Hlavní obsah

Trh s hračkami se propadá, Lego ale roste. Letos utržil 88,5 miliardy

Foto: LEGO Group, Seznam Zprávy

Dospělí se během covidu pustili do skládání kostek. Část z nich u záliby zůstala.

Reklama

Globální trh s hračkami se v prvním pololetí sice propadl o sedm procent, ale největší výrobce hraček na světě Lego Group se zatím drží. Už pátý rok v řadě prodal víc svých stavebnic.

Článek

Dánský výrobce plastových kostek Lego Group oznámil výsledky za první pololetí roku 2023. Nezopakoval sice abnormálně úspěšný růst v covidových letech, přesto zatím firma odolává globálnímu ekonomickému útlumu, který se odráží také na nižším prodeji hraček.

„Pro hračkářský průmysl to bylo náročných šest měsíců, ale získali jsme podíl na trhu a rostli jsme o deset procent rychleji než trh,“ řekl generální ředitel Niels Christiansen při představování výsledků rodinné firmy.

Prodeje stavebnic Lego od ledna do června letošního roku rostly o tři procenta po nárůstu o 13 procent v roce 2022. Větší zájem o kostky byl podle firmy mezi dospělými zákazníky i dětmi.

„Je to silný výsledek vzhledem k tomu, že jsme během posledních tří let zaznamenali mimořádný dvouciferný nárůst,“ řekl finanční ředitel skupiny Jesper Andersen. Za pět let prodeje Lego vzrostly o 89 procent. Jedná se o organický růst, dánská firma během této doby neprovedla žádné akvizice.

Mezi nejprodávanější stavebnice patřily řady Lego Icons, Lego Star Wars, Lego City, Lego Technic a Lego Friends. Zvýšit prodeje se dařilo v USA, naopak v Číně se tempo růstu nevrátilo na čísla před pandemií. Miliardová asijská velmoc zůstává pro dánskou firmu důležitým trhem, kde plánuje posílit v online prodejích i v kamenných obchodech.

Tržby Lego Group meziročně vzrostly o jedno procento na 27,4 miliardy dánských korun (88,5 miliardy Kč). „Jsme spokojeni, protože za pět posledních let jsme příjmy téměř zdvojnásobili,“ řekl Andersen.

Lego

Rodinná společnost v soukromém vlastnictví se sídlem v Billundu (Dánsko) a hlavními kancelářemi v Enfieldu (USA), Londýně (Velká Británie), Šanghaji (Čína), Singapuru a Praze.

Byla založena v roce 1932 Olem Kirkem Christiansenem.

Je postavena na základech legendární kostičky LEGO® a je jedním z největších výrobců herních materiálů na světě.

Navíc se celý trh s hračkami v době nepříznivého ekonomického vývoje propadá o sedm procent. Výrobci populárních panenek Barbie a autodráhy Hot Wheels společnosti Mattel se ve druhém kvartále snížily tržby o 12 procent na jednu miliardu dolarů. Další gigant Hasbro, známý díky značce pistolí Nerf, uzavřel 30. června finanční rok s meziročním propadem tržeb o 15 procent na 5,57 miliardy dolarů.

Za deset let bez nových plastů

Provozní zisk Lego se snížil ze 7,9 miliardy na 6,4 miliardy dánských korun (20,7 miliardy Kč). Výsledek je ovlivněn mimo jiné zvýšením ceny plastů a dalších primárních materiálů, z nichž firma vyrábí stavebnice. V posledních pěti letech, zejména kvůli dvoucifernému nárůstu během covidu, bylo Lego velmi ziskové, což firmě dává velké možnosti investovat.

Lego Group letos výrazně navýšilo investice, aby podpořilo růst v dalších letech. Meziročně vzrostly z 1,9 na 3,6 miliardy dánských korun. Rozšiřuje svůj digitální tým a navyšovalo výrobní kapacity v továrnách. Jednu ze svých fabrik má firma i ve středočeském Kladně.

Investice také společnost směřuje do vývoje nových materiálů. Lego plánuje, že do roku 2032 přestane vyrábět hračky z fosilních zdrojů. Už dnes také nahrazuje plastové obaly uvnitř krabic papírovými sáčky. Po Evropě se v příštích letech objeví v Asii a v USA.

Dánský hračkář se soustředí také na otevírání nových značkových obchodů. První v loňském roce otevřel také v České republice. Během půl roku vzniklo ve světě 89 nových obchodů s barevnými kostkami. Ještě letos jich plánuje otevřít přibližně 150 a přesáhne metu tisíc prodejen. Stejným tempem chce do obchodů investovat příštích pět až deset let.

Čistý zisk firmy se letos snížil ze 6,2 miliardy dánských korun (20 miliard Kč) na 5,1 miliardy (16,5 miliardy Kč).

Společnost během prvního pololetí nezvýšila ceny svých setů a ani to neplánuje, protože podle Christiansena náklady na dopravu a suroviny přestaly zdražovat.

Reklama

Související témata:

Doporučované