Hlavní obsah

Kdo vsadil jen na roušky, už nepodniká. Šéfka popisuje, jak zachránit firmu

Hostem SZ Byznys byla Lucie Konečná, provozní ředitelka firmy nanoSPACE.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

7. 8. 12:31

Firmy, které chtěly pouze vydělat na pandemii, skončily prázdné s opuštěnými stroji. „My jsme všechny peníze z covidu investovali,“ říká Lucie Konečná z české nanoSPACE o tom, proč spustili technologickou a kosmetickou divizi.

Článek

Začínali jako malá rodinná firmička, která šila nanovlákenné lůžkoviny pro alergiky. Pandemie a obrovská poptávka po rouškách a respirátorech znásobila jejich obrat až ke 150 milionům korun ročně a firmě nanoSPACE přinesla řadu ocenění. Kolik tuzemských firem nepřežilo pandemii, je těžké říct, hodnotí její ředitelka Lucie Konečná.

„V době pandemie do výroby nanorespirátorů naskočilo hodně firem, ale do Asociace nanotechnologického průmyslu jsme přijímali pouze takové firmy, které měly nějakou dlouhodobější vizi.“

Ze členů asociace skončily dvě firmy, celkově jich ale bude mnohem víc. Firmy, které chtěly pouze vydělat na pandemii, už podle šéfky nanoSPACE nefungují. Zůstaly po nich sklady plné ochranných pomůcek a opuštěné výrobní linky. „Takové stroje a ani zásoby roušek momentálně neprodáte,“ popsala v rozhovoru pro SZ Byznys.

Česko jako nanovlákenná velmoc

„Už během pandemie jsme se připravovali na to, že i tak obrovská krize jednou skončí. Všechno, co jsme vydělali, jsme investovali do dalšího rozvoje, nových technologií a produktů,“ vysvětlila. Rozšířili výrobu textilií pro alergiky a vytvořili dvě zcela nové divize. Jedna se zaměřuje čistě na vývoj nových technologií, druhá vyrábí nanokosmetiku.

nanoSPACE

Rodinná firma z Domažlic, nyní má v rámci dvou rodin šest majitelů.

Vznikla v roce 2012, prvním produktem byly textilní výrobky pro alergiky s českou patentovanou nanovlákennou membránou.

Je zakládajícím členem Asociace nanotechnologického průmyslu ČR.

Během koronavirové pandemie v roce 2020 spustila výrobu nanovlákenných roušek a antivirových šátků.

Od roku 2022 má dvě nové divize - Technology a Cosmetics.

Získala řadu ocenění, mimo jiné EY Podnikatel roku 2021 Jihočeského kraje (J. Kůs + L. Konečná), IBM Firma roku 2022 Plzeňského kraje nebo Národní cenu kvality České republiky, program START (kategorie Soukromý sektor) za rok 2022.

Mezi další významné tuzemské firmy, které se zabývají nanotechnologiemi, patří například zlínský Spur, dále Nano Medical z Liberce, fotokatalytické samočisticí nátěry pak vyvinuli v FN Nano a průkopníkem nanovlákenné kosmetiky je česká společnost Nafigate.

„My jako Češi vynikáme v nanovlákenných aplikacích, ty se momentálně velmi uplatňují v textilním průmyslu, kosmetickém průmyslu a v medicíně. A jsme v tom neskutečně úspěšní, prakticky ve světě nemáme konkurenci. Proto jsme si k nám do firmy stáhli ty nejlepší mozky na nanovlákenné technologie,“ říká Lucie Konečná.

Podle jejích slov by si ale tyto technologie zasloužily lepší propagaci v rámci Česka, protože prý pořád neumíme úspěch „prodat“. „Má to více důvodů, stále jsme taková nanozemě, v celorepublikovém měřítku propagujeme hlavně ty tradiční věci – průmysl, české pivo nebo historii,“ je přesvědčená šéfka stále rodinné firmy, která má největší odbyt vedle Česka v Maďarsku, Velké Británii, Německu nebo Portugalsku.

Největší starosti jim momentálně působí ekonomická situace, a to přesto, že jen prodej lůžkovin meziročně vyrostl o 70 procent. Naopak roušky nyní tvoří jen procento jejich obratu. „K našemu podnikání přistupujeme stále s velkou pokorou, pociťujeme, že lidé nemají chuť nakupovat, reklama je drahá a hned několik podobně velkých e-shopů letos zaniklo,“ uzavírá.

Celý rozhovor s Lucií Konečnou najdete ve videu nahoře.

Reklama

Doporučované