Hlavní obsah

Historická šance ke zbohatnutí: Jak koronavirus nafukuje e-shopy

Foto: twitter.com/tyinternety

Ilustrační fotografie.

Reklama

Většina byznysmenů příchod koronavirové pandemie proklíná. Je tu ale jedna skupina, pro kterou to znamená šanci na obří růst: majitelé e-shopů . Těm situace kolem viru skokově urychluje jejich růst a zvyšuje podíl na trhu.

Článek

Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva jedničky české e-commerce Alza.cz, si v rozhovoru pro Seznam Zprávy koncem dubna pochvaloval 80procentní meziroční růst prodeje. V „mírových dobách“ něco těžko představitelného. Teď se není čemu divit.

Konkurenční skupině Mall.cz během pandemie stouply tržby meziročně o 60 procent. Největší online supermarket Rohlik.cz, který rostl o desítky procent už v minulých letech, čeká letos rovnou dvojnásobné tržby, tedy meziroční skok ze čtyř na osm miliard korun.

Nebo internetová lékárna Pilulka.cz: její majitel Martin Kasa nedávno na konferenci CzechCrunch líčil, jak jeho e-shop po vyhlášení nouzového stavu registroval v některé dny výkyvy proti normálu ve výši 300 i 400 procent.

Jsou to obrovská čísla, i když vezmeme v úvahu, že český online prodej v posledních letech rychle rostl. Jen v letech 2018 až 2019 vykázal celý segment 15procentní vzestup. Letos díky koronaviru čeká Asociace pro elektronickou komerci (APEK) posílení o 20 procent, tedy skok tržeb celého sektoru ze 155 na 190 miliard korun.

Globální růst

Uzavření zákazníků mezi čtyři stěny – obvykle ve společnosti počítače nebo mobilního telefonu – prostě znamená pro internetový prodej obrovský impulz. A nejen v Česku.

Podle APEK třeba italským e-shopům přibyly od nástupu koronaviru dva miliony nových zákazníků. Naprostá většina hráčů v zemích, jako je Německo, Švýcarsko či Rakousko, zaznamenala růst v desítkách až stovkách procent proti loňsku.

Netýká se to všech. Podle průzkumů, které má APEK k dispozici, hlásí patnáct až dvacet procent e-obchodníků stagnaci. A 20 až 25 procent si jich stěžuje na výrazný pokles, který je tlačí do existenčních problémů.

„Situace v prodeji zboží na internetu je ve většině států Evropy podobná. Jako celek e-commerce výrazně roste a přibývá obchodníků, kteří přecházejí s prodejem do online prostředí z kamenných obchodů. Růst se týká hlavně prodeje potravin, drogistického zboží, drobné elektroniky či léků,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Na druhou stranu koronakrize nesvědčí prodeji módy. „Ta přitom například v Německu tvoří až třetinu obratu celého tamního e-trhu,“ dodává.

Stejný trend byl v březnu znatelný i v Česku. Zatímco prodeje potravin a zboží denní spotřeby lámou rekordy, e-shop s konfekcí Zoot, který prochází po loňském krachu obtížným ozdravným procesem, byl najednou bez objednávek. „Nejhorší propad tržeb jsme měli po 15. březnu – až minus 67 procent. Trval dva týdny,“ říká manažer firmy Robert Vojáček.

Pak se ale u nejznámějšího tuzemského e-shopu s konfekcí situace přece jen obrátila. „Většina zákazníků Zootu využívá výdejnu ke zkoušení oblečení, proto nás krize v prvních dvou týdnech zasáhla víc než ostatní. Nevěděli jsme, co bude. Naštěstí se situace otočila vcelku rychle, naše výdejny mohly být již na začátku dubna otevřené a dosáhli jsme o 16 procent větších tržeb než minulý rok,“ dodává Vojáček.

Podle Oldřicha Bajera, generálního ředitele Mall.cz, nastartovala koronavirová krize nejvíc prodej zboží denní spotřeby, jako jsou potraviny, drogerie, potřeby pro péči o dítě nebo zboží pro domácí zvířata. „To vše se zákazníci učí nakupovat online, jde pro ně o naprosto nový zvyk,“ vysvětluje. „Obecně se podíl e-commerce na tuzemském retailu zvětšil ze 17 na možných až 25 procent, ale například právě u drogerie může jít o mnohem větší skok z 10 až na 20 procent,“ soudí Bajer.

Šance v SARS

Epidemie jako impulz pro e-commerce není novinkou. Projevilo se to už před 17 lety, když Čínu zasáhla nemoc SARS. Měla mnohem menší dosah a nižší úmrtnost než covid-19, přesto uvěznila část Číňanů na čas doma. A nastartovala internetové giganty.

Dnes největší čínská technologická firma Alibaba byla na počátku epidemie SARS jen nepříliš významnou B2B platformou spojující výrobce s dodavateli. Od března 2003, přestože se stovky zaměstnanců Alibaby dostaly do karantény a musely pracovat z domova, registrovala firma denně tisíce nových prodejců i zákazníků. Za celý rok pak vykázala 50procentní růst a zahájila vítěznou dráhu.

V roce 2003 Alibaba také spustila novou zprostředkovatelskou platformu Taobao. Ta během dalších čtyř let předběhla do té doby největší internetové tržiště v zemi eBay a dodnes si drží post čínské jedničky.

Rok 2003 nastartoval také vzestup prodejce JD.com. Na počátku epidemie to byl malý řetězec obchodů s cédéčky a rekordéry. V době epidemie jeho majitel Richard Liu přišel o zákazníky, většinu obchodů zavřel, zato rozjel prodej na základě internetových objednávek. Dnes je JD.com největším e-shopem s elektronikou v Číně.

Již počátkem letošního roku, když začaly prosakovat zprávy o šířící se koronavirové nákaze v Číně, proto řada internetových byznysmenů zpozorněla. „Už tehdy jsme začali tušit, že začíná další technologický skok, že se život bude měnit a digitalizovat. Což teď vnímáme každý den,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy generální ředitel Mall Group Oldřich Bajer.

Nové služby

Internetové retailové firmy v době boomu výrazně urychlují expanzi. Rohlik.cz téměř zdvojnásobil kapacitu svého brněnského skladu a začal z něj obsluhovat zcela nový hustě zalidněný region – Ostravsko. Posiluje či k otevření chystá další logistická centra, z nichž zajišťuje dodávku alespoň omezenějšího sortimentu zboží do nových lokalit.

Šéf a hlavní akcionář internetového obchodu Rohlik.cz Tomáš Čupr Seznam Zprávám řekl, že má ambici obsluhovat až 80 procent české populace. Kromě toho urychluje zahraniční expanzi. Ještě letos chce proniknout do Rakouska, následovat má Německo.

V dubnu Čuprův supermarket vydal další emisi dluhopisů v objemu 166 milionů korun (na kapitálovém trhu si půjčoval už dřív, celkově vydal bondy za 1,166 miliardy korun). Přes blížící se krizi se nová emise vyprodala během dvou dnů – investoři Čuprově vizi evidentně věří.

Teritoriálně posilují i Čuprovi konkurenti: další obsluhované oblasti přidal konkurenční Košík.cz ze skupiny Mall. Internetový prodej rychle posiluje kamenný řetězec Coop. Nebo Tesco, které v Česku patří k průkopníkům online prodeje potravin, ale až doteď to pro ně byla jen okrajová služba.

Téměř všichni hráči navíc přicházejí s novými službami. Internetové supermarkety se zapojily do rozvážky jídla ze zavřených restaurací. Šéf online supermarketu Rohlik.cz Čupr považuje právě rozvoz kvalitních hotových pokrmů od dobrých šéfkuchařů za servis, který rozhodně krizi přežije. Alza.cz nebo Mall Group zase začaly s nabídkou trvanlivých potravin. Také nevylučují, že u ní mohou zůstat.

Mall Group si chválí velký zájem o své internetové tržiště Mall Partner, přes něž prodávají své zboží smluvní prodejci. „Prodává s námi už víc než 700 partnerů,“ říká mluvčí firmy Pavla Hobíková. „Jen od vyhlášení nouzového stavu jsme jich připojili přes 320,“ upřesňuje. Původní plán rozvoje byl mnohem skromnější.

Ze všech těchto důvodů jsou e-shopy jedním z mála sektorů české ekonomiky, který nabírá zaměstnance. Jen Rohlik.cz vytvořil od začátku krize na tisícovku nových pracovních míst, čímž posílil stav zhruba o polovinu.

Šance, ne jistota

Co ze změn, jimiž e-commerce prošla v posledních dvou měsících, přežije napořád? Podle Oldřicha Bajera z Mall Group epidemie nevratně urychlí digitalizaci celé společnosti. „Projevuje se nejen na rostoucím podílu e-commerce, ale také na větším podílu služeb, jako je gastronomie, finance, online zábava nebo zdraví. Což celkově přispěje ke změně dynamiky všech digitálních byznysů včetně online obchodu,“ podotýká.

Podnikatelé v e-commerce se shodují, že většina lidí, kteří si během krize nákupy po internetu vyzkoušeli, už zůstanou pravidelnými zákazníky e-shopů. Za donáškový komfort budou prý ochotni platit i adekvátně vyšší cenu.

Prudký růst obratu a čím dál větší důvěra zákazníků ale nejsou samy o sobě zárukou trvalého úspěchu. Firmy tento potenciál budou muset přetavit v růst hodnoty, což znamená buď bezpečné a stále rostoucí zisky, nebo takový růst tržního podílu a posilování tržní pozice, aby to zajistilo zisky v budoucnu.

A řada hráčů české e-commerce se zatím k ziskům nedopracovala, je stále ve startovací, expanzní, a tudíž neprofitní etapě. Příkladem může být ambiciózní Mall Group. Podle jeho šéfa Bajera ovšem mají lepší východisko k pozdějším trvalým výdělkům velcí hráči. „Například v Maďarsku je Mall Group až šestka na trhu, v Polsku asi dvanáctka. V prvních týdnech jsme tam prakticky necítili žádný extra zájem. Naopak v Česku nebo ve Slovinsku nám prodeje vystřelily. Zákazníci se začali obracet na ověřené značky. Řešili, zda se mohou spolehnout na dopravu daného obchodníka, zda má zákaznickou linku v případě problémů a podobně,“ vysvětluje.

Ani velikost a rychlá expanze ovšem budoucí úspěch nezajistí – což ví Oldřich Bajer lépe než kdokoliv jiný. Právě on stál u zrodu českého módního e-shopu Zoot, který loni po osmi letech rozvoje zkrachoval a nechal za sebou přes tři čtvrtě miliardy dluhů u tří stovek věřitelů.

Komu ze současných hráčů z české e-commerce se letošní koronavirovou šanci povede zúročit, kdo z nich dokáže po Česku zopakovat příběh legendárního Číňana Jacka Ma, tak ukáže teprve budoucnost.

Reklama

Doporučované