Hlavní obsah

Všichni chtějí jíst zdravě. Ale řízek si dá většina, říká šéf restaurací

„Za tři roky bych chtěl mít polovinu vegetariánských restaurací.“ Hostem Agendy SZ Byznys je Vladimír Staněk, generální ředitel Aramarku.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Zatím o čtrnáct, v příštím období až ke dvaceti procentům, odhaduje Vladimír Staněk, ředitel Aramarku, zdražení firemního stravování. Pětina provozů nepřežila covid a v byznys centrech ještě podle něj zdaleka nejedou naplno.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

„V posledních měsících neděláme nic jiného,“ říká o vyjednávání s firmami šéf největšího provozovatele firemních restaurací v zemi Vladimír Staněk.

Dražší je všechno, od konkrétních surovin pro přípravu jídel až po energie. „Hovězí maso zdražilo o 41 procent, kuřecí o 38, olej rovnou o 50 procent,“ vyjmenovává položky, jejichž cena během krátké doby vyskočila nejvíc.

I proto už firemní obědy podražily zhruba o výši inflace, tedy o 14 procent. Nebude to ale konečná cifra, odhaduje generální ředitel společnosti Aramark se 160 provozy po celém Česku. „Celkově se dočkáme nějakých dvaceti procent,“ říká s tím, že připlatit si musí nejen firmy, ale také strávníci.

Smrtící koktejl pro byznys centra

Restaurace ve velkých byznys centrech se podle jejich dat z covidu ještě nevzpamatovaly. Právě v nich tak musí restaurační provozy dotovat. „Centra jsou naplněná na 60 až 70 procent a to dělá obrovský problém a se zvyšováním energií a surovin je to trošku smrtící koktejl. A nejen pro nás.“

Vyjednávání s firmami hodnotí jako složité a velmi tvrdé. „Nejdeme jen zabrečet o ty peníze, ale hledáme s klientem nějakou možnost provozních úspor, jestli skutečně musí mít otevřeno na všechny tři směny, jestli třeba v případě noční směny nejde otevřenou jídelnu nahradit chlazenou stravou vydávanou přes automat, kterou si lidé ohřejí sami, a podobně,“ popisuje.

Je ale přesvědčen, že lidé nebudou jíst méně kvalitní obědy. „To by byla cesta do pekla. A určitě nebudu nahrazovat české maso nebo zboží od lokálních dodavatelů, to pro mě není cesta. Co se ale může stát, že lidé budou volit levnější jídla v rámci nabídky.“

Vladimír Staněk

  • Generálním ředitelem Aramarku je od roku 2014.
  • Ve společnosti pracuje od roku 2012, začínal jako provozní ředitel.
  • Předtím působil ve skupině Orea Hotels, vedl řetězec pekáren Mr. Baker a kavárenský řetězec Café Emporio v ČR a Rakousku.

Během dvou pandemických let uzavřeli pětinu restaurací. Typickým příkladem je sektor automotive, kde výrobu přerušovali prakticky ze dne na den. To vše se pak odrazí na letošních hospodářských výsledcích Aramarku. „Nebude to to, co jsme si plánovali, určitě počítejme, že ten hospodářský výsledek bude zhruba o třetinu nižší,“ uvedl Vladimír Staněk v rozhovoru pro SZ Byznys.

Každý vám řekne, že chce jíst zdravě, ale když je v nabídce řízek, dá si ho 83 procent lidí.
Vladimír Staněk, generální ředitel, Aramark

Možnost najíst se v práci za nižší cenu patří v Česku dlouhodobě k nejoblíbenějšímu firemnímu benefitu, hned po stravenkách a týdnu dovolené navíc. Šéf Aramarku plánuje, že během příštích tří let začnou budovat i čistě vegetariánské restaurace. „Chtěl bych je dělat z 50 procent, věnujeme teď velké úsilí školení našich lidí, je to jasný trend.“

Zatím je ale rekordmanem závodního stravování česká klasika v podobě smaženého řízku s bramborovou kaší. „Každý vám řekne, že chce jíst zdravě, ale když je v nabídce řízek, dá si ho 83 procent lidí,“ uzavírá šéf Aramarku.

Aramark

  • Jednička na českém trhu firemního stravování, vznikla v roce 1992. Součástí sítě je více než 160 restaurací, denně připraví 140 tisíc jídel.
  • V roce 2021 Aramark převzal firemní jídelny společnosti Sodexo.
  • Mezi nejvýznamnější klienty patří Armáda ČR, nemocnice, Škoda Auto, Allianz, Toyota, Siemens nebo Foxconn.
  • Společnost je součástí globální skupiny Aramark International Holdings, která působí ve 28 zemích a má 270 tisíc zaměstnanců.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované