Hlavní obsah

PPF vyšle Šmejce do „polské Zásilkovny“. Chce s ní ovládnout Evropu

Foto: PPF, Seznam Zprávy

Šéf PPF Group Jiří Šmejc.

Reklama

Jiří Šmejc byl navržen na člena dozorčí rady polské firmy InPost, obdoby české Zásilkovny. Ze své pozice se bude pokoušet ovlivňovat budoucí směřování evropského lídra výdejních boxů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Skupina PPF vstoupila do firmy InPost, která provozuje síť samoobslužných výdejních boxů, letos květnu. Za podíl zaplatila zhruba 18 miliard korun, a nyní získala nominaci na místo v dozorčí radě, o které jako velký akcionář usilovala.

„Dozorčí rada společnosti InPost se rozhodla podat návrh na jmenování generálního ředitele skupiny PPF Jiřího Šmejce členem dozorčí rady. Skupina PPF vlastní ve společnosti InPost 16,74 % akcií, a proto by byl Jiří Šmejc řádným členem dozorčí rady,“ uvedla firma v regulatorním oznámení pro amsterdamskou burzu, kde se obchoduje s jejími akciemi.

Nominaci musí schválit akcionáři firmy na valné hromadě, která se bude konat v druhé polovině letošního roku. Šmejc by pak v dozorčí radě InPost seděl do roku 2027. Šmejc se netají tím, že chce mít možnost kontrolovat další vývoj firmy, která sídlí v polském Krakově, ale působí v řadě dalších států Evropy včetně Velké Británii či Itálie.

„Chceme zásadním způsobem ovlivňovat firmy, ve kterých dlouhodobě jsme. To nutně neznamená, že je musíme ovládat, ale znamená to mít takovou pozici, abychom prostě byli hráčem u stolu,“ uvedl nedávno Šmejc na setkání s novináři.

Součástí dohody o vstupu do InPost je pro PPF i opce na nákup dalších 15 procent akcií od fondu Advent International. V případě, že bude firma dále růst a podaří se jí obsadit další trhy, zejména Anglii a Francii, bude chtít PPF svou pozici posílit.

Logistický trh s výdejními boxy je totiž zatím výrazně rozdrobený, takže získat na něm významnou pozici se rovná vybudování velmi ziskové firmy. Tato logistická infrastruktura je velmi důležitou součástí stále rostoucího trhu e-commerce.

Ovládnout trh

S akvizicí InPost, která má tržní kapitalizace 5,26 miliardy eur (128 miliard korun), souvisí i zájem skupiny PPF o klíčového hráče s výdejními boxy v Česku. Společnost Packeta, která vystupuje pod značkou Zásilkovna, je v současnosti na prodej.

Pokud by PPF nakonec Packetu koupila, pokusila by se o konsolidaci nejen tuzemského trhu, ale i středoevropského. Mohl by se tak zopakovat osvědčený model, který PPF završila, když v minulých letech konsolidovala telekomunikační byznys, v němž majoritu před pár dny prodala společnosti Emirates Telecommunication Group Company.

Proti nákupu InPostu však vystupoval člen poradního sboru rodiny Kellnerových Daniel Křetínský, který ovládá skupinu EPH. Ten také investuje do základní infrastruktury včetně energetiky či maloobchodních sítí, ale zejména těch, které mají na trhu pevné místo a generují vysoké hotovostní toky.

„Dan investuje tak, že chce vidět zrealizovanou už většinu hodnoty a k tomu jasně dané cash-flow. Naše teze ale je, že InPost budoval platformu deset let a pro další hráče nebude tak jednoduché se adaptovat na tento typ byznysu. My věříme, že vybudovat podobnou platformu má hodnotu, protože není snadné ji zreplikovat,“ uvedl na setkání s novináři Šmejc.

Společnost InPost, jejíž akcie se obchodují na burze Euronext v Amsterdamu, byla založena v roce 1999 v Polsku. V současnosti působí v dalších osmi zemích západní Evropy – Belgii, Francii, Itálii, Lucembursku, Nizozemsku, Portugalsku, Španělsku a Velké Británii. Provozuje více než 29 tisíc výdejních schránek pro zákazníky e-shopů a buduje centra pro skladování a distribuci zásilek, jejichž služby poskytuje internetovým obchodníkům.

Reklama

Doporučované