Hlavní obsah

Nervozita ve Škodovce. Vedení tlumí obavy odborů o pracovní místa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock.com

„Napětí a nejistota, vstupujeme do obtížného období.“ Odbory se bojí o budoucnost Škody Auto v rámci koncernu VW. Il. foto.

Reklama

Továrna v Mladé Boleslavi bude první, která plně přejde na výrobu elektromobilů, Enyaq zůstane v Česku. Vedení Škody Auto reaguje na obavy tamních odborů, že hrozí propouštění i přesun lukrativního modelu do Německa.

Článek

Vlajková loď českého průmyslu, automobilka Škoda Auto, odráží už několik týdnů spekulace o své budoucnosti.

Už v červnu vyvolaly poprask informace v německých médiích o tom, že tuzemské továrny se budou věnovat do poslední chvíle spalovacím motorům, v nichž však Evropa budoucnost své mobility nevidí.

O nervozitě a obavách se otevřeně mluví také v posledním vydání zpravodaje Škodovácký odborář, v nichž vlivný šéf odborů Jaroslav Povšík mluví o tom, že „podnik vstupuje do obtížného období“. Mimo jiné kvůli obavám, že hrozí přesun modelové řady Enyaq v rámci koncernu jinam, přesněji do továrny v německém Cvikově, jak Jaroslav Povšík zmínil v týdnu pro E15.

Vedení Škody Auto opakovaně tlumí obavy o to, že se nad továrnou stahují mraky a budoucnost jejího dalšího směřování je nejistá.

„Do budoucna plánujeme vyrábět ve všech třech závodech v České republice elektrické vozy, případně komponenty. Produkce modelové rodiny Enyaq zůstává v hlavním mladoboleslavském závodě Škoda Auto a její přesun se neplánuje,“ uvedl pro SZ Byznys Pavel Jína, mluvčí Škody Auto.

Manažeři tak odmítají obavy, že z Mladé Boleslavi zmizí vozy modelové řady Enyaq. „Produkce zůstává v hlavním mladoboleslavském závodě Škoda Auto a její přesun se neplánuje,“ říká jednoznačně Pavel Jína.

Co bude se zaměstnanci?

Odbory však přišly ještě s další obavou – o počet pracovníků v současném rozsahu. Nejistota podle předáků visí nad celou továrnou ve Vrchlabí, která se věnuje výrobě převodovek.

„Útok přišel zejména přes personál a směnné modely s požadavkem na okamžité zahájení (9. měsíc) eliminace všech agenturních zaměstnanců a všech smluv na dobu určitou. Můžeme mluvit o porci 3500 zaměstnanců, bez kterých nejsme schopni vyrábět našich plánovaných 900 tisíc a více vozů za rok. Dokonce nad námi visí hrozba zredukování až na dvousměnný režim výroby na jednotlivých produktech,“ píše v magazínu odborů Jaroslav Povšík v reakci na celokoncernové červnové jednání Volkswagenu.

„Ve spolupráci s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, je naším společným cílem zajištění zaměstnanosti. Výrobu elektrických modelů značky Škoda v České republice automobilka podpořila vysokou investicí do přestavby linky na hale M13, která umožňuje paralelní výrobu vozidel se spalovacími motory (na platformě MQB) a plně elektrických vozů (na platformě MEB). V následujících letech bude dále Škoda Auto urychlovat svou ofenzivu v oblasti elektromobility,“ uvedl mluvčí automobilky Pavel Jína.

SZ Byznys oslovily velké personální agentury, zda o redukci krátkodobých úvazků a omezování agenturních zaměstnanců mají povědomí.

„Zatím jsme od žádného z našich klientů informaci o plánovaném propouštění agenturních zaměstnanců neobdrželi, a to ani v desítkách, či dokonce stovkách lidí. Naopak, evidujeme poptávky na hledání nových zaměstnanců, a to hlavně u pozic, jakou jsou operátoři výroby a skladníci,“ uvedl Petr Douda, mluvčí společnosti Randstad Česká republika.

„Již mnoho let pokračuje trend menšího využívání agenturních zaměstnanců ve výrobních firmách v ČR,“ říká Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup s tím, že se firmy snaží dát co největšímu počtu lidí dlouhodobou perspektivu zaměstnání, a tak pro stále více firem, pro které v minulosti nabírali výrobní pozice na bázi agenturního zaměstnávání, nyní nabírají ty samé zaměstnance do kmenového stavu.

V obecné rovině však hodnotí budoucnost zaměstnanosti v sektoru automotive v Česku jako nejistou. „Pohybujeme se na globálním trhu a velcí výrobci neustále optimalizují rozložení své výroby mezi jednotlivé závody v Evropě a toto platí i pro výrobce komponentů,“ dodává Halbrštát.

Právě tak lze interpretovat i další kroky Škody Auto, která v rámci koncernu intenzivně hledá svoji cestu.

„Společnost Škoda Auto se kromě zachování stávajících kapacit ve všech našich výrobních lokalitách a jejich kontinuálnímu rozvoji usilovně soustředí také na nové strategické projekty, jakým je například možná výstavba gigafactory v České republice, která by přinesla tisíce nových pracovních míst v celém automobilovém průmyslu,“ řekl SZ Byznys její mluvčí Pavel Jína.

Reklama

Doporučované