Hlavní obsah

Jak letecké společnosti čarují s příplatky, které jim vydělávají

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Poplatků, které účtují nízkonákladové letecké společnosti, je čím dál více. Firmy tvrdí, že tak dávají možnost klientům zaplatit službu, kterou opravdu chtějí. Lidé si na ně ale často stěžují a poplatky hlavně firmám vydělávají.

Článek

Letecké společnosti nyní při rezervaci nabízejí nepřeberné množství doplňků od rychlého nástupu na palubu a odbavení příručních zavazadel až po výběr sedadla, to vše samozřejmě za poplatek. A není pochyb o tom, že nákup letenky se stal složitějším.

Na letišti se pak mohou objevit nečekané poplatky, pokud nedodržíte podmínky dopravce. Jako příklad uveďme starší pár, který se minulý týden stal obětí virálního šíření poté, co jim Ryanair naúčtoval 110 liber (přes 3000 korun) za odbavení a vytištění letenek na letišti poté, co si omylem stáhl zpáteční letenky.

„Nemám problém s příplatky, pokud jsou jasné,“ řekl pro server BBC 57letý Jonathan Massey z Berkshire, který pravidelně cestuje za prací. Myslí si však, že často nejsou jasně sdělovány nebo důsledně uplatňovány.

Jednou mu například naúčtovali poplatek za příruční zavazadlo při letu z Maroka, ale při zpáteční cestě se stejným zavazadlem nebyly žádné problémy.

Rostoucí příjmy

V nedávném průzkumu spotřebitelské skupiny Which? byli lidé dotazováni na své zkušenosti s létáním za poslední dva roky. Zjistilo se, že:

26 procent lidí, kteří si zaplatili za výběr sedadla, si myslí, že to za ty peníze nestojí.

29 procent lidí si myslí, že rychlý/přednostní nástup do letadla nestojí za ty peníze.

36 procent lidí si myslí, že jídlo/nápoje během letu nestojí za ty peníze.

Takzvané „doplňkové“ služby se totiž staly významnou součástí obchodních modelů leteckých společností, které v loňském roce celosvětově vydělaly přibližně 103 miliard dolarů (2,2 bilionu korun) – oproti 40 miliardám v roce 2013, píše BBC.

Letecké společnosti tvrdí, že „oddělením“ doplňkových služeb, jako je jídlo a pití nebo příruční zavazadlo, od ceny letenky získávají cestující větší výběr a celkově levnější ceny.

Kritici však tvrdí, že rostoucí počet „doplňků“ může způsobit, že proces rezervace bude nepřehledný.

Některé výhody také prudce zdražují, protože ty, které byly dříve zdarma, se osekávají. Například tři z nejoblíbenějších britských leteckých společností – Ryanair, EasyJet a Wizz Air – snížily od roku 2018 velikost bezplatného příručního zavazadla na polovinu, zjistilo vyšetřování BBC Rip off Britain.

„Mnozí cestující budou považovat za nespravedlivé, když zjistí, že musí platit mnohem více, než je základní cena letenky – mnohé letecké společnosti si připočítávají vyděračské poplatky jen za privilegium sedět s malými dětmi nebo si vzít na palubu příruční zavazadlo,“ říká Rory Boland, redaktor pro cestování ve spotřebitelské skupině Which?.

„Poplatky za tyto ‚příplatky‘ se mohou rychle sčítat, takže je důležité se při výběru nejvýhodnějšího letadla řídit nejen základní cenou.“

Stále kreativnější

„Vedlejší poplatky se objevily v 90. letech 20. století se vznikem nízkonákladových leteckých společností, jako jsou Ryanair a EasyJet, ale postupně se rozšířily i mezi větší dopravce,“ říká John Grant, vedoucí analytik společnosti OAG, která se zabývá zpracováním údajů o letecké dopravě.

„Před 20 lety byste zaplatili letenku, a i kdybyste nechtěli odbavit zavazadlo, zaplatili byste za něj,“ říká pro BBC.

Dodatečné poplatky se však podle něj v posledních sedmi letech staly větší součástí obchodních modelů leteckých společností a dopravci jsou „stále kreativnější“ v tom, co si účtují.

„Poplatky se zvyšují, protože náklady na letecký provoz rostou,“ říká. Například u společnosti EasyJet, která v posledních šesti letech prudce zvýšila poplatky za některé příplatky.

V roce 2017 si tato letecká společnost účtovala 25 liber za zrušení letu online nebo 30 liber po telefonu, nyní si účtuje 49 (1370 korun) a 55 liber (1540 korun). Změna jména na letence dříve stála od 15 liber (420 korun) více než 60 dní před cestou nebo 45 liber (1260 korun), pokud to bylo méně než 60 dní. Nyní je to 55 (1540 korun) a 60 liber (1680 korun). Změna letu provedená 60 a méně dní před odletem stála v roce 2017 30–35 liber, nyní 49–54 liber.

„Zákazníci si mohou vybrat, že budou platit jen za to, co chtějí, a nebudou platit za služby, které nepotřebují,“ uvedla společnost EasyJet.

Výsledky letecké společnosti ukazují, jak důležité jsou pro její podnikání příplatky, které v roce 2022 tvořily téměř třetinu příjmů ve výši necelých 1,6 miliardy liber (44,8 mld. korun).

Částka, kterou vydělá na jednom cestujícím, se také mezi rokem 2019 a loňským rokem vyšplhala o 59 %, ze 14,32 libry (401 korun) na 22,73 libry (636,4 koruny).

V posledním finančním roce Ryanair vydělal na jednom cestujícím přibližně 22,80 eura (547 korun), což je o 17 eur (408 korun) více než v roce 2019. Stejně tak více než třetina jeho celkových příjmů nyní pochází z doplňkových služeb, a to ve výši 3,8 miliardy eur (106,4 mld. korun).

Odborník na cestování Simon Calder říká, že s většinou příplatků leteckých společností nemá problém, protože spotřebitel má vždy možnost je neplatit.

Letecké společnosti, jako je Ryanair, podle něj také výrazně snížily náklady na leteckou dopravu pro veřejnost.

Calder však dodává: „Jakmile se dostanete do extrémních poplatků za převoz kufru do letadla, je to hloupé a nemá to žádný vztah k nákladům letecké společnosti. Jde jen o vydělávání peněz.“ Vadí mu také, že se musí platit za společné sezení, jak se to děje na letech společností Ryanair a Wizz Air.

V roce 2017 řekl šéf Ryanairu Michael O'Leary cestujícím, aby „přestali fňukat“ nad touto politikou. Calder ji však považuje jen za „přímočaré vydělávání peněz“. „Obecně se mi zdá, že společnosti EasyJet a BA vás usadí společně, i když si nevyberete sedadlo,“ říká.

Společnost Ryanair sdělila BBC, že doplňkové produkty, jako je přidělení sedadel a přednostní nástup, jsou volitelné a cestující si mohou „kombinovat doplňkové produkty, které vyhovují jejich potřebám“.

Mluvčí společnosti WizzAir uvedl, že součástí její „ultra nízkonákladové“ struktury je možnost „rozbalit“ produkty tak, aby zákazník platil pouze za to, co potřebuje.

„Volitelné doplňky nejsou pro let vyžadovány a my věříme, že zákazníkům by měla být nabídnuta možnost volby a flexibility, aby si mohli vybrat ty správné produkty,“ uvedl mluvčí.

Tipy, jak se vyhnout nákladným příplatkům

Na internetu jsou dnes běžné články, které radí, jak se vyhnout nákladným příplatkům.

  • Jednou ze strategií je nošení dalších vrstev oblečení, abyste se vyhnuli poplatku za zavazadlo navíc, přičemž jedna žena z Filipín tvrdí, že si v roce 2019 vzala do letadla 2,5 kg oblečení.
  • Grant radí cestujícím, aby si všechny příplatky koupili najednou a předem, a minimalizovali tak dodatečné náklady. „Kupujte si to, co předpokládáte, že využijete, už při koupi letenky – kupujte raději balíček, než abyste se vraceli zpět, protože to je dražší, “ tvrdí.
  • Which? doporučuje cestujícím, aby si brali pouze příruční zavazadla, pokud mohou, protože je to často vyjde levněji, a aby si změřili velikost příručního zavazadla, aby se vyhnuli nečekaným poplatkům na letišti.
  • Dále uvádí, že by cestující měli co nejlépe využít svá příruční zavazadla tím, že oblečení složí a srolují, aby se maximalizoval prostor; vymění objemné předměty, jako jsou knihy a elektrické zubní kartáčky, za elektronické čtečky a ruční kartáčky; a pečlivě si naplánují svůj prázdninový šatník, aby si nebrali zbytečné oblečení.
  • A konečně, podle Which? by cestující měli zvážit rezervaci přímo u letecké společnosti, protože ta nebude zvyšovat ceny za příplatky, jako to dělají některé online cestovní kanceláře.

Reklama

Doporučované