Hlavní obsah

Krize nekrize, na sektech Češi nešetří, zato vína kupují jen do stovky

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

3. 12. 2022 10:20

Prodeje sektů, které jsou podle největšího prodejce Bohemia Sekt barometrem nálady ve společnosti, rostou. Šetří se však na levnějších tichých vínech.

Článek

V roce 2021 Češi poprvé vypili přes 2,5 lahve sektu na hlavu a ani letos, s recesí na dohled, je chuť na bublinky neopustila.

Podle dat analytické společnosti Nielsen do letošního října šumivá vína rostla o 4 procenta v objemu prodaných vín a o 6 procent v tržbách. Lidé si totiž zvykají kupovat k oslavám sekty i přes léto a v posledních letech stoupá zájem i o obě varianty italského prosecca – perlivé a méně natlakované frizzante a šumivé spumante.

„Vidíme nárůst neformální spotřeby šumivých vín. Kromě Vánoc stoupají prodeje také v létě,“ řekl Ondřej Beránek, šéf největší vinařské společnosti Bohemia Sekt, která má šedesátiprocentní podíl na tuzemském trhu sektů a desetiprocentní podíl na trhu tichých vín. Prodejům přes léto podle něj pomohla novinka Ice, první Bohemia Sekt podávaný na ledu. „Na pár týdnů se dokonce stal naším nejprodávanějším sektem,“ dodal.

Značky patřící do Bohemia Sektu

  • Víno Mikulov
  • Habánské sklepy
  • Vinařství Pavlov
  • Chateau Bzenec

Na hodnocení výsledků firmy je však ještě brzy. Z více než dvaceti milionů lahví sektu ročně se téměř třetina prodá v závěru roku, především na Vánoce a Silvestra. „Zatím se šetření domácností neprojevilo, ale rizika tady jsou,“ dodal.

Rizika představují především drahé energie. Přímou reakcí firmy na situaci jsou investice do výměny vzduchotechniky, tepelných čerpadel a fotovoltaiky ve Starém Plzenci, kde se vyrábějí všechny sekty a je tam také celé administrativní zázemí.

„Je to záměr. Pokud projde a budou schváleny peníze, budeme mít už v příštím roce fotovoltaiku, která nám pokryje téměř 20 procent energetické spotřeby,“ uvedl Beránek.

Investici v desítkách milionů korun musí schválit mateřská společnost z Německa Henkel & Söhnlein (společnost vlastní Dr. Oetker). „Donedávna při starších cenách energií nebyla investice ekonomická, teď už začíná dávat smysl. Klesla také pořizovací cena panelů a jsou nějaké dotační programy,“ zmínil ředitel.

Zcela opačně se podle Nielsenu vyvíjí trh s tichými víny, která jsou levnější. Letos do října padají o 9,5 procenta v prodejích a o 9,2 procenta v hodnotě. Společnost sleduje vývoj v obchodech s prodejní plochou nad 400 m2.

„Rádi bychom věděli, proč se obě kategorie vyvíjejí protichůdně. Šumivá vína jsou určitým symbolem luxusu, jsou dražší, a vysvětlení bychom proto měli, kdyby byl trend opačný,“ říká šéf největší vinařské společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek. Firma vlastní několik vinařství na Moravě, která dodávají do řetězců a čelí poklesu: Víno Mikulov, Habánské sklepy a Chateau Bzenec. Do skupiny patří také Vinařství Pavlov, které však do řetězců nedodává.

Trhákem jsou vína do stovky

„V maloobchodu obecně klesá prodej zbytných potravin a klesá tedy i víno. Trh klesá celkově, propad moravského a českého vína není na úkor rostoucích dovozů,“ popsal prezident Svazu vinařů ČR Martin Chlad.

Podle Svazu vinařů až 85 procent vín, které se v České republice, ale i v zahraničí prodají, jsou vína s cenou do 4 eur, tedy cca 100 korun. Pod tuto cenu se vína v obchodech dostanou také díky tomu, že tichá vína nejsou na rozdíl od těch šumivých a od ostatního alkoholu zatížena spotřební daní.

Daň na víno není tématem koalice ani v době, kdy se schodek státního rozpočtu ČR na příští rok na papíře blíží třem stovkám miliard korun.

„Žádné debaty ve vládě na toto téma neprobíhají. Možná jsem to zaznamenal jen ve formě lehkého zavtipkování. Sám nejsem příznivcem zdanění vína a ve vládě sedí hodně ministrů z Moravy, a to i jižní,“ řekl SZ Byznys ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Šumivé víno je zatíženo daní 23,40 Kč na litr.

Zájem o levná vína přitom roste. „Spotřebitelé, kteří na tom nejsou úplně dobře, mění své chování. Kupují méně tichých vín a kupují také levnější vína. U nás je to řada Motýl. Hlavně jsou však citlivější na slevové akce,“ shrnul Beránek. V akcích se prodá až 80 procent sektů. Levná vína značky Motýl vyrábí Víno Mikulov se zahraničních hroznů, například ze Slovenska.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované