Hlavní obsah

Zemědělci v USA dokážou spočítat emise do posledního zrnka kukuřice

Foto: https://www.pexels.com/

Ilustrační fotografie.

Reklama

7. 9. 2020 8:36

Výrobci potravin budou už brzy schopni sledovat emise uhlíku u produktů, jako jsou kukuřice nebo obyčejná vepřová kotleta.

Článek

Nový systém, který má hodnotit uhlíkovou intenzitu, umožní značkám uvádět na trh ekologicky šetrnější výrobky.

Společnost Farmer’s Business Network (FBN), která je často přirovnávána k „Amazonu“ pro zemědělce, spustila projekt Gro Network, který bude sledovat a hodnotit uhlíkovou intenzitu obilnin. To kupujícím umožní vybrat produkty, které budou označeny jako „zelené“, a zároveň budou moci podpořit zemědělce, již používají udržitelnější postupy. Upozornila na to agentura Bloomberg.

Znečišťující látky lze nalézt v hnojivech a jiných chemikáliích, které zemědělci používají ve svých polích. Ty následně pronikají do samotných plodin, jež zemědělci dále zpracovávají. Látky tak ovlivňují třeba i producenty masa, kteří obilninami krmí svá hospodářská zvířata.

Novinka má do tohoto zemědělského odvětví přivést potřebnou transparentnost.

Technologie společnosti Gro Network nabízí hodnocení, kterým mohou pěstitelé ukázat svým zákazníkům, jakým způsobem jejich činnost ovlivňuje životní prostředí. A pokud jsou šetrnější, pak si případně mohou říci i o víc peněz.

Funguje to jednoduše. Společnost FBN provozuje online tržiště i kamenné obchody a porovnává ceny, které farmáři platí za hnojiva, semena a další produkty. Už tímto krokem zemědělci zapojení v systému dokázali v průměru ušetřit více než 20 tisíc dolarů za sezonu. Dosud totiž platilo, že na trhu dominovalo několik velkých hráčů, kteří měli nad zemědělci navrch.

Díky tomu, že FBN zprostředkovává prodej levnějších hnojiv, zároveň ví, kolik zemědělci odebírají a může jejich spotřebu „ohodnotit“. A zemědělci to kvitují. „Techniky regenerativního zemědělství nám nejen ušetřily, ale také vydělaly peníze,“ řekl Todd Hanten, který v Jižní Dakotě pěstuje na 3000 akrech kukuřici, sóju a jarní pšenici.

Společnost Gro Network, která se zrodila zhruba před dvěma lety jako výzkumný projekt v rámci FBN, spolupracuje také s hlavními odběrateli obilí, jako jsou Unilever, či producentem biopaliv Poet.

Novinka má také poskytnout software pro získání zpravodajských informací, který přímo spojuje zemědělce se společnostmi zabývajícími se spotřebním balením, poskytovateli krmiv pro zvířata, výrobci biopaliv a dalšími významnými světovými odběrateli obilí.

„Není důvod, abychom nepracovali společně,“ řekl Devin Lammers, prezident Gro Network, o vztahu společnosti s farmáři v telefonickém rozhovoru pro agenturu Bloomberg. „Uvědomili jsme si, že kupci obilí chtějí upravit své dodavatelské řetězce, což je velmi složitá a náročná věc, a zjistili jsme, že v tom můžeme hrát roli.“

Zatímco Gro je jedním z prvních, kdo nabízí transparentnost dodavatelského řetězce, je pravděpodobné, že se s tím zvýší i konkurence. S online maloobchodní službou FBN se setkaly i konkurenční služby, například společnost Nutrien, jež k nákupu nabízí také poradenství ohledně zboží, které by se zákazníkovi v zemědělství nejlépe hodilo – ať už jde o kvalitu, nebo cenu semen.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované