Hlavní obsah

Liftagu sebral covid desítky milionů. Všechno zlé je ale k něčemu dobré

Liftago zveřejnilo své výsledky z covidového roku.

Reklama

Liftago minulý rok obsloužilo přes půl milionu koncových zákazníků a stovky firem.

Článek

Ondřej Krátký, spoluzakladatel přepravní společnosti Liftago, si s kolegy plánoval pro minulý rok růst o padesát procent. Jenže přišel koronavirus. Místo růstu padly výkony známé dopravní platformy o 34 procent.

Liftago v loňském roce dosáhlo na obrat ve výši 265 milionů korun, oznámila firma v tiskové zprávě. Všechno zlé je k něčemu dobré, řekli si v Liftagu. Krátký chce z doby poznamenané pandemií vytěžit pro firmu co nejvíc.

Covid-19 dlouhodobě urychlí přechod Liftaga do platformy pro přepravu nejen lidí, ale i věcí. „Doručování zaznamenalo klíčový rok a s ním i nárůst o 6 000 %,“ uvádí ročenka společnosti.

Koncem minulého roku už Liftago – původně alternativa k taxislužbám – doručovalo desítky tisíc zásilek expresně i hromadně z dvacítky větších měst v Česku i na Slovensku. „Všechny přepravy byly realizovány netradičně, tedy mimo přetíženou distribuční síť a tzv. on-demand,“ popsal Krátký.

Co změnil covid-19 podle Ondřeje Krátkého

• Na trhu značně stoupla nejistota v dalším vývoji a s každým uvolněním klesá ochota znovu provoz omezovat.

Sociální vazby i přepravy ve městě se výrazně změnily, alespoň podle výrazného poklesu taxi objednávek do hospod a restaurací nebo dle zahraničních cest za obchodními partnery. Dochází ke změně zvyků v dopravování do práce a z práce na úkor MHD, což může přinést dopravní problémy post-covid.

• Kromě zrychleného přechodu zákazníků do online nakupování přinesla pandemie razantní výkyvy v kvalitě doručování na trhu a prověrku stability často zastaralých e-commerce a distribučních systémů (jsou stavěné na výkyvy plus 25–50 %, nikoliv na větší růsty).

Stát by si zasloužil novou verzi „stateware“ – v nouzovém stavu chyběl plně digitální přístupu ke státní správě (pro přepravce je stále zbytečně administrativně náročné registrovat se snadno pro převoz osob, jídla i potravin naráz). I regulace pracovněprávních vztahů v době práce z domu nebo ze zahraničí vyžaduje aktualizaci. Státní správě i samosprávě nadále chybí základní data pro rozhodování.

V tiskové zprávě se také pochlubil, že akcionářská struktura je nadále 100% česká. Liftago bylo jako start-up založeno Martinem Hausenblasem, Ondřejem Krátkým a Jurajem Atlasem, loni v říjnu pak do firmy investičně vstoupila společnost Livesport Invest miliardáře Martina Hájka. Společně drží zhruba 90 procent akcií.

„Na pandemii reagujeme rychlou adaptací a investicemi do inovací. Loajalita našich zákazníků během krize a otevřenost novinkám nám dodaly potřebnou odvahu,“ uvedl Krátký.

Liftago minulý rok obsloužilo přes půl milionu koncových zákazníků a řadu firem: přes 1 500 firemních uživatelů taxislužby a přes 600 firemních partnerů logistiky. Chlubí se úspěšností 97 % v doručování zásilek „na první pokus a na minuty přesně“.

Největším e-commerce partnerem byla Alza.cz, se kterou Liftago obsluhuje zákazníky z 24 poboček.

Reklama

Doporučované