Hlavní obsah

„Zastavte to hned!“ zní z obce sužované návozy materiálu z chemičky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Obyvatelé Trnové jsou naštvaní a bojí se, že jim navážený materiál zkazí životní prostředí.

Reklama

Obec Trnová je ve varu. Do vsi u Prahy denně míří desítky nákladních vozů se zeminou a pozůstatky staveb. Po odhalení, že pocházejí z bývalého chemického provozu, svolala radnice jednání s občany. O emoce nebyla nouze.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Místní hostinec nazvaný Trnovská krčma je narvaný k prasknutí. Lidé ze středočeské Trnové však ve čtvrtek večer nevyrazili na pivo. Přišli na jednání svolané radnicí poté, co redakce SZ Byznys odhalila původ zeminy a dalšího materiálu, který k nim už dlouhé měsíce denně přivážejí desítky nákladních aut.

Návozy se dějí hlavně z areálu bývalého závodu na barvy a laky Tebas v Praze-Vysočanech. Tedy z místa, kde téměř osm desítek let fungovala chemická výroba, která se na lokalitě silně podepsala. Areál si kvůli tomu vysloužil zápis do státního Systému evidence kontaminovaných míst.

O původu přiváženého materiálu nikdo v Trnové nevěděl. I bez toho však intenzivní doprava mohutnými náklaďáky pije místním už dlouho krev. Kvůli zabahněným silnicím, poničeným komunikacím, obtížnému vyhýbání se nákladním vozům a prachu. V neposlední řadě si místní obyvatelé i radnice stěžují na nečinnost úřadů.

Kromě velkého počtu Trnovanů se na projednávání dostavilo i kompletní vedení radnice v čele se starostou Zdeňkem Pekárkem. Hned po jejich pravici sedí lokální developer Jan Šefrna z firmy Domy Trnová a podnikatel Jiří Vojáček ze společnosti HSMN, která zajišťuje stavbu. Právě oni nechávají materiál do Trnové navážet.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Hlavní protagonisté akce v Trnové. Vzadu developer Jan Šefrna ze společnosti Domy Trnová, uprostřed podnikatel Jiří Vojáček z firmy HSMN, v popředí je částečně vidět starosta Zdeněk Pekárek.

„V areálu Tebas se kontaminace skutečně prokázala. Ale to, že je někde nějaká kontaminace, neznamená, že je celoplošně po celém areálu,“ začal na schůzi v Trnové vysvětlovat šéf HSMN Vojáček.

Kontaminovaná část bývalého Tebasu podle něj byla zabezpečená a s kontaminovaným odpadem bude naloženo podle zákona odvozem na dekontaminační středisko nebo biodegradací.

„Na ostatních sondách v areálu Tebas chemické analýzy prokázaly, že zemina splňuje všechna kritéria, je bezzávadná a může s ní být jakkoliv nakládáno bez požadavku na dekontaminaci. Hodně lidí, kteří se tím nezabývají, si myslí, že když se někde objeví kontaminant, tak se tam nachází všude. Ani investor, ani nikdo jiný by si kontaminovaný materiál nedovolil naložit na auto a odvézt například do Trnové,“ řekl Vojáček.

Místo po bývalém chemickém závodu Tebas v Praze 9, odkud se vozí zemina do Trnové:

Po těchto slovech následoval ze strany místních obyvatel sarkastický smích a projevy nesouhlasu. V průběhu večera to zdaleka nebylo naposledy.

Krátce nato si vzala slovo Jana Zálešáková, místní obyvatelka, která se profesionálně věnuje poradenství v oblasti vodního hospodářství, a je proto v ekologické problematice jako doma. Na vlastní pěst se pustila do šetření věcí kolem navážky.

„Byli jsme se v areálu Tebasu podívat. Pokud pan Vojáček tvrdí, že nezávadná byla jenom část areálu, není to vůbec pravda. Odebrané vzorky, o které se pan Vojáček opírá, byly odebrané pouze z části, kde dříve byly administrativní budovy. Takže nyní chci slyšet od pana Šefrny pravdu, jestli byl do Trnové navezen kontaminovaný materiál včetně sutí,“ uvedla Zálešáková.

„Nemám úplně informace o tom, odkud se co vozí,“ řekl Šefrna z Domů Trnová.

Po odeznění smíchu občanů Trnové pokračoval. „Mám najatou firmu HSMN na to, aby pro mě prováděla stavbu komunikací a předtím kanalizace a vodovodu. Takže je to spíš otázka na pana Vojáčka,“ přehodil developer zodpovědnost na svého obchodního partnera.

„Suť z bývalého závodu Tebas v Trnové není,“ ujistil Vojáček z HSMN.

Faktem je, že v rozsáhlé navážce jsou suť a další zbytky staveb jasně vidět. Není však jasné, odkud pocházejí. Navážka do Trnové sice směřuje hlavně z někdejší výrobny barev a laků ve Vysočanech, vozí se však i z dalších míst.

+15

Ze strany vodohospodářské specialistky Jany Zálešákové zazněly na základě výsledků jejího pátrání také pochybnosti o tom, jakým způsobem se v Praze na Harfě, kde se někdejší areál Tebasu nacházel, uskutečnily zkoušky na kontaminaci.

„Celá lokalita prošla důkladnou dekontaminací, na kterou jsme vynaložili více než 160 milionů korun. Velmi nákladné bylo i následné testování jednotlivých vrstev zeminy. Vhodnost využití testovaných vrstev půdy, a tím i všech dalších vrstev pod nimi pro zásyp dokládají výsledky testů z konce loňského roku,“ sdělil na dotaz redakce mluvčí Central Group Ondřej Šťastný.

Tvrzení firem z Trnové ani pražského developera z Harfy však obyvatele Trnové nepřesvědčila. Všichni proto nyní napjatě čekají, jak v Trnové dopadne šetření České inspekce životního prostředí. Inspektory povolala po zprávách na SZ Byznys obec.

„Chci vás jménem občanů obce Trnové požádat, aby až do výsledků laboratorních zkoušek byl s okamžitou platností zastaven jakýkoliv návoz Trnové,“ obrátil se starosta Trnové Zdeněk Pekárek na podnikatele Šefrnu a Vojáčka.

Požadavek na okamžité zastavení nákladních vozů zazněl během večera ještě mnohokrát. Trvalo však dlouho, než od zástupců firem zaznělo na jasný požadavek alespoň nějaké vyjádření.

„Proberu to s našimi subdodavatelskými společnostmi, jestli by to bylo možné. Budu se s nimi snažit promluvit, aby pozastavily činnost na stavbě minimálně do laboratorních testů. Ale zase nechci, aby na mě padla vlna nevole z jejich strany, že mají pronajaté stroje a nemůžou dělat. Ale proberu to s nimi,“ slíbil Vojáček.

+10

Shromáždění občané však začali tlačit na to, aby se vyjádřil i Jan Šefrna z Domů Trnová jako ten, kdo z realitního byznysu v Trnové nejvíce profituje.

„Musím to nechat na panu Vojáčkovi. Zodpovídá mi za dílo a za to dostává peníze. Jsou tam sankce za nedodržení. Samozřejmě pokud všechno zvládne, jak má, tak s tím nemám problém,“ odpověděl Šefrna.

„Pokud by se tedy panu Vojáčkovi podařilo zastavit kamiony, mohl byste slíbit, že na panu Vojáčkovi neuplatníte žádné penále, aby nebyl škodný?“ obrátil se na Šefrnu starosta Pekárek.

„Mně to přijde legrační, abych to dnes ukončil. Mám samozřejmě taky nějaké povinnosti, ke kterým jsem se zavázal, a není to o tom, že pan Vojáček teď může na půl roku zastavit stavbu. To prostě možné není,“ odtušil Šefrna.

Sálem na to ze strany místních obyvatel zazněla další vlna nevole. Pokud developer Domy Trnová a jím najatá firma HSMN nezastaví stavbu sami, zkusí obec ještě další možnost.

„Požádáme soud o předběžné opatření, kterým by zastavil navážení do doby, než budou jasné výsledky testů,“ popsal další postup starosta Trnové Pekárek.

Návrh na blokádu

O zoufalství obyvatel Trnové však vypovídá i další hlas, který zazněl velmi hlasitě a naznačoval, že někteří lidé už mají nečinných úřadů a přístupu developera plné zuby a nechtějí dál jen pasivně čekat

„A co budete dělat, když zablokujeme silnici?“ zazněla směrem k podnikatelům zodpovědným za návoz radikální poznámka od jednoho z místních obyvatel.

Místo podnikatelů na to však odpověděl jen starosta s tím, že by to musela řešit policie.

Policie se už ostatně do celé věci na žádost obce a opakované volání ze strany občanů také vložila. Ne snad že by vyšetřovala samotnou navážku, ale kvůli dopravní situaci a znečištění ulic. Řidiči znečištěných náklaďáků tak opakovaně dostávají pokuty.

Zajímavostí však je, že šéf policejního oddělení v Mníšku pod Brdy ve vyjádření zaslaném obci kromě popisu vyjádřil i pochybnost ohledně samotného navážení zeminy a dalšího materiálu. „Zejména celkové množství zeminy (možná i odpadu) naváženého na stavbu se jeví jako silně předimenzované a minimálně sporné,“ napsal policista Stanislav Šampalík ve vyjádření, které zveřejnila obec.

Výpočty starosty

Právě množství přiváženého materiálu je kromě jeho původu další věcí, která občany Trnové nadzvedává ze židlí. Developer tvrdí, že všechno použije na výstavbu komunikací v místě, kde v minulých letech rozprodal pozemky na výstavbu rodinných domů.

„Na komunikace by bohatě stačilo, aby sto kamionů denně jezdilo 15 dní. A ne dlouhé měsíce,“ představil starosta Pekárek výsledky svého rychlého výpočtu opřeného o stavební dokumentaci.

Na přetřes v souvislosti s množstvím přivážené zeminy a zbytky staveb přišlo také podezření, jestli na tom podnikatelé Šefrna a Vojáček nevydělávají. Ti to však stejně jako v dřívějších vyjádřeních pro SZ Byznys popřeli.

Starosta rovněž podotkl, že navážený materiál končí na pozemcích lidí, kteří si je koupili na výstavbu bydlení. Podle Šefrny z Domů Trnová však každý z kupujících podepisoval souhlas s tím, že například během stavby komunikací bude mít na pozemku dočasně složený materiál.

„Nic jsem nepodepsal“

Redakce SZ Byznys však hovořila s několika vlastníky parcel. Nikdo z nich o žádném souhlasu se skládkou materiálu na své parcele neví.

„Určitě jsem nic takového nepodepisoval,“ řekl pod podmínkou anonymity jeden z nich. Stejně se vyjádřili i další vlastníci, s nimiž redakce hovořila.

Trnová se nachází u Jíloviště nad vltavským údolím. Obec z velké části obklopují lesy. Právě proto také již od 90. let lákala k nové výstavbě.

„Jezdí sem 150 kamionů denně a lidem to ničí životy. Postavili jsme si tu domy, máme hypotéky, je to naše jediné bydlení. Nemáme dalších 20 milionů, abychom se z obce vystěhovali. Možná takové peníze někdo má, ale my ne,“ řekla jedna z obyvatelek Trnové.

Lokalita, kam se v Trnové vozí materiál z bývalého závodu na barvy a laky Tebas:

„Já tady v obci bydlím taky už celkem dlouhou dobu. A taky se mi nikam jinam nechce. Chci, aby to tady bylo hezké, aby tady byl klid. Ale bohužel je to stavba. I já mám z toho špinavá auta, taky mě to rozčiluje. Ale zavázal jsem se, že tady něco vybuduju a vybudovat to musím,“ odpověděl developer Šefrna.

Na přetřes přišel také fakt, že ani Vojáček, ani Šefrna, ani žádná z firem obou podnikatelů nemají v předmětu podnikání stavební činnost. Ve stavebním deníku vedeném Vojáčkem je jako firma se stavebním povolením uvedena východočeská společnost DSP. Role Vojáčka a jeho firmy HSMN spočívá v zajišťování stavby prostřednictvím dodavatelských firem.

S odstupem podnikatel Šefrna ještě v komunikaci s redakcí vyjádřil lítost nad tím, že debata nebyla věcná a vládly jí emoce.

V každém případě bylo na jednání trvajícím přes dvě hodiny vidět, že obyvatelům situace v obci není lhostejná. Navzdory tomu, že si starosta hned na začátku postěžoval, že do zpráv o původu naváženého materiálu se o dění málokdo zajímal.

Reklama

Související témata:
Zdeněk Pekárek (politik)
Jan Šefrna (podnikatel)

Doporučované