Hlavní obsah

O nižší DPH zlevníme potraviny, slíbily řetězce. U nápojů ale stoupne

Foto: AI vizualizace, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Premiér Petr Fiala, ministr zemědělství Marek Výborný a zástupci osmi řetězců s obratem zhruba 500 miliard korun se sešli u jednoho stolu. Na marže se při jednání nedostalo, ale řetězce slíbily, že od ledna zlevní.

Článek

Řada ekonomů i politiků pochybovala, že se snížení DPH na potraviny z 15 na 12 procent skutečně ukáže ve snížení cen potravin. DPH má klesnout od 1. ledna a opatření je součástí takzvaného ozdravného balíčku.

Zástupci osmi obchodních řetězců na schůzce s ministrem zemědělství Markem Výborným a premiérem Petrem Fialou teď slíbili, že potraviny o 3 procentní body opravdu zlevní.

„Dostalo se nám ujištění, že ceny budou nadále klesat, a také, že se v cenách projeví opatření z ozdravného balíčku, které přesunulo potraviny do nižší sazby DPH,“ řekl po jednání předseda vlády Petr Fiala (ODS) novinářům. Politici se se všemi zástupci řetězců setkali vůbec poprvé za více než rok, kdy se řeší výše marží.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza to SZ Byznys potvrdil: „Ve chvíli, kdy vláda sníží DPH, tak se snížení promítne do konečných cen. Stejně tak ale vláda zvyšuje DPH u nápojů, takže bude záležet, jak má kdo složený svůj nákupní koš. U jídla se cena sníží, u nápojů samozřejmě zvýší,“ řekl. „Když vláda snížila DPH na respirátory, okamžitě se to promítlo do cen. Stejné to bude u potravin,“ dodal.

Jednání bylo startem diskuze o cenách potravin, ve které chtějí v tomto složení pokračovat. Ministr zemědělství Výborný zároveň po schůzce řekl, že se chce zasadit, aby byly české kvalitní potraviny na pultech tuzemských obchodů víc vidět. Mluvil v tomto smyslu o podpoře lokálních výrobců.

Máš zisk, nemáš dotace

„Chceme, aby české potraviny, zelenina a ovoce byly na vidět pultech tuzemských obchodů a my jim musíme zajistit dostatečné skladovací prostory. To je dnes velký problém. Rádi bychom, aby byla čerstvá česká zelenina dostupná nejen při sklizni,“ řekl.

Dodal však, že nevidí důvod dotačně podporovat ziskové podniky. „Jsem dalek toho, abych někomu záviděl zisk. Ale není jediný důvod, proč bychom měli úspěšné ziskové podniky dotovat. Chceme dotace rozložit pro malé a střední firmy, proto jsme třeba zrušili program pro potravináře,“ uvedl ministr s narážkou na to, že stát přestal vyplácet dotace z programu 13, v němž se potravinářům vyplácely až desítky milionů korun na projekty modernizace jejich závodů nebo pořizování nových technologií.

Fiala dal státní dotace do souvislosti se zisky firem. Řada potravinářů a zemědělců měla v loňském roce vysoké, někdy dokonce rekordní zisky. „To, s čím jsme dnes konfrontováni a co je samo o sobě pozitivní, jsou vysoké zisky, které vykazuje potravinářský sektor. V některých případech jsou rekordní. Cena potravin na konci musí odpovídat tomu, že na ně stát dává peníze. Myslím, že je to důvodem k tomu, abychom se o situaci zajímali a vytvářeli tlak na jednotlivé články řetězce, aby potraviny byly levnější,“ řekl premiér. Ten už na výstavě Země živitelka koncem srpna řekl, že by potraviny měly zlevnit, protože mnohé podniky měly skvělé výsledky.

Na téma vysokých marží se ale na schůzce nedostalo. Ministr Marek Výborný v nedělním pořadu Otázky Václava Moravce uvedl, že by firmy měly mít přiměřené marže. Dodal však, že není ministrem cenotvorby, ani neplánuje omezovat slevové akce, jak požaduje Zemědělský svaz.

Ceny potravin v celém dodavatelském řetězci šetřil letos Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Věnoval se pěti základním potravinám: kuřecímu masu, mléku, máslu, vejcím a mouce. Nezjistil ale žádné porušení zákona a zneužití dominantního postavení. Konstatoval, že ve výrobě potravin i v rámci obchodu jsou oligopolní struktury, které ale nejsou škodlivé, protože trh je otevřený a je možné dodávky z České republiky nahradit dovozy.

Exministr Zdeněk Nekula chtěl rozkolísanost cen řešit úpravou zákona o cenách, který by například limitoval slevové akce. Některé základní potraviny se ve většině prodávají ve slevách, například 80 procent mouk je v řetězcích nabízeno se slevou. Podle potravinářů to deformuje trh.

Reklama

Doporučované