Hlavní obsah

Co píší v Rusku: Ukrajinci poslali po větru na naše pozice jedovatý mrak

Foto: Profimedia.cz

Růžový mrak nad Severodoněckem. Snímek zveřejnila tisková služba čínského velvyslance v Rusku.

Reklama

24. 5. 22:55
aktualizováno • 31. 5. 22:32

Pravidelně sledujeme, čemu a jak se věnují ruská média. Smyslem je přinést vhled do toho, na jaké informace narazí ruský čtenář, když otevře domácí zdroje. Ukázku, jak pracuje ruská propaganda.

Článek

V tomto textu najdete:

  • S datem 31. května: Ukrajinci odpálili chemikálie a poslali je po větru. – Chersonský region se hodlá brzy stát součástí Ruska
  • S datem 27. května: Ukrajinská armáda provokuje ruské jednotky k opětování palby. – Provoz v ukrajinských biolaboratořích byl v rozporu s bezpečnostními předpisy. – Co řekl Putin rakouskému kancléři.
  • S datem 24. května: Špion v krytí OBSE dopaden, předával tajné údaje do USA. – Diplomat, který „již není s námi, ale je proti nám“. – Zachraňte vojína Šišimarina.

Úterý 31. května večer

Na východě Ukrajiny probíhá tuhá bitva o Severodoněck (sledujeme v této online reportáži). Do města se 100 tisíci obyvatel pronikli ruští vojáci v pondělí, kdy zřejmě ovládli severovýchodní a jihovýchodní okraj. Účinně tak zabránili evakuaci civilistů, kteří teď přežívají ve sklepích.

V ruském tisku ale znovu čteme o zákeřnostech, kterých se podle oficiální propagandy dopouští ukrajinská armáda. Tentokrát tedy v Severodoněcku.

Státem plně řízená agentura TASS v úterý večer citovala tiskovou službu lidových milicí samozvané Luhanské lidové republiky (LLR), podle které Ukrajinci vyhodili do povětří chemikálie v závodu na výrobu čpavku Azot.

„Oddíly ozbrojených sil Ukrajiny, ustupující z průmyslové zóny Severodoněcku, se pokusily vytvořit zónu chemické kontaminace tak, aby vytvořily překážky úspěšné ofenzívě našich jednotek. V závodě Azot vyhodily do povětří nádrž s chemikálií. Šlo pravděpodobně o kyselinou dusičnou,“ cituje agentura z prohlášení LLR zveřejněném na kanálu Telegram.

Separatisté z Luhansku dále tvrdí, že: „okamžik výbuchu byl vypočítán tak, aby vítr poslal jedovatý mrak směrem k osadám Rubižne a Kreminna, které už osvobodily síly obou donbaských republik s podporu ruských ozbrojených sil.“

Jinými slovy: „Tato provokace je dalším článkem v dlouhém řetězci zločinů kyjevského režimu proti ukrajinskému lidu,“ stojí v prohlášení.

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku agentury TASS, 31. května kolem 21:30 SEČ. (Strojový překlad.)

A teď ukrajinská verze: gubernátor Luhanské oblasti Serhij Hajdaj už dříve oznámil, že areál chemičky Azot zasáhl ruský letecký útok. Rakety podle něj poničily nádrž s kyselinou dusičnou, která byla v areálu.

Hajdaj vyzval zbývající obyvatele města, aby si doma vyrobili ochranné roušky a varoval, že kyselina dusičná může podráždit i vážně poškodit dýchací ústrojí a oči. Nad městem se vznáší narůžovělý oblak.

Mimochodem: zpráva TASS se proti této interpretaci události vymezuje. „Ministerstvo obrany (samozvané) LPR odmítá tvrzení ukrajinských médií, že se na výbuchu v chemičce v Severodoněcku měly podílet síly Lidových milicí (samozvané) LPR.“

Ovšem to ani ukrajinská média netvrdí, tam se píše o ruském vzdušném útoku.

Foto: Seznam Zprávy

Článek o leteckém útoku na stránkách ukrajinské agentury Unian. (Strojový překlad.)

Jihoukrajinský Cherson byl prvním velkým městem, které padlo do ruských rukou, Kreml jeho zisk oznámil už šestý den invaze. A nikým nevolená, Ruskem dosazená nová samospráva se činí. Od minulého týdne už se ve městě platí v rublech, internetový provoz byl přesměrován na ruskou komunikační infrastrukturu, před čtyřmi dny celá okupovaná oblast uzavřela hranici se zbytkem Ukrajiny.

A teď oznamuje TASS rychlé kroky potřebné k připojení ukradené země k Rusku.

Ukrajinská vláda se přitom obávala, že se Moskva pokusí zorganizovat v Chersonské oblasti loutkové referendum o vzniku nové odštěpenecké republiky (po vzoru dvou proruských separatistických útvarů na východě země). Ale vedení Chersonské oblasti referendum nevyhlásí. Rovnou požádá Putina o plné připojení.

„Chersonská oblast má v úmyslu stát se v blízké budoucnosti součástí Ruské federace. Stát se plnohodnotným subjektem,“ řekl podle TAS zástupce šéfa oblastní správy dosazené Ruskem Kirill Stremousov.

Proč se zdržovat referendem, jehož výsledek si stejně umí Rusko pohlídat, že.

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku agentury TASS. (Strojový překlad.)

Pátek 27. května v noci

Ukrajinští neonacisté dál umisťují střelecké pozice do obytných čtvrtí. Tak zní jedna z hlavních zpráv pátečního večera na webových stránkách deníku Rossijskaja gazeta.

Rossijskaja gazeta má zvláštní postavení coby oficiální noviny ruské vlády, články jsou bez výjimky poplatné Kremlu. RG je dobře financovaná a ve srovnání s jinými listy podobného formátu levná a dostupná po celé zemi. Ve středu vychází s týdenním televizním programem v nákladu přes tři miliony kusů, web novin má podle projektu EuroTopics 30 až 40 milionů návštěv.

Foto: Seznam Zprávy

Otisk deníku Rossijskaja gazeta 27. 5. 2022 kolem 22:00 SEČ. (Strojový překlad.)

Samotný text stojí na výrocích Michaila Mizinceva, šéfa Národního centra pro řízení obrany (NCUO) a mimochodem muže, který si v Británii vysloužil přezdívku „mariupolský řezník“. V pátek ruským médiím poskytl výpovědi o dalších případech „nelidského zacházení kyjevských úřadů s civilním obyvatelstvem a využívání civilní infrastruktury pro vojenské účely“.

Řekl, že ukrajinští ozbrojenci zřídili palebná postavení a odstřelovací stanoviště v obytných domech v Charkově a v obci Konstantinovka ležící na Donbase. „Evakuace obyvatel z objektů nebyla provedena,“ prohlásil Mizincev.

Čtenáři ruského tisku nemohou být překvapeni. Tvrzení, že za mrtvé civilisty si Ukrajinci mohou jen a pouze sami, protože nebohé obyvatelstvo používají vojáci jako živý štít, se opakuje od prvních dnů ruské agrese. Smyslem pochopitelně je, že Kyjev pak může ukázat zabité civilisty západním médiím a obvinit z toho Kreml…

Pro pořádek dodáváme, že ve čtvrtek Rusové při obnoveném ostřelování východoukrajinského Charkova zabili sedm lidí a dalších 17 lidí včetně devítiletého dítěte utrpělo zranění. Střely podle francouzské agentury AFP zasáhly rezidenční čtvrť Pavlovo Polje na severním okraji charkovského centra i další rezidenční oblasti, kde výrazně poničilo budovy.

Důvod k obavám dává i zmínka o obci Konstantinovka, což je ruský název ukrajinské obce Kosťantynivka. Jak jsme popsali v tomto textu, ruská média 18. května informovala, že ozbrojené síly Ukrajiny připravují v Kosťantynivce provokaci podle scénáře známého z Buči.

Asi není nutné připomínat, že v Buči našli Ukrajinci poté, co město ležící nedaleko Kyjeva zhruba po měsíční okupaci opustily ruské síly, masové hroby. Popravené lidi, zajatce, kteří měli svázané ruce, těla poházená na ulici. (Podrobněji například v této zprávě.)

Zpátky k článku: Ten vypočítává ještě další místa, kde „neonacisté drží násilně“ občany na svých palebných pozicích.

Novinkou je, že ukrajinští ozbrojenci podle Mizinceva rozmísťují raketové systémy u sýpek s obilím.

„Ukrajinská armáda systematicky ostřeluje osady Doněcké lidové republiky (samozvané, pozn. red.), čímž provokuje ruské jednotky k opětování palby. Účelem toho všeho je podle předem vypracovaného scénáře obvinit naše vojáky z údajně nevybíravých úderů na civilní infrastrukturu,“ píše Rossijskaja gazeta (RG).

Člověk by téměř zapomněl, která armáda je na cizím území a rozpoutala válku, že.

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku. (Strojový překlad.)

Už pár dní nám na stránkách Kremlem ovládaných médií chyběly zprávy o ukrajinských biolaboratořích. Tedy tvrzení, že Kyjev s podporou Pentagonu provozuje laboratoře na výrobu biologických zbraní. Jak jsme popsali v tomto textu, tohle podezření Moskva v minulosti rozdmýchávala vždy v době, kdy sama čelila obviněním z použití zakázaných látek.

Téma je zpátky, jak můžete vidět na stránkách RG v článku s titulkem: „Provoz v ukrajinských biolaboratořích byl v rozporu s bezpečnostními předpisy“.

Zdrojem je tentokrát náčelník vojsk radiační, chemické a biologické obrany ruských ozbrojených sil Igor Kirillov. Ten uspořádal další brífink „věnovaný analýze materiálů o realizaci vojenských biologických programů Spojených států a jejich spojenců z NATO na území Ukrajiny“. Tyto materiály se měly dostat Rusům do rukou díky „speciální vojenské operaci“.

„Z dokumentů vyplývá, že práce s nebezpečnými patogeny pod kontrolou Pentagonu v Charkově, Kyjevě a řadě dalších měst byla prováděna v laboratořích s nedostatečnou úrovní ochrany personálu,“ uvedl Kirillov.

Vzápětí se dozvídáme, proč bylo zabezpečení nedostatečné. Peníze na rekonstrukci laboratoří sice papírově odešly, jenže na účty přistála jen zhruba třetina určené částky.

„Podle dostupných údajů tento rozdíl směřoval na účty fiktivních společností jako Golden Ukraine, BK Profbudinvest, Capital Trade Agency, což dále potvrzuje používání ‚šedých‘ finančních schémat v osobních zájmech amerických a ukrajinských představitelů,“ uvedl Kirillov.

Přeloženo: Nejen, že jsou to neonacisté, kteří připravovali potají biologické zbraně, ale taky jsou to zloději.

Kirillov dále prohlásil, že v dubnu 2017 se v důsledku narušení bezpečnosti v jedné z laboratoří v Oděse nakazil pracovník ústavu klíšťovou encefalitidou. „A podle svědectví očitých svědků došlo k dalšímu incidentu v roce 2021; zaměstnanec jedné z biologických laboratoří vynesl z ústavu několik zkumavek s nebezpečnými mikroorganismy. O důsledcích takových případů se můžeme jen domnívat,“ řekl Kirillov.

Tohle tvrzení ovšem až nepříjemně vypadá jako alibi: Pokud by Rusové použili biologické zbraně, mohou tvrdit, že látku vypustili Ukrajinci; vždyť jsme předem informovali, že nebezpečné mikroorganismy jsou bůhví kde.

V tuto chvíli mají nicméně dokumenty sloužit jako důkaz ruských tvrzení, že americká vědecká spolupráce s Ukrajinou byla jenom zástěrkou „pro realizaci nelegálních vojensko-biologických aktivit na území Ukrajiny“. Jak říká Kirillov: „Ignorování pravidel pro nakládání s patogeny, neprofesionalita a korupce v exekutivě, stejně jako destruktivní vliv amerických kurátorů přímo ohrožují civilní obyvatelstvo Ukrajiny a evropských zemí.“

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku. (Strojový překlad.)

A na závěr trochu politiky.

Nejprve citujme ze zprávy České tiskové kanceláře: „Rusko bude nadále v plné míře dodávat plyn do Rakouska, řekl rakouský kancléř Karl Nehammer po dnešním telefonátu s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Pětačtyřicetiminutový hovor byl podle Nehammera důležitý, protože Putina konfrontoval s realitou války na Ukrajině. Prezident podle agentury Reuters kancléři sdělil, že je ochoten jednat o výměně vězňů zajatých při bojích na Ukrajině.“

A teď ze svodky vydané na webu deníku Rossijskaja gazeta: „Prezident Ruska a rakouský kancléř vedli telefonický rozhovor. Šlo o speciální operaci na Ukrajině, potravinovou bezpečnost a dodávky plynu. Na žádost Karla Nehammera zhodnotil Vladimír Putin situaci v rámci speciální vojenské operace na ochranu Donbasu… Bylo poukázáno na to, že Kyjev sabotoval jednání mezi zástupci Ruska a Ukrajiny… Putin zdůraznil, že pokusy obviňovat Rusko z potíží s dodávkami zemědělských produktů na světové trhy jsou neopodstatněné. Prezident Ruska podrobně vysvětlil skutečné příčiny těchto problémů, které vznikly mimo jiné kvůli protiruským sankcím Spojených států a Evropské unie. Putin znovu potvrdil závazek Ruska dodržovat smluvní závazky ohledně dodávek plynu do Rakouska.“

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku. (Strojový překlad.)

Úterý 24. května večer

V den, kdy trvání otevřené ruské agrese na Ukrajině dosáhlo čtvrt roku (chronologie války zde), se Kremlem řízená média soustředí na agresi, která je z jejich pohledu páchaná na Rusku. Rusko se zkrátka musí bránit, protože mu všichni křivdí či škodí.

Jen se podívejte na stránky oficiální státní tiskové agentury RIA Novosti.

Foto: Seznam Zprávy

Otisk hlavní stránky agentury RIA Novosti 24. května po 20:00 SEČ. (Strojový překlad.)

Hlavní zpráva pochází ze samozvané a pouze Ruskem uznané Luhanské lidové republiky (LPR). Tamní ministerstvo státní bezpečnosti vyšetřuje „případ zrady“, které se měl dopustit pracovník Zvláštní monitorovací mise OBSE na Ukrajině (SMM), Američan George Levitsky.

Jak píše agentura s odkazem na prohlášení úřadu, Levitsky prý předával údaje o bojových jednotkách americké rozvědce.

„… zpravodajské služby USA využívaly zástupce luhanského týmu Zvláštní monitorovací mise OBSE ke shromažďování zpravodajských informací o jednotkách Lidových milic LPR. Tyto případy byly odhaleny a zdokumentovány,“ cituje RIA Novosti.

Levitsky podle stejného zdroje „navázal důvěrný vztah“ s nejmenovaným místním občanem, který působil jako tlumočník. Tato osoba předávala Levitskému informace o druhém armádním souboru Lidových milic LPR; což je státní tajemství.

„Ministerstvo poznamenává, že místní obyvatel získával informace jak přímo od členů milic, tak jejich sledováním během pravidelného patrolování v linii kontaktu v rámci mise OBSE. Proti překladateli bylo zahájeno trestní řízení pod článkem ‚velezrada‘, dodává odbor,“ stojí ve zprávě.

Jestli tomu rozumíme dobře: Američan, oficiálně pracující pro mezinárodně uznávanou Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, monitoroval situaci v Luhanské oblasti. Překládal mu tlumočník. Tlumočník je nyní za předávání informací, tedy možná jen prosté tlumočení toho, co lidé říkají, viněn z velezrady. O osudu Levitského se v textu nic nepíše.

V článku se ovšem připomíná, že na území obou samozvaných republik bylo již dříve zadrženo několik pozorovatelů mise SMM OBSE.

„Ministerstvo státní bezpečnosti LPR zároveň uvedlo, že byly nalezeny dokumenty potvrzující interakce mezi zástupci delegace a Ministerstvem obrany Ukrajiny. Také zástupce ruského velvyslance v OSN Dmitrij Poljanskij poukázal na to, že štáb mise špehoval v zájmu Kyjeva.“

Pro úplnost dodáváme ještě, co ve zprávě chybí. OBSE na konci dubna oznámila, že po osmi letech musí svou monitorovací misi na Ukrajině ukončit. Důvod: prodloužení mandátu mise vetovalo Rusko.

OBSE misi na Ukrajině zahájila v roce 2014 poté, co Ruskem podporovaní separatisté odstartovali povstání na východě země a vypukl tam konflikt mezi nimi a ukrajinskými ozbrojenými silami. OBSE byla jediným mezinárodním orgánem monitorujícím situaci na místě.

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku. (Strojový překlad.)

„Již není s námi, ale je proti nám.“ To jsou slova, která pronesl Dmitrij Peskov, mluvčí ruského prezidenta Vladimira Putina.

Komentoval pondělní rozhodnutí ruského diplomata Borise Bondareva odstoupit z funkce rady ruského zastoupení při OSN v Ženevě kvůli nesouhlasu s ruskou invazí na Ukrajinu. Pozor: v Rusku se nepíše, že diplomat odstoupil, tamní média tvrdí, že byl odvolán.

Bondarev v otevřeném dopise napsal, že se za svou zemi nikdy nestyděl více: „Putinem rozpoutaná agresivní válka s Ukrajinou a vlastně s celým západním světem je nejen zločinem proti ukrajinskému lidu, ale pravděpodobně i nejtěžším zločinem proti ruskému lidu.“

„My tento dopis neznáme,“ cituje ve své zprávě RIA Novosti Peskova. „Byl to zaměstnanec ministerstva zahraničí, takže je to otázka spíš na ministerstvo zahraničí. My můžeme říci jen, že pan Bondarev již není s námi, ale je proti nám. Zaujal stanovisko odsuzující kroky ruského vedení, které podporuje prakticky všechno obyvatelstvo naší země. Znamená to, že tento pán vystoupil proti společnému sjednocenému názoru naší země.“

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku. (Strojový překlad.)

Kremlu škodí pochopitelně Kyjev – bezprávím, které na Ukrajině panuje. Dočteme se to v textu, který pojednává o vůbec prvním soudním procesu za válečné zločiny od začátku ruské invaze na Ukrajinu.

Jak jsme popsali v této zprávě, ukrajinský soud v pondělí odsoudil na doživotí ruského vojáka Vadima Šišimarina za zavraždění neozbrojeného civilisty.

RIA Novosti píše o výroku šéfa zahraničního výboru dolní komory ruského parlamentu. Leonid Sluckij na svém účtu na kanálu Telegram přislíbil, že se pokusí Šišimarinovi pomoci: „Budeme hledat příležitost k ochraně Šišimarina – i v podmínkách dnešního ukrajinského právního bezpráví. Budeme bojovat za návrat domů každého ruského vojáka!“

Šišimarin se mimochodem k činu přiznal, omluvil se pozůstalým a řekl, že cítí vinu. V agenturním článku se nicméně píše, že případ na Ukrajině připravovali „na koleně“.

Foto: Seznam Zprávy

Detail článku. (Strojový překlad.)

Projekt: Co píší ruská média

Tento text si nedělá ambice být komplexním monitoringem ruských médií. Předkládáme výseč toho, jak ruský aparát prostřednictvím agentur, novin či webů, jež ovládá, informuje veřejnost o válce na Ukrajině, kterou Kreml rozpoutal.

Přiložené otisky deníků, webů či agentur jsou vždy opatřeny pouze strojovým překladem, který není zcela přesný.

Výběr médií je čistě nahodilý.

Válka, která začala 24. února, je i válkou informační. Mnohdy je situace špatně čitelná, zprávy, které přicházejí z Kyjeva, jsou zcela odlišné od těch, které hlásí Moskva. A ruské vidění konfliktu je na míle daleko tomu, jak situaci „čte“ Západ. Takže proto tento pohled vznikl. Abyste měli představu, jaký je ruský pohled.

Přehled od 7. do 13. dubna:

Přehled od 16. do 22. března:

Přehled od 9. do 15. března:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované