Hlavní obsah

Proč je Evropská unie ta nejlepší volba, kterou Česko má

Tomáš Kolář
generální ředitel Linet
Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Jedním z nejdůležitějších aspektů pro rozvoj obchodu je odstraňování nejrůznějších bariér. Česko má štěstí, že je v tom Evropská unie nesmírně úspěšná – na rozdíl třeba od Číny, píše v komentáři šéf společnosti Linet Tomáš Kolář.

Článek

Dostal jsem možnost prezentovat před 27 ministry obchodu zemí Evropské unie a výkonným místopředsedou Evropské komise. Jedním z hlavních témat Komise jsou podmínky volného obchodu navazující na současnou geopolitickou situaci.

Proto jsem vycházel ze tří výrazných situací v mezinárodní expanzi Linetu, na které měly zásadní vliv mezinárodní dohody, nebo naopak ochrana vnitřních trhů v jednotlivých zemích.

První: klíčovým faktorem naší úspěšné mezinárodní expanze byl a je volný unijní trh. Jednu z našich nejúspěšnějších poboček, Linet France, jsme založili první den, kdy jsme se stali členy EU. Ne, nebyla to náhoda. Ve Francii jsme se stali číslem jedna a od té doby jsme pokračovali v úspěšném tažení ve všech velkých zemích Unie. A to by prostě bez volného evropského trhu možné nebylo.

Naproti tomu v případě Brexitu jako exportér zřetelně zažíváme, co to znamená ztrácet výhody volného trhu. Oboustranně.

Druhá situace se datuje do roku 2009, kdy jsme po třech letech příprav vstoupili na americký trh. Je to zdaleka největší a nejkompetitivnější trh světa. Jeho podíl je neuvěřitelných 42 procent. A opět platí, že jsme uspěli také díky tomu, že Evropská unie vyjednala s USA nadprůměrné podmínky vzájemného obchodu.

Zároveň věříme, že se povede sladit rozdílné regulatorní povinnosti, kterým jako evropský producent musíme čelit. Pravděpodobnost, že by podobnou věc mohla vyjednat samotná Česká republika, se limitně blíží nule.

Aby byl pohled kompletní, musím zmínit také další velké trhy aneb situaci číslo 3: Čína je zemí, ke které se upínají pohledy mnohých. Realita je ovšem taková, že zatímco lokální producenti certifikují výrobky do šesti měsíců, zahraniční musejí čekat tři roky. Registrační proces je třikrát náročnější než v Evropě a je celkově delší než inovační cyklus certifikovaného výrobku. Nemusím asi vysvětlovat, co to pro inovativní exportéry znamená…

V Brazílii je proces certifikace podobně náročný, trvá dva roky a na trhu funguje jednoznačná preference domácích producentů. V dalších lidnatých zemích jako Indie nebo Indonésie stále platí extrémně vysoká cla.

Evropská unie tak má před sebou i v rámci mezinárodního obchodu stále dost práce. Lepší variantu však určitě nemáme. Unie stála od začátku na odstraňování bariér. Nesmíme na to zapomínat. Svět je stále složitější, ale základní principy platí už stovky let.

Reklama

Doporučované