Hlavní obsah

Šmejdi se vrhli na dotace na zateplení. K vyřízení přitom firmu nepotřebujete

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Některé firmy se snaží vydělat na neinformovanosti žadatelů o dotacích z programu Nová zelená úsporám Light. Berou si například provize za vyřízení dotace nebo se vydávají za poradce Státního fondu životního prostředí.

Článek

S dotačním programem Nová zelená úsporám (NZÚ) Light začaly některé instalační firmy zkoušet nový trik, jak se „obohatit“ na prostředcích od státu. Státní fond životního prostředí zaznamenal případy, kdy si společnosti berou provize za vyřízení dotací, nejčastěji ve výši pěti procent z dotace.

Protože dotace pro nízkopříjmové domácnosti přitahují i méně seriózní firmy, Státní fond životního prostředí (SFŽP) chce žadatele lépe chránit, i když zatím eviduje jen jednotky stížností, které směřovaly právě na provizi.

Nová zelená úsporám Light

  • Od 9. ledna mohou nízkopříjmové domácnosti žádat o dotace v programu Nová zelená úsporám Light. Žadatelé mohou na stavební úpravy získat až 150 tisíc korun.
  • Program je určen pro vlastníky a spoluvlastníky rodinných domů z řad seniorů a lidí pobírajících dávky na bydlení. Podmínkou je, aby v době podání žádosti byl rodinný dům ve vlastnictví žadatelů, a ti v něm měli současně trvalý pobyt, a to déle než od 12. září 2022.
  • Dotace je určena na zateplení fasády, zateplení stropu, výměnu oken, solární ohřev vody, zateplení střechy, zateplení podlahy nebo výměnu vchodových dveří.
  • Dotace z NZÚ Light je také určena na FV systémy s výkonem do 4 kWp bez baterií.

„Firma si bere za zprostředkování peníze a v podstatě stejně spolupracuje s poradci, které financujeme z veřejných prostředků,“ říká Jakub Hrbek ze Státního fondu životního prostředí. Rezort sám totiž nabízí bezplatné poradenství. Ministerstvo životního prostředí a fond proto už podnikají kroky k tomu, aby ochránily peněženky zájemců před zbytečnými platbami navíc.

Především ministerstvo upozorňuje na to, že není třeba, aby lidé k vyřízení dotace z NZÚ Light využívali třetí stranu. Příspěvek si mohou zařídit i po vlastní ose. K jednoduchému vyřízení dotace totiž mohou zdarma využít asistenci proškolených odborníků z celorepublikové poradenské sítě. „Důrazně říkáme, využijte tyto lidi, nemusíte si brát žádnou další firmu, není to nutné,“ apeluje Hrbek.

Státní fond také poradce proškolil k tomu, aby podobné jednání instalačních firem netolerovali. „Jejich podpis je totiž nezbytný pro to, aby žádost vůbec prošla,“ vysvětluje Hrbek.

Snaha zredukovat neférové jednání některých firem má však háček. „Musíme se na to dívat optikou, že klient už do procesu nějak vstoupil a firmě zaplatil nějaké peníze,“ upozorňuje Hrbek. Zákazníci bohužel často podepíšou nevýhodnou smlouvu, která jim ukládá sankci za to, že proces nedotáhnou do konce. Domácnosti jsou totiž v situaci, kdy už se bojí cokoli komplikovat svými otázkami a stížnostmi, když firmu potřebují a již jí nějaké peníze dali.

„Poradci to můžou zarazit jen v tom smyslu, že pro klienta nezpracují odborný posudek a odmítnou poradenskou firmu. Případně řeknou, ať jim dají kontakt na klienta, a vyřídí to přímo s ním. Nechceme ale ohrozit klienty, kteří už nějaký krok udělali a kvůli tomu bychom jim nemohli dát dotaci. Spíš se snažíme, aby nové případy nepřibývaly,“ popisuje Hrbek.

Pokud ale žadatel o dotaci podepíše nevýhodnou smlouvu, která například obsahuje část o placení za poradenství, a nyní z nějakého důvodu s jednáním firmy nesouhlasí, jeho problémy už nemůže řešit SFŽP. Pak se vše musí řešit právní cestou.

Spotřebitelé by rovněž měli pečlivě vybírat solární firmu a „neskákat“ na nabídky typu, že jim fotovoltaika v zimě vytopí rodinný dům. Objevují se totiž případy, kdy firmy nabízejí zařízení, které vůbec neodpovídá potřebám domácnosti nebo prostě o tom, co fotovoltaika umí, lžou.

Fond i profesní asociace doporučují si instalační firmu nejprve prověřit, například prostřednictvím zavedených internetových serverů typu Refsite, které nabízejí ověřené reference jednotlivých solárních společností.

Například Solární asociace má ve svých zásadách, že pokud se zákazník ozve se stížností na některého z jejích členů, firma je povinna problém vyřešit.

„To se nám zatím stalo asi pětkrát. Jsou to typicky stížnosti na nesplnění termínů realizace. Někdy se ukázalo, že se čekalo jen na připojení od distributora, které aktuálně trvá zhruba měsíc. Jednou to byla zpožděná faktura, ale i tam firma rychle reagovala,“ popisuje výkonný ředitel Solární asociace Jan Krčmář.

Jednou z výsad Solární asociace je také možnost provádět tzv. mystery shopping. „Budeme například předstírat, že jsme důchodci, a ptát se, kolik to vyrobí v zimě a podobně,“ říká Krčmář. Neférové jednání totiž nepoškozuje jen firmu, ale celý sektor.

Ministerstvo už také zaznamenalo případy, kdy se zástupci různých společností vydávali za poradce NZÚ Light a vyžadovali poplatek za podání žádosti, případně se lidem snažili prodat další služby, které ale vůbec nesouvisely s dotacemi na energetické úspory.

Fond proto do konce léta hodlá vydat průkazy všem svým poradcům, přes které musí žádosti o dotace projít. Těmi se budou muset identifikovat, aby je lidé rozeznali od podvodníků. „Budou se muset prokázat kartičkou a řídit se etickým kodexem. Neměli by nabízet konkrétní výrobky a služby, ale opravdu lidem pomoci vyplnit žádost, říct jim, co je pro ně nejlepší, a pomoci jim s celou agendou,“ říká Hrbek.

Program NZÚ Light se stal terčem podvodů především proto, že je cílen na nízkopříjmové domácnosti, a pokrývá tak 100 procent ceny úsporného řešení, ať už jde o zateplení, okna, či fotovoltaiku. Dotace navíc není vyplácena až zpětně jako u klasické NZÚ.

Největší zájem o příspěvky z NZÚ Light je především na zateplení a výměnu oken, ale například i na ohřev vody ze solární elektrárny.

Dotační program NZÚ Light byl spuštěn 9. ledna 2023. Senioři, lidé pobírající příspěvek na bydlení nebo lidé s hendikepem díky němu mohou získat prostředky na opatření ohledně úspor energií snadněji než z klasického programu NZÚ.

Reklama

Doporučované