy uskutečnila nákup na zahraničním e-shopu, a to především z důvodu výhodnějších cenových nabídek, v Evropě to vyzkoušela méně jak polovina obyvatel.

Z porovnání obou skupin je také patrné, že v Česku si e-shopy musejí dávat větší pozor na svou dobrou pověst než ve zbytku Evropy. Zatímco v Česku se o svůj názor na nákup podělí na stránkách prodejce 43 procent lidí, v Evropě to je o pět procentních bodů méně. Více se Češi také svěřují se svými zkušenosti kamarádům a známým. Naopak jen pětina Čechů možnost zpětné vazby nikdy nevyužije, kdežto v Evropě ji vynechá každý třetí člověk.

Celkově loni Češi na českých e-shopech utratili 223 miliard korun, což bylo o 14 procent více než o rok dříve. V Evropě pak podle dopravce DPD utratili lidé na internetových nákupech 15,5 procenta všech nákupů. Letos jsou však elektroničtí obchodníci v odhadování budoucích tržeb opatrnější. Tržby některých e-shopů po válce na Ukrajině klesly a ačkoliv za celý rok možná budou vyšší než loni, rozhodně neporostou dvojciferným tempem jako v předchozích letech.

Záleží na vývoji konfliktu na Ukrajině. S jeho ukončením do druhé poloviny roku očekáváme oživení elektronického obchodování.
László Szabó, Growww Digital

„Společensko-politický vývoj má na e-commerce samozřejmě také vliv. Je logické, že jako rodina budete primárně řešit například nárůst cen energií a paliv na úkor nakupování různých módních doplňků, dárků a obecně zbytných věcí. To má na elektronické obchodování vliv, může to měnit spotřební koš a mění to samozřejmě i dynamiku e-commerce,“ podotýká šéf DPD Miloš Malaník.

Podle údajů digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s e-shopy na trzích střední a východní Evropy, byl růst online obchodování za první kvartál letošního roku nejnižší za posledních devět čtvrtletí. Důvodem je podle ní jednak válka na Ukrajině, ale i rostoucí inflace, která zesiluje nejistotu.

„Vývoj závisí na eskalaci či deeskalaci konfliktu. S jeho ukončením do druhé poloviny roku, očekáváme oživení elektronického obchodování, zvýšený zájem zákazníků nakupovat online a zrychlení dynamiky investic do reklamy. Pokud bude válka trvat delší dobu, odvětví bude stagnovat a ceny pro spotřebitele se budou dále zvyšovat,“ doplňuje László Szabó, spoluzakladatel a ředitel digitální agentury.

Reklama

Doporučované