Hlavní obsah

Připravuje se kampaň na datové schránky, vnitro na ni má 38 milionů

Foto: Shutterstock.com

Datovou schránku budou mít od ledna 2023 i podnikatelé, kteří mají tlačítkový telefon a s počítačem neumí. Ilustrační foto.

Reklama

6. 5. 16:58

Ministerstvo vnitra a Česká pošta připravují tendr na reklamní kampaň na podporu datových schránek. Ta má od listopadu začít lidi připravovat na povinnosti, které je od ledna 2023 v oblasti elektronické komunikace čekají.

Článek

V lednu příštího roku čeká všechny podnikatele velký datový třesk. Stát jim nadělí datovou schránku a zároveň povinnost do ní přijímat korespondenci a řešit daňové záležitosti. Občané, kteří tuto povinnost nemají, ale přesto se státem už v digitální formě komunikují, dostanou datovku také, budou si ji ale moci zablokovat.

Ministerstvo vnitra a Česká pošta k tomu chystají informační kampaň, která poběží od letošního listopadu do března 2023. 

„Máme na to vyčleněný rozpočet zhruba 38 milionů,“ řekl SZ Byznys Roman Vrba, ředitel odboru eGovernmentu Ministerstva vnitra. Resort podle něj plánuje místo klasického zadání veřejné zakázky využít tzv. dynamický nákupní systém. Ten je jednodušší a má i kratší lhůty.

Datové schránky od 1. 1. 2023

Občané:

  • Stát datovou schránku automaticky zřídí těm, kdo se ke kterékoli digitální službě státu přihlásí prostředkem pro elektronickou identifikaci (bankovní identita, mojeID, e-občanka apod.). Bude je totiž považovat za digitálně gramotné.
  • Fyzická osoba může datovou schránku znepřístupnit pro veškerou komunikaci.

Podnikající fyzické osoby (OSVČ):

  • Stát jim automaticky zřídí datovou schránku při zápisu do příslušné evidence OSVČ.
  • Všechny OSVČ budou mít povinnost datovou schránku užívat, nebudou ji moct zablokovat jako občané.

Právnické osoby:

  • Stát automaticky zřídí datovou schránku všem právnickým osobám zapsaným v registru, který vede Český statistický úřad.
  • Tento Registr osob eviduje právnické osoby a organizační složky právnických osob, podnikající fyzické osoby, podnikající zahraniční osoby a organizační složky zahraničních osob, organizace s mezinárodním prvkem, organizační složky státu a orgány veřejné moci.
  • Nově se tak povinnost mít a používat datovku bude vztahovat například na některé typy společného vlastnictví jednotek.

Všichni podnikatelé (právnické osoby a OSVČ):

  • Přes datovou schránku budou muset přijímat úřední korespondenci a řešit daně.
  • Pokud jim do datovky napíše soukromá osoba nebo firma, bude platit tzv. fikce doručení. Z právního pohledu je takováto poštovní datová zpráva zcela rovnocenná odeslání doporučeného dopisu nebo dopisu do vlastních rukou. (Toto platí už od letošního února pro existující datové schránky podnikatelů.)
  • Nebudou ale muset datovou schránku používat pro odeslání zpráv.

Podle expertů oslovených SZ Byznys není načasování kampaně problém. Klíčové bude ale dobře zvolit její cíl a doručit ten správný vzkaz jednotlivým cílovým skupinám.

Kampaň má být podle informací z Ministerstva vnitra zaměřená na výhody a snadnou dostupnost datových schránek. „Díky ní se zvýší informovanost cílových skupin datových schránek o jejich snadné dostupnosti, buduje se důvěra a odstraní obavy, které v této oblasti panují,“ uvedl mluvčí resortu Adam Rözler.

„Kampaň vysvětlí technický postup při prvních krocích s datovou schránkou, výhody této změny a situaci, ve které se nově každý, kdo má přidělené IČO, bude pohybovat,“ doplnil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Propagaci datových schránek bude mít na starosti agentura, jež vyhraje výběrové řízení, která zajistí přípravu kreativního návrhu, strategii kampaně a následně její realizaci, včetně vytvoření mediálního plánu a nákupu mediálního prostoru.

Šéf reklamní agentury Momentum David Čermák chválí, že vůbec nějaká kampaň proběhne. „Obecně jsou investice veřejných zadavatelů v České republice podhodnoceny,“ podotkl.

Protože kampaň nebude zaměřená na širokou veřejnost, nevidí problém v tom začít s ní dva měsíce před spuštěním novinky. „Chytře zvolenou komunikační strategií a poutavým kreativním řešením lze přínosy využívání datových schránek bez problémů za dva měsíce vysvětlit,“ míní Čermák.

„Pokud uděláte kampaň s velkým předstihem, s největší pravděpodobností vyšumí,“ přidává se ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica. Představa, že když se člověk o projektu dozví „včas“, tak využije mezidobí k dovzdělání, naráží podle něj na obecnou lidskou vlastnost, tedy řešit ihned jen naléhavé problémy a zbytek odkládat „na potom“.

„Tady by pomohly spíše dočasné asistenční programy. I to stát umí a prokázal to mimo jiné v zavádění EET nebo při registraci k očkování,“ dodal Hlavica.

Důležité bude, jak bude definován cíl kampaně. Zda budou zadavatelé chtít primárně zvednout počet dobrovolných uživatelů datových schránek a zákaznickou spokojenost nebo především minimalizovat rizika vyplývající z dopadů nové povinnosti na „nedobrovolné subjekty“.

Podle Václava Provazníka, ředitele divize konzultačních služeb společnosti IBM Česká republika, musí cílová skupina, zahrnující ty, kterých se nová povinnost týká, dostat informaci o tom, že se blíží změna, která se jich bytostně týká a že je potřeba konat, protože jinak hrozí následky.

„Komunikace zaměřená jen a pouze na „výhody a dostupnost“ nese riziko toho, že někdo, koho se to týká, usoudí: „Hezké, ale mě se to netýká,“ vysvětluje Provazník.

„Z komentářů u článků a různých fórech je navíc zřejmé, že stále existuje početná skupina lidí, kteří z nejrůznějších důvodů elektronizaci aktivně odmítají. Ale i jich se možná nová povinnost dotýká a komunikace s nimi bude muset být pravděpodobně specifická,“ dodal.

Jak aktivovat datovou schránku a přihlásit se do ní

  • Zřídit se dá fyzicky na místech Czech Pointu po předložení občanského průkazu nebo pasu.
  • Pohodlnější je pořídit si ji na dálku on-line. Například na adresách Chcidatovku.gov.cz nebo Mojedatovaschranka.cz.
  • Bude třeba se nejdřív identifikovat, stejným způsobem se pak do datové schránky i přihlašujete.
  • Identifikujete se přes Identitu občana:
    • bankovní identita od Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Fio banky, Komerční banky, Moneta Money Bank či Raiffeisenbank
    • mobilní klíč eGovernmentu
    • eObčanka
    • NIA ID
    • International ID Gateway
    • karta Starcos
    • MojeID

Někteří z těch, kteří budou muset datové schránky používat, ať už chtějí, nebo ne, už sice vědí, že se jich změna dotkne, ale mají strach z neznámého. Nejsou si jistí dopady zavedení datovek na jejich životy.

„Zde je třeba snížit strach, obavy a stres a nabídnout informace, jednoduché a snadno dostupné řešení, nebo pomoc. Čím více se však bude blížit (nebo dokonce do minulosti vzdalovat) rozhodný okamžik, tím těžší bude komunikace k dotčeným subjektům, protože už budou hrozit přímé dopady a negativní emoce, mohou účinnou komunikaci znesnadňovat,“ míní Václav Provazník.

Navíc podle něj v tomto okamžiku hrozí zahlcení „úzkého hrdla“ – tedy úředníků, operátorů nebo poradců, kteří by mohli pomoc nebo poradit, ale nebude jich dost.

Do přípravy kampaně by se podle odborníka IBM měli zapojit i ti, kterých se změny bezprostředně dotknou. „Ať již přímé subjekty – od podnikatele, který má pouze tlačítkový telefon a daně a účetnictví mu zpracovává daňový poradce, přes pokročilé uživatele až po subjekty s vlastním, byť drobným IT oddělením,“ navrhuje Provazník.

Ale nejen oni. Pomoci by měli například i daňoví poradci, pro které je nová situace výzvou i příležitostí nebo organizace sdružující zástupce podnikatelů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované