Hlavní obsah

Audit musí odhalit, jestli nás firmy podvádějí, říká hlídač silničářů

Středočeský zastupitel Michal Pánek (ODS) už před čtyřmi lety upozorňoval, že se při opravách silnic ztrácejí peníze.

Reklama

23. 6. 18:05

Odvolaný ředitel středočeských silnic se podle policie zapletl s korupční skupinou kolem podnikatele Michala Redla. Krajští radní si kvůli tomu objednají hloubkový audit.

Článek

Když středočeský zastupitel za ODS Michael Pánek sepsal v roce 2018 analýzu, jak krajským silničářům utíkají neprůhledným hospodařením stamiliony, nikdo ho nebral příliš vážně.

Dnes na Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje vyšetřuje policie už dvě korupční kauzy.

V první již je trestně stíhán bývalý ředitel správy Zdeněk Dvořák. Druhá souvisí s právě odvolaným šéfem Janem Lichtnegrem, který – jak Seznam Zprávy zjistily – byl podle policie v kontaktu se skupinou s kolem stíhaného podnikatele Michala Redla. Nosil jí informace o zakázkách, aby organizovaná skupina obviněných mohla po dodavatelských firmách požadovat úplatky.

Krajští radní proto ve čtvrtek odhlasovali, že krajskou správu a údržbu silnic čeká hloubkový audit. Na auditory teď vypíší soutěž.

„Pokud bude dobré zadání a vyhraje zkušená firma, která má s tímhle druhem forenzních auditů zkušenosti, je relativně velká pravděpodobnost, že se podaří problémy rozklíčovat,“ říká Michael Pánek, jinak také člen dozorčí rady správy silnic.

Do jaké hloubky by měl audit podle vás jít?

Do značné. Protože jestli máme za poslední dva roky dva ředitele správy silnic vyšetřované policií, musí být něco systémově špatně. Teď se navíc z médií dozvídáme, že poslední ředitel pan Lichtneger se podle policie domlouvá na tom, že firmy budou ze zakázek odvádět provize. Především by se měl audit zaměřit na kontrolu prací, kterou nám firmy odevzdávají při údržbě a opravách. Mám velké podezření, že tahle kontrola nefunguje – že firmy někdy neudělají ani polovinu práce, která je nasmlouvaná a ze strany kraje zaplacená. Tam, myslím, mohly utíkat největší peníze.

Vy jste si před třemi lety jako opoziční zastupitel pořídil za vlastní peníze znalecké posudky, které odhalily ošizenou opravu jedné silnice nebo neodvedenou práci na prořezání stromů kolem silnic, za kterou správa zaplatila skoro milion. Také jste spočítal, že správě silnic utíkají stamiliony. Změnilo se něco?

Nevím, další posudky jsem si už neobjednával. Spíš si ale myslím, že systém běžel pořád podobně. Z toho, co jsem zjistil, například vyplynulo, že některé zakázky už ani zpětně zkontrolovat nešly. Třeba ta na vodorovné značení na silnicích. Byly zadané tak, že zpětně nebylo možné prověřit, jestli je firmy provedly, nebo ne.

Měl by audit také zkoumat, jaké jsou třeba vazby bývalých ředitelů na dodavatelské firmy? Nebo dalších zaměstnanců? Předloni jsme napsali, jak vysoce postavený manažer středočeských silničářů přebírá a kontroluje stamilionové zakázky, které dostává firma jeho otce.

Samozřejmě, i tohle by měl audit zjišťovat. Protože kontrolní možnosti kraje na to nestačí. Úředníci jsou schopni prověřit, jestli je všechno papírově v pořádku: Jestli výběrové řízení bylo podle zákona, nebo jestli kontrola provedených prací formálně proběhla. Ale opět – hlavně na papíře. Už nezjistí různé vazby a střety zájmů. Třeba jestli zakázky až příliš často nedostává soused ředitele správy silnic. Nebo jestli některé firmy nemají nápadně vyšší objem zakázek než jiné.

Na auditorskou firmu vypíše kraj soutěž. Z toho, co říkáte, mi to ale vychází tak, že by audit měla dělat nějaká velká nadnárodní společnost.

Vidím to tak. Pokud bude dobré zadání a vyhraje zkušená firma, která má s tímhle druhem forenzních auditů zkušenosti, pak je relativně velká pravděpodobnost, že se povede tyhle problémy rozklíčovat.

Případ STAN a operace Dozimetr

Foto: Seznam Zprávy, ČTK

Tváře kauzy: Michal Redl, Pavel Kos, Petr Hlubuček.

Ve středu 15. června ráno spustili detektivové z NCOZ rozsáhlou akci. Na desítkách míst v Praze i ve Středočeském kraji zatýkali podezřelé, prohledávali jejich kanceláře a důkazy hledali i v soukromí. Akce Dozimetr, jak ji popsali policisté v dokumentech, rozkryla skupinu politiků, manažerů a lobbistů, kteří ovlivňovali veřejné zakázky i chod veřejných firem – především pražského dopravního podniku. Vyšetřování otřáslo i politickou scénou, padl kvůli ní ministr školství a na hraně se ocitlo vládní hnutí Starostové a nezávislí.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované